Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 682348 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512883 hur kan man säga något så dumt, de träd som planterades för 30 år sen, har du bara haft utgifter för, och får inget för nu heller, när de gallras .. hur det ser ut om 40 år när du ska "slutavverka" (vilket fruktansvärt korkat ord) .... och vad har du för marknad och efterfrågan då, efter 70 års trälande och betalande åt talibanerna .. och vad har du för marknad om 70 år, för det du luras att plantera nu .. lite bättre tankeverksamhet tack ... någon som tror på 2 grader upp om 70 år, räck upp handen, jag räknar en här (men jag sitter ensam) ...

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#512887 Tänkte höra med en sån kunnig man som Ulf1. Hur skulle du göra på detta område?
Rönnen fullkomligt sprutar upp ur marken.
4älgar dödade på Rv56 sen i höstas alldeles bredvid hygget. Finns inte en chans att älgarna orkar äta upp rönnarna.
Känner mig själv chanslös mot rönnen. Kommer ingen björk där heller.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512888 Ulf 1! Visst får jag ett gallringsnetto efter förstagallring här i Södra-land! Inte stort förvisso, men dock ett netto.

Men visst ligger de stora pengarna i det vackra ordet slutavverkning.
/Niklas

jannee  
#512892 Självklart att du kan få ett netto i en förstagallring men å andra sidan kanske gallringen blir ännu bättre utförd om det INTE blir något netto.
Nedan gäller vid maskingallring
Många gånger görs vägarna onödigt breda, är ju egentligen den plats skotaren behöver som avgör bredden.
Ibland går det även kanske lite väl fort vilket innebär att det inte alltid är rätt träd som avverkas.
Viktigt är också att körvägarna verkligen blir optimalt risade
Summa summarum, man ska absolut inte stirra sig blind på att eftersöka ett netto varken stort eller smått, viktigast är att det blir optimalt utfört.
Jag har sett förstagallringar där kravet varit så stort netto som möjligt vilket inneburit verkligen breda körvägar och endast de grövre träden gallrats bort - så vill i alla fall jag inte ha det :mrgreen:

Användarvisningsbild

ulf 1  
#512900 det där var en tiotusenkronorsfråga, halvproffs ... det brukar bli mycket rönn på torra marker (där inget annat trivs) och älgen älskar rönn så oddsen är dåliga, det finns nog lite annat där också om du tittar nogare .. men om du skulle hoppa över tallen för en gångs skull så skulle du hägna hela skiten och bli den första i sveriges historia som ger dig på att odla rönn, den är långsam och jobbig att få fin, men det betalas kanonbra för den om du får upp den till 25 cm det kan jag lova .. fel det finns en odling här, ta och kolla på semestern ... den startade för 25 år sen, lägg in bilder om du åker dit .. https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... m-2012.pdf

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#512949 ligger det verkligen stora pengar i en slutavverkning .. gå in på en bank och försök låna på en skogsfastighet du vill köpa, är den full med slutavverkningsbar skog så får du hiva upp säkerheter för halva beloppet .. är den skövlad med ett beräknat slutavverkningsdatum om 70 år så öppnar dom sina armar och låter dig köpa fastigheten med bara den som säkerhet .. tänk att få mjölka en idiot på räntepengar i ett halvt århundrade, det blir tårta till hela personalen när du gått ... ingen människa kan idag köpa en skogsfastighet och få ett öre i vinst de närmsta 70 åren, det har fibermaffian sett till med sina karteller ... allt är en stor jävla illusion ... mer än 90% av de lite större skogsfastigheterna ärvs, varför tror du alla skogsbolag och skogsägarföreningar har rådgivning i arvsfrågor .. gissa .. de som sitter här på forumet och talar om att "slutavverkningar betalar bra" har fått något gratis som andra skapat .. så vad fan som betalar bra är inte det egna jobbet, utan någon annans, givetvis kan man tycka det är bra att någon skänker en pengar, (men känns det verkligen bra att låta andra göra jobbet och själv ta åt si äran) ... om du fick ett företag av farsan för 40 år sen och sen låser den och slänger nyckeln och den utan att du lyfter ett finger ökar i värde, och fastigheten är plötsligt nu efter 40 år värd 5 gånger mer, och inte nog med det, lagret har fördubblats, och fast varorna är gamla och har stått stilla i pris så är dom nu dubbelt värda ... men skogsbolaget hittar nycklarna och en omvänd dammsugarförsäljare frågar om han får köpa lagret .."javisst, det är härliga tider, fan va ni betalar bra, tack tack tack för erat fina bud på på mitt lager" .. nu tänker du, vilken sjujävel jag är till affärsman, ska ta en sväng på byn med den nyinköpta fyrhjulingen så alla får se hur smart jag är .. vilken sucker, som tror att detta stavas "framgångsrik skogsbonde" .. nu står du rustad för framtiden, med ......INGENTING ,.. imorgon är en annan dag ..

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#512952 tips till er som fått ärva mycket skog, (för att få dagarna att gå medan skördarna jobbar)

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#512954 och gör något av alla redskap som aldrig används längre ..

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#512962 till arvingarna .. om ni kollar längst in i garaget så ligger det nog där några motorsågar och skräpar, jag använer en sån varje dag, bra till det mesta när man är skogsägare, men har man bara träffat på skogsbolagens dammsugarförsäljare så har man nog inte behövt använda motorsåg, det ingår inte i deras "paketlösningar" där du får en liten slant när allt är över ... men vad ska du nu göra med dessa konstiga prylar, (tid är ju allt du får när bolaget tagit över ditt skogsbruk) ... här ett tips ..

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512964 Tja, Ulf 1! Man brukar sällan avverka hela fastigheten på en gång, utan ta några småbitar åt gången. Allt för att eftersträva en jämn åldersfördelning i sin skog.

Edit: Å den stora delen av skogen som INTE huggs i just denna slutavverkning (ofta ca 90-99% av den egna skogsarealen) lär ju fortsätta att växa till sig...
/Niklas

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
jannee skrev:Många gånger görs vägarna onödigt breda, är ju egentligen den plats skotaren behöver som avgör bredden.
Ibland går det även kanske lite väl fort vilket innebär att det inte alltid är rätt träd som avverkas.

Om man har tänkt sig att gallra mer än en gång är det klokt att göra stickvägarna breda nog att klara av en större maskin vid nästa gallring.
Exakt vilka träd som tas ut eller hur dom står är inte så viktigt för den framtida produktionen.

Användarvisningsbild

Vardon  
#512986 Det mesta skogsbruket går ju ut på sammarbeta över generationerna. Det är ju inte så att bankerna slänger pengar över en 18 som ska plantera lövskog och avverka om 50 år. Men man bör lämna efter sig lite mer än man fick.

Men jag håller med dig om temperaturen dock tror jag nog den kommer öka mer än två grader och det ska nog man ta med i sina gissningar när man planterar.

jannee  
#512990 Gallrar man manuellt tar man i första hand redan nedsatta träd eller skadade (toppbrötna, tvåtoppar eller annat sätt skadade (gnag eller liknande). Detta är något som inte sällan förbises vid maskingallring, föraren ser kanske inte toppen eller alla sidor istället ser han avstånden mellan stammarna, nog spelar detta ändå en stor roll på det framtida utbudet.
Finne ej heller INGET som säger att man måste ha en STÖRRE skotare vid andra gallringen, många kör med exakt samma skotare vid gallringar som slutavverkningar.
Förresten hur många nyttjar inte en H 14 vid både första gallring som slutavverkning?

isteskog  
#513006 Håller med Jannee! Det spelar visst roll vilka träd som man gallrar bort! Det är ju i gallringarna man skapar det framtida beståndet och en erfaren manuellhuggare slår för det mesta en skördarförare när det gäller att ta ut rätt träd. Sen är det en annan femma att manuellgallring tenderar att bli för dyr i dagsläget. Sen tror jag på att göra två gallringar ganska tätt i granbestånd och sen låta det stå. Då behövs det inte någon stor skotare som tar onödigt stor plats. När det gäller tall så kan man gallra tre gånger och då finns det i regel plats för en större skotare vid sistagallringen. (bara mina praktiska erfarenheter) :wink:

Användarvisningsbild

ulf 1  
#513007 men titta ... hur man sakta börjar förstå det jag tjatat om i många år nu, men norras omvända dammsugarförsäljares kommentar om klimatuppvärmningen blir givetvis "då är det viktigt att gallra i granplanteringen" vilka nötter som styr över våra mesiga skogsägare, hur kan ni tillåta dom att bullshitta på detta vis .. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... are-klimat kan ni börja tänka själva nu, för något vettigt får ni inte från industri och dess forskare .. s selander skrev i ett praktverk om sveriges natur på 50 talet ”När jag blir diktator i Skåne, skall jag rota ut barrträden, barr för barr!” S. Selander, Det levande land-skapet i Sverige, 1955, " .. så visst har vi haft några år på oss att tänka rätt, men fan va tröga vi är .. man får hoppas några förstår, och börjar tänka själv, kommer ni ihåg hur det lät på 70 talet då de sista vackra hagmarkerna och lövängarna skulle utrotas genom att kalla dom femtreskogar, för nu jävlar skulle det prodiceras .. och forskarna och undervisningen hakade på .. våra jägmästare vet allt hur man skövlar vackra och lönsamma skogar men inte ett piss om hur man bevarar dom, och ännu mindre hur man gör pengar på dom .. vi är bara tragiska i vårt skogsbruk ..

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).