mån 22 jan 2024, 10:18#828419Hodal skrev:Badger skrev:Delar inställningen att man ska vara öppen för alternativ om man är småskalig. Efter Gudruns härjningar och de accelererande angreppen av granbarkborre och röta på fastighetens kvarvarande granplanteringar delar jag inställningen att det är tid att förhålla sig ödmjuk till skogens komplexitet och fundera över hur många polletter jag vill lägga i på trakthyggesrouletten.
Jag förstår ditt resonemang, men om det är ekonomiska argument som styr ska du titta inte bara på sannolikheten för vinst eller förlust, utan också på hur stor vinsten blir. Om man får dubbelt så stor avkastning per hektar med trakthygge kan man kosta på sig en rejält ökad risk för olyckor.
Lägger man in att ett bestånd kan ha känsliga arter som man vill vara rädd om kan kalkylen få ett annat utfall, men ekonomin i trakthygget är svårslagen även om det går på tok ibland.
Ja, man måste räkna in alla faktorer och det är i den delen som jag känner att det saknas mycket fakta, vilja, ödmjukhet och flexibilitet inför valet av bruksmetod. Är det meningsfullt att plantera gran på en avdelning där det stått gran och det som avverkas har 40% röta? Vad ska man göra med ett 50årigt granbestånd där det går bort ett par procent i granbarkborre varje år? Det är inte med glädje man avvecklar något som tidigare generation planterat och man varit med och röjt och gallrat i, men det brukar anses som dårskap att upprepa gamla grepp och hoppas på nytt utfall. Jag tillhör de som anser att klimatanalyserna är pålitliga och att vi kommer att få varmare klimat och mer stressad gran och att de här problemet kommer att öka på min fastighet. Så jag tänker sluta att jobba mot markens förutsättningar och släppa fram mer björk, ek, bok och tall och sluta plantera gran på platser där den inte har framtiden för sig.
Sen kan tilläggas att jag har en mindre fastighet och gärna jobbar manuellt i skogen, samt att skogen gärna ska ha lite estetiska värden och passa bra för jakt och bärplockning också.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.