tis 09 jun 2020, 08:32#649385"Det var lövfaner jag talade om"
Det var det ja...enligt dig iallafall..
Vildmarkspanel...då av?
Den skulle ju absolut inte vara av lövträd eller tall, GRAN var ju bäst..kommer du ihåg det?
"Barr funkar inte bra"
Nähä...det var ju konstigt att inte resten av världen håller med dig...
Barr är framförallt det man eftersträvar oavsett land, därefter kommer alla möjliga trädslag.
Säg mig, nu när enligt dig Tyskland avverkar sina granar, vad ska deras industrier hämta sin viktigaste råvara då någonstans?
Ska de mirakulöst ta lövträd och försöka göra samma sak som man gör med gran idag?
Det går inte, och det vet du också....eller hur?
Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
Lövträd som ger pengar
tis 09 jun 2020, 09:38#649391
Fast det är väl inte riktigt sant?
Du är väl framförallt intresserad av att få bort kalhuggning och är beredd att använda vilka argument som helst för att stödja din åsikt? Eller hur? Alla medel tillåtna, ändamålet helgar medlen, typ? I den kampen är sanningen både relativ och underordnad både ditt mål och dina åsikter, eller hur?
ulf 1 skrev:Jag är bara intresserad av en sak, sanningen.
Fast det är väl inte riktigt sant?
Du är väl framförallt intresserad av att få bort kalhuggning och är beredd att använda vilka argument som helst för att stödja din åsikt? Eller hur? Alla medel tillåtna, ändamålet helgar medlen, typ? I den kampen är sanningen både relativ och underordnad både ditt mål och dina åsikter, eller hur?
tis 09 jun 2020, 12:38#649407Nej inte alls Lars, det är just med sanningen om vad vi vet, som skogsbruk ska bedrivas.
Träden har funnits här miljoner år före oss och är bättre på att vara träd en vi är på att tala om hur de fungerar.
Jag är inget helgon, utan erkänner villigt att jag borde sluta elda i pannan om jag hade råd att ha solpaneler och soluppvärmning, skillnaden mot skogsindustrin är att dom påstår att det är bra, fast alla vettiga forskare vet att dom ljuger
Träden har funnits här miljoner år före oss och är bättre på att vara träd en vi är på att tala om hur de fungerar.
Jag är inget helgon, utan erkänner villigt att jag borde sluta elda i pannan om jag hade råd att ha solpaneler och soluppvärmning, skillnaden mot skogsindustrin är att dom påstår att det är bra, fast alla vettiga forskare vet att dom ljuger
TS
tis 09 jun 2020, 12:56#649408'
'
Har andra råd?
Var inte trådämnet "Lövträd som ger pengar"
ulf 1 skrev: jag borde sluta elda i pannan om jag hade råd att ha solpaneler och soluppvärmning,
'
Har andra råd?
Var inte trådämnet "Lövträd som ger pengar"
tis 09 jun 2020, 14:07#649414
QED
Du väljer den ”sanning” som passar dig och klagar sen på att andra företag gör likadant.
ulf 1 skrev:Nej inte alls Lars, ...
- - -
alla vettiga forskare vet ...
QED
Du väljer den ”sanning” som passar dig och klagar sen på att andra företag gör likadant.
tis 09 jun 2020, 16:38#649435
Nä, det är nog många här som märkt detta sedan länge. 🤣
/Niklas
ulf 1 skrev:Jag är inget helgon...
Nä, det är nog många här som märkt detta sedan länge. 🤣
/Niklas
/Niklas
tis 09 jun 2020, 18:55#649451Du kan inte ta ut mig och min sanning ur ett sammanhang som halva världen står bakom, jag är inte ensam om att säga som det är, det är Svensk skogsindustri som står mycket ensam i ett globalt perspektiv.
Varje dag skrivs något om Svensk skogsindustri ute i den riktiga världen, och där är vi ett hycklande skämt.
https://innoforest.eu/blog/the-swedish- ... inability/
Varje dag skrivs något om Svensk skogsindustri ute i den riktiga världen, och där är vi ett hycklande skämt.
https://innoforest.eu/blog/the-swedish- ... inability/
TS
tis 09 jun 2020, 19:57#649465Artikeln beskriver Svensk skogshistoria någorlunda korrekt, men glömmer 1979 års skogsvårdslag som var en utmärkt skogsskötselhandbok. Det spårar ut på slutet och man nämner inte att den Svenska produktionskogen varja år tar upp ca 130 milj ton koldioxid årligen. Man nämner inte heller att den Svenska skogen aldrig har varit en större kolsänka än idag.
Att sedan kalla vårt skogsbruk plantageskogsbruk är ju helt felaktigt. 😈 Man blandar korrekt med falsk information
Vad gäller biologisk mångfald har den väl aldrig varit större ån idag 😎
Att sedan kalla vårt skogsbruk plantageskogsbruk är ju helt felaktigt. 😈 Man blandar korrekt med falsk information
Vad gäller biologisk mångfald har den väl aldrig varit större ån idag 😎
tis 09 jun 2020, 20:16#649469
Du är inte ensam om din åsikt, men sanning fastställs inte genom omröstning så det är irrelevant. Om du verkligen söker sanning, ha ett öppet sinne och läs/lyssna på även sånt som inte säger det du vill höra.
Så hur är det? Söker du sanning eller stöd för din åsikt?
ulf 1 skrev:jag är inte ensam om att säga som det är,
Du är inte ensam om din åsikt, men sanning fastställs inte genom omröstning så det är irrelevant. Om du verkligen söker sanning, ha ett öppet sinne och läs/lyssna på även sånt som inte säger det du vill höra.
Så hur är det? Söker du sanning eller stöd för din åsikt?
tis 09 jun 2020, 20:45#649484Förstår att investeringen av solpaneler kostar ganska mycket pengar..
Och att det kan kännas i både själen och hjärnan när man eldar med ved.
MEN nu har du i flera trådar och framförallt inlägg talat om för oss att du gör pengar i stora valörer...men sitter ändå här och nu, och talar om att du inte har råd...försök förstå nu Ulf vad jag bett dig om så många gånger...
Du framstår som galen och lite bakom när du ena gången talar om att du sålt för 40.000 kr och i nästa talar om att du inte har råd att investera i solceller/paneler....
Var är din logik? Är det en saga med dessa summor?
Du framstår ytterligare som en falsk messias när man läser efter att ha börjat lyssna på dina argument...för att i nästa andetag tala om att du inte har råd...
Att leva av skogen och jorden är inte lätt varken ekonomiskt eller arbetsmässigt...
Att vara företagare är bland det värsta och bästa som finns..
Och att det kan kännas i både själen och hjärnan när man eldar med ved.
MEN nu har du i flera trådar och framförallt inlägg talat om för oss att du gör pengar i stora valörer...men sitter ändå här och nu, och talar om att du inte har råd...försök förstå nu Ulf vad jag bett dig om så många gånger...
Du framstår som galen och lite bakom när du ena gången talar om att du sålt för 40.000 kr och i nästa talar om att du inte har råd att investera i solceller/paneler....
Var är din logik? Är det en saga med dessa summor?
Du framstår ytterligare som en falsk messias när man läser efter att ha börjat lyssna på dina argument...för att i nästa andetag tala om att du inte har råd...
Att leva av skogen och jorden är inte lätt varken ekonomiskt eller arbetsmässigt...
Att vara företagare är bland det värsta och bästa som finns..
tis 09 jun 2020, 20:54#649489Budskapet är låt skogen växa som den vill och du blir rik!
Låter hur bra som helst, ulf.
Problemet är trovärdigheten. För många orimligheter har dykt upp.
Låter hur bra som helst, ulf.
Problemet är trovärdigheten. För många orimligheter har dykt upp.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
ons 10 jun 2020, 06:43#649543Du glömmer en sak vinterrojarn, jag har varit ner i källaren med min ekonomi, och förlorade en miljon på dårarna på Olearys.
Att sen bygga upp ett helt nytt företag kostar tid och pengar, men om ett år kommer jag nog att vara på fötter igen.
Mitt hat mot kapitalister ligger i just mina erfarenheter, och det borde väl vara det som är ledstjärnan för alla, att bilda sig uppfattningar baserat på egen erfarenhet.
Jag lever i verkligheten och baserar mina inlägg på vad jag gör, att jag sen ofta beskriver vad jag läser och hör, väger jag tvärt emot vad Lars säger, mot mina egna erfarenheter.
Det finns ingen som kan övertyga mig om nånting, om jag inte själv fått göra det.
Att vi har omloppstider på 100 år, gör trädens tillväxt och skogsbruk till en mycket svåranalyserad verksamhet, de flesta skogsägare har bara att lita på folk med "utbildning" jägmästare, forskare och bolagens virkesköpare står för "kunskapen" .... GLÖM DET.
Det jag gör här, är att berätta vad en människa som tänker själv och betalar själv för sina misstag, kommer fram till.
Om det nu, när jag försöker leva på skogsbruk går åt helvete så har ni alla lärt er något, om det går bra, så har ni alla lärt er något, fan förstå att det är en win win för er, och sluta vara så jävla tråkiga i ert sätt.
Ingen annan kommer att hjälpa er att förstå hur ni ska bedriva ert skogsbruk, alla andra har agendor, min enda agenda är sanningen, och att naturen inte förstörs och när det gäller vår natur så tror jag den är tacksam för det.
Kan jag tjäna pengar på det så är det ju fantastiskt, tänk att tjäna pengar på att vara ärlig och söka sanningen.
Det är min win win.
Att sen bygga upp ett helt nytt företag kostar tid och pengar, men om ett år kommer jag nog att vara på fötter igen.
Mitt hat mot kapitalister ligger i just mina erfarenheter, och det borde väl vara det som är ledstjärnan för alla, att bilda sig uppfattningar baserat på egen erfarenhet.
Jag lever i verkligheten och baserar mina inlägg på vad jag gör, att jag sen ofta beskriver vad jag läser och hör, väger jag tvärt emot vad Lars säger, mot mina egna erfarenheter.
Det finns ingen som kan övertyga mig om nånting, om jag inte själv fått göra det.
Att vi har omloppstider på 100 år, gör trädens tillväxt och skogsbruk till en mycket svåranalyserad verksamhet, de flesta skogsägare har bara att lita på folk med "utbildning" jägmästare, forskare och bolagens virkesköpare står för "kunskapen" .... GLÖM DET.
Det jag gör här, är att berätta vad en människa som tänker själv och betalar själv för sina misstag, kommer fram till.
Om det nu, när jag försöker leva på skogsbruk går åt helvete så har ni alla lärt er något, om det går bra, så har ni alla lärt er något, fan förstå att det är en win win för er, och sluta vara så jävla tråkiga i ert sätt.
Ingen annan kommer att hjälpa er att förstå hur ni ska bedriva ert skogsbruk, alla andra har agendor, min enda agenda är sanningen, och att naturen inte förstörs och när det gäller vår natur så tror jag den är tacksam för det.
Kan jag tjäna pengar på det så är det ju fantastiskt, tänk att tjäna pengar på att vara ärlig och söka sanningen.
Det är min win win.
TS
ons 10 jun 2020, 07:18#649548
Precis så....
ulf 1 skrev:
Att vi har omloppstider på 100 år, gör trädens tillväxt och skogsbruk till en mycket svåranalyserad verksamhet,
Precis så....
ons 10 jun 2020, 07:26#649549Precis så, gurka, vilken expert ska du tro på.
Och här en av tusen artiklar om det lögnaktiga biobränsle spåret, och kalhygge.
https://www.nationalobserver.com/2020/0 ... on-neutral
Och här en av tusen artiklar om det lögnaktiga biobränsle spåret, och kalhygge.
https://www.nationalobserver.com/2020/0 ... on-neutral
TS
ons 10 jun 2020, 07:42#649552
Du förutsätter alltså att andra ska lära sig av dina erfarenheter, trots att du själv bara lär av dina egna erfarenheter?
Om alla människor hade resonerat som du så hade människan aldrig lämnat grottstadiet. Vi hade aldrig kunnat föra utvecklingen framåt och föra erfarenheter vidare till nya generationer. Att barn går i skolan, att man samlar kunskap i böcker, att vi har bibliotek, att vi har forskning, bygger på insikten att man kan lära av andras erfarenheter och att varje individ inte måste göra alla erfarenheter själv, på egen hand på nytt.
På våra breddgrader växer träd så långsamt att vi hade aldrig kunnat lära oss nånting om hur våra skogar fungerar om vi inte litade på observationer som andra gjort, långt före oss som är verksamma idag.
Och Ulf, om du bara litar på dina egna erfarenheter, varför hänvisar du då så ofta till andras erfarenheter, i form av kandidatarbeten, debattartiklar, enstaka vetenskapliga artiklar, osv? Varför hänvisar du nu till en artikel om vad några i Kanada tycker om biobränsle? Vad har du för egna erfarenheter av hur pelletsframställning i Kanada påverkar globala kolbalanser?
ulf 1 skrev: Jag lever i verkligheten och baserar mina inlägg på vad jag gör
- - -
- - -
Om det nu, när jag försöker leva på skogsbruk går åt helvete så har ni alla lärt er något, om det går bra, så har ni alla lärt er något, fan förstå att det är en win win för er,...
Du förutsätter alltså att andra ska lära sig av dina erfarenheter, trots att du själv bara lär av dina egna erfarenheter?
Om alla människor hade resonerat som du så hade människan aldrig lämnat grottstadiet. Vi hade aldrig kunnat föra utvecklingen framåt och föra erfarenheter vidare till nya generationer. Att barn går i skolan, att man samlar kunskap i böcker, att vi har bibliotek, att vi har forskning, bygger på insikten att man kan lära av andras erfarenheter och att varje individ inte måste göra alla erfarenheter själv, på egen hand på nytt.
På våra breddgrader växer träd så långsamt att vi hade aldrig kunnat lära oss nånting om hur våra skogar fungerar om vi inte litade på observationer som andra gjort, långt före oss som är verksamma idag.
Och Ulf, om du bara litar på dina egna erfarenheter, varför hänvisar du då så ofta till andras erfarenheter, i form av kandidatarbeten, debattartiklar, enstaka vetenskapliga artiklar, osv? Varför hänvisar du nu till en artikel om vad några i Kanada tycker om biobränsle? Vad har du för egna erfarenheter av hur pelletsframställning i Kanada påverkar globala kolbalanser?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).