Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201309 visningar 46 följer Svara, dela mm...  

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#648798https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Faner

Tydligen så har inte bara jag fel..

Palakangas  
vinterrojarn skrev:https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Faner

Alla har vi fel då och då. Förutom de som ' alltid har rätt eller kommer att få rätt".

Avslutat-02  
Niking skrev:
vinterrojarn skrev:Apropå faner och farao...

Var det inte så att man fann7 år 1922 just faner i graven hos en farao...?
Sågat och ihopflätat till skivor, var någon möbel.. Tutankhamuns grav var det nog.
År 2900 före Kristus så använde man faner..

Tutankhamom levde 1341-1323 f.kr.
/Niklas

Så du menar att jag blev lärd fel i skolan?
Eller att ni inte hade koll?

År 1922 så fann man Tutankhamuns gravkammare, men jag skrev aldrig när han levde.
Bara att man funnit bevis sedan 2900 f.kr så använde man faner...

Avslutat-02  
Palakangas skrev:
vinterrojarn skrev:https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Faner

Alla har vi fel då och då. Förutom de som ' alltid har rätt eller kommer att få rätt".

Jajemän det är ofta jag har fel.
Och det står jag för, det är det som kallas för mänsklighet...
Annars så vore vi robotar med enbart felfri fakta i hjärnan...

Tyckte det var spännande härom kvällen, när jag såg på ett program som heter QI, där man tog upp just vad Alfreds bröder hette och vad hans far var känd för, ovärderlig kunskap i denna dag, eller hur? Det är nationaldagen och då blir man extra stolt över familjen Nobels uppfinningar..

Användarvisningsbild

machonisti  
#648807Hjärtliga gratulationer från Finland till Sverige på nationaldagen!
Sverige står för många andra härliga uppfinningar.
Cronstedt fixade till kakelunen och von Platen grejade till kylskåpet.

Avslutat-02  
#648809Eller borrhuvuden med falska diamanter,
En variant av gengasmotor...
Som drev många bilar i Sverige 1958.

Avslutat-02  
#648810Grönstedts recept var inte heller dumt...

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
vinterrojarn skrev:
Niking skrev:
vinterrojarn skrev:Apropå faner och farao...

Var det inte så att man fann7 år 1922 just faner i graven hos en farao...?
Sågat och ihopflätat till skivor, var någon möbel.. Tutankhamuns grav var det nog.
År 2900 före Kristus så använde man faner..

Tutankhamom levde 1341-1323 f.kr.
/Niklas

Så du menar att jag blev lärd fel i skolan?
Eller att ni inte hade koll?

År 1922 så fann man Tutankhamuns gravkammare, men jag skrev aldrig när han levde.
Bara att man funnit bevis sedan 2900 f.kr så använde man faner...

Jag har svårt att tro att man lade ner ca 1600 år gammalt faner i graven, när de begravde Tutankhamon...

Därmed inte sagt att det inte användes faner runt 2900 år f.kr., utan bara att de knappast använde 1600 år faner när de begravde Tutankhamon.
/Niklas

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#648822Är inte det troligaste att den som skrivit texten blandat ihop "för 2900 år sen" och antal år f Kr?

Avslutat-02  
#648823Nä att det var så gammalt vet jag inte, utan i Tutankhamuns gravkammare så hittades möbler som var gjorda av faner, sedan att Egyterna började med faner 2900 f.kr är en annan sak, ursäkta missförståndet.

Avslutat-02  
Lars Lundqvist SLU skrev:Är inte det troligaste att den som skrivit texten blandat ihop "för 2900 år sen" och antal år f Kr?

Mycket möjligt..
Det är svårt att veta egentligen....
Men oavsett så är faner och dess tillverkning gammalt, så skulle man ha sågat dessa med betydande framgång så hade man nog gjort det än idag, i stor skala...

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU skrev:Är inte det troligaste att den som skrivit texten blandat ihop "för 2900 år sen" och antal år f Kr?

Det stämmer heller inte, med tanke på att Tutankhamon begravdes 1323 f.kr. och hittades år 1922 e.kr.

Skulle tro att det även "ulfas" på Wikipedia emellanåt.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 06 jun 2020, 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#648838Wiki-texten skrevs 100 år senare, men trots det fel

Användarvisningsbild

#648846Fast nu korrigerade jag artikeln på denna punkt i Wikipedia.
/Niklas

Användarvisningsbild

ulf 1  
#648847Jag får (nästan) alltid rätt, det är sant, vissa tänker lite bättre än andra, tror det är bra att det är så.
Men nio människor av tio är värd all beundran, de sliter och gör rätt för sig, och jag är full av beundran för dessa människor.
Den tionde är ofta pest för oss andra, och skor sig brutalt på andra människor, det är såna jag inte orkar med, skogsbolag och skogsindustrin har alltid varit en grogrund för övergrepp på människors liv, från baggböleri till att kontrollera skogsägare, titta på en skärmdump på ordet Skogsbruksplan och se vad de första 20 företagen du får upp, givetvis är alla bolag med där, läser bergis dödsannonserna extra noga nu i coronatider.
En kandidat gjorde ett litet frågeformulär förra året som jag tycker är intressant, han frågade 1000 skogsägare om lite saker och det intressantaste var svaren om hur viktig skogen var som inkomst för dessa skogsägare 75% ägde mer än 50 hektar, men 80% hade 0 till 15% av sin inkomst från skogen, vad brukar jag säga när ni planterar turbogranar för att skogsbolaget sagt åt er att ni tjänar mest på det, just det, "klipp er och skaffa ett jobb" mamma kan säkert hjälpa om inte pengarna räcker.
Men håll er borta från maffian, jag brukar säga att min skog är mitt vardagsrum, och till den kommer inget löst patrask, tänk om man hyrde ut sitt vardagsrum till en hyresgäst som skrev ett 70 årskontrakt, och du betalade värme och mat under alla år, för att först efter 70år få hyran betald . Hur jävla dum får man bli.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).