Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 642047 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576372 Vi hade tidigare djur och vete och nu närmaste 90 åren gick vi över till att odla träd istället och lämna landsbygden, ska jag behöva förklara det?

"Sedan 1920-talet har mängden skog mer än fördubblats. I dag består 69 procent av landytan av skogsmark, att jämföra med omkring en tredjedel då."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sven ... i-sverige/

"Huvudanledningen är att människor har lämnat landsbygden för städerna och att färre lantbruksdjur betar markerna."
https://www.landskogsbruk.se/skog/allt- ... i-sverige/

Https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... onsin.html[/quote]
Men huga! Har det blivit en till?[/quote]

Menar du att den här rapporten är fel?

"SKOGSBRUKETS FÖRSURANDE EFFEKT NU OCH I
FRAMTIDEN
När träd växer tas näringsämnen, till exempel baskatjoner,
upp från marken och upptaget kompenseras med frigörelse
av vätejoner som försurar marken. I en skog som lämnas fri
från skogsbruk återställs balansen när träden dör och bryts"

Försurning av mark och
vatten i Sverige
BECC POLICY BRIEF | 01 • 2013

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576373 Https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... onsin.html[/quote]
Men huga! Har det blivit en till?[/quote]

Menar du att den här rapporten är fel?

"SKOGSBRUKETS FÖRSURANDE EFFEKT NU OCH I
FRAMTIDEN
När träd växer tas näringsämnen, till exempel baskatjoner,
upp från marken och upptaget kompenseras med frigörelse
av vätejoner som försurar marken. I en skog som lämnas fri
från skogsbruk återställs balansen när träden dör och bryts"

Försurning av mark och
vatten i Sverige
BECC POLICY BRIEF | 01 • 2013[/quote]

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#576375
Richard B skrev:är vi överens om att under tidigare generationer så dog träden och mineraler återgick till marken?

Det har bedrivits aktivt, exploaterande skogsbruk i nästan hela landet under lång tid. I norra halvan bara drygt 100 år, i södra halvan över 200 år.
Det som utgör baskatjoner sitter i huvudsak i barr och kvistar, och det lämnas kvar i skogen. Det är bara stammarna som tas ut och de består i huvudsak av kol och kväve.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#576378
Richard B skrev:Vi hade tidigare djur och vete och nu närmaste 90 åren gick vi över till att odla träd istället och lämna landsbygden, ska jag behöva förklara det?

Vete odlas på en väldigt liten del av åkermarken i Sverige. Och arealen skogsmark har knappt förändrats alls under de senaste 200 åren. En liten del åkermark har beskogats men en hel del skogsmark har å andra sidan blivit bebyggelse, vägar och annan infrastruktur.
Mängden skog sett till areal har inte förändrats. Däremot har den stående volymen virke fördubblats.

Du gör ungefär som Ulf 1. Du läser nånting, kan inte bakgrunden, förstår inte sammanhanget och missförstår därför helt och hållet.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#576379
Richard B skrev:Menar du att den här rapporten är fel?

Försurning av mark och
vatten i Sverige
BECC POLICY BRIEF | 01 • 2013

Det är ingen rapport, utan kan bäst beskrivas som en populärvetenskaplig beskrivning av en forskningsansökan.

"BECC syftar till att skapa ett världsledande tvärvetenskapligt forskningsprogram om relationerna mellan klimat, eko- systemtjänster och biologisk mångfald.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#576380
ulf 1 skrev:när alla träd tas ner på stora ytor och sedan planteringarna misslyckas, ...

... fast det är ju det dom inte gör. Huvuddelen av alla föryngringar går väldigt bra. Det är det du tycks missa.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576382
Lars Lundqvist SLU skrev:
Richard B skrev:Menar du att den här rapporten är fel?

Försurning av mark och
vatten i Sverige
BECC POLICY BRIEF | 01 • 2013

Det är ingen rapport, utan kan bäst beskrivas som en populärvetenskaplig beskrivning av en forskningsansökan.

"BECC syftar till att skapa ett världsledande tvärvetenskapligt forskningsprogram om relationerna mellan klimat, eko- systemtjänster och biologisk mångfald.


Okej, då fyller vi på, vad tänker du om det här:
https://www.skogssverige.se/varfor-ar-j ... gesvarades av
Per Holgén
fredag, 6 december, 2002 - 15:43
Fråga
Varför är jorden sur i en barrskog och tvärtom i en lövskog?
Svar
Hej Joel! En grundregel är att skogstillväxt i sig leder till viss markförsurning i och med att försurande vätejoner avges från trädrötterna i utbyte mot andra joner som tas upp. Detta sker förvisso både i barr- och lövskog, men tillväxten i en barrskog är ofta högre och det är en anledning till att marken blir surare där. En annan anledning till skillnaden i surhet är att lövträden fäller sina löv varje höst, vilket motverkar försurningen. Barrträden däremot behåller sina barr i flera år vilket ger en mindre försurningshämmande effekt. Gör gärna en sökning i frågebanken med exempelvis "försurning" som sökord, så får du mera information i ämnet.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#576383 Ja, det är grundläggande skogsekologi och är i princip det jag skrev. I den boreala barrskogen är marken surare än i en nemoral lövskog. Det är ett helt naturligt tillstånd.

(Edit: rättade stavfel)
Senast redigerad av Lars Lundqvist SLU tis 16 jul 2019, 19:45, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576395
Lars Lundqvist SLU skrev:
Richard B skrev:är vi överens om att under tidigare generationer så dog träden och mineraler återgick till marken?

Det har bedrivits aktivt, exploaterande skogsbruk i nästan hela landet under lång tid. I norra halvan bara drygt 100 år, i södra halvan över 200 år.
Det som utgör baskatjoner sitter i huvudsak i barr och kvistar, och det lämnas kvar i skogen. Det är bara stammarna som tas ut och de består i huvudsak av kol och kväve.


Jo, det håller jag med om att barr och kvistar för tillbaka en hel del, 15% bildar humus av barr samt kvist men barr ger tillbaka en hel del som du skrev.
https://www.skogssverige.se/hur-lang-ti ... -formultna

Vad tänker du om nedan då, geovetare som är kan processer i mark och i träd tycker inte som du.

GÖTEBORGS UNIVERSITET, Institutionen för geovetenskaper, Naturgeografi, Geovetarcentrum, Skogsmarkens näringsbalans
- massbalansberäkning av baskatjoner
med hjälp av GIS
"Avverkning och uttag av hela
träd, d.v.s. både stam och GROT, leder dock till kraftigt ökade näringsförluster för markerna.
Detta bidrar till en ökad markförsurning och kan, om skogsmarken inte kan kompensera för
utarmningen, på sikt leda till en reducerad biologisk och ekologisk produktion."
"Resultaten av massbalansberäkningarna visar att tillförseln av baskatjoner genom vittring av
mineral och atmosfärisk deposition generellt inte kan kompensera för den näringsförlust som
sker vid skörd av skogsbiomassa och genom utlakning. Resultaten gäller såväl vid stamskörd
som helträdsutnyttjande och vid ett skördetillfälle per omloppstid. Områden med mer
gynnsam geokemisk sammansättning uppvisar mer positiva massbalansresultat. Om markens
långsiktiga förmåga att upprätthålla ett balanserat ekosystem ska bibehållas bör hel-
trädsutnyttjande ske med stora restriktioner inom studieområdet. Risken för utarmning av
markens reserver är störst för kalcium och minst för kalium"

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#576399 Du gör samma fel som Ulf 1. Du plockar ut ett litet stycke ur ett studentarbete och övertolkar det nåt alldeles oerhört.
Ulf 1 har sin fixa idé om kalhyggen som han skriker och hojtar om. Vad är ditt budskap? Sluta med skogsbruk? :)

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#576411 halvproffs som verkar vara en äkta amatör när han ger mig rådet att läsa skogssällskapets lögner "Hoppas ulf1 läser skogssällskapets länk om hur utarmad skogen var för 100-300år sedan. Mycket jordbruksmark har bebyggts så det är inte bara igenplantering" men skogssällskapet berättar ju faktisklt sanningen utan att förstå det själva, läs här lars om hur återbeskogning varit helt omöjlig på många ställen och läs också hur detta skogssällskap misslyckats i 40 år att få fram nya träd på sina marker och till slut tar till contortan, dessa jättehyggen på hundratals hektar avverkades på 80 talet ...varför avverkade man överhuvutaget dessa otroligt magra marker på 600 meters höjd .. de är ju bara stora jävla skövlare .. och nu köper man mark i litauen och estland, vad fan är det för fel på svenskt skogsbruk .. så här beskriver man sig själva "Skogssällskapet är en av Sveriges största privata finansiärer av forskning och kunskapsutveckling om skog och naturvård. " eller den här då " Vi har gjort Sveriges skogar och skogsägare rikare sedan 1912. Våra erfarna rådgivare hjälper dig – oavsett om du vill maximera intäkter, jakt eller naturvärden." .. jag betackar mig för deras kunskapsutveckling ... fan min morsa hade skött deras marker bättre ... läs här (gärna MELLAN raderna) .. https://www.landskogsbruk.se/skog/bytte ... -contorta/

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576412 Hela problemet suger och jag förstår också att aska samt övrig näring inte får plats i kalkylen hos mindre och medelstora markägare samt att givetvis förstår alla att Södra återger aska och kväve i deras marker för att det gynnar produktionen och att fyller man inte på sina lager med jord så växer det långsamt. Jag tycker bara att om man pratar om det så kan man tillsammans komma på lösningar, små lösningar som hjälper en del iaf. Bara det att jag uppfattar det som att man ska lägga locket på och jag tror inte att det leder till något bra. Vissa värmeverk iaf i syd tar med fritt återförande av mineralerna i avtalet, dom slipper sina högar med aska och får mer trä från markägare som ger vinster på sikt och jag tycker man ska ta upp det i avtalet. Vad tycker du om det? Hela diskussionen blir problematiskt för det är så många faktorer att ta hänsyn till med en begränsad budget.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#576413 är dom inte för söta alla dessa idioter som har frihet under ansvar ... om man sägeer spå här, ska man fanimej ha förmyndare .. " Bara ett par hundra tallplantor per hektar hade klarat sig, och de såg dessutom riktigt risiga ut. Så då stod vi inför ett nytt beslut, skulle vi låta det vara eller skulle vi göra om och prova contortatall i stället?, säger Mattias Berglund." .. skulle vi låta det vara ... lars kan du förklara, du brukar väl få pengar till forskning från dom ... jag menar, låta 200 risiga tallplantor vara ... hur tänker man ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#576414 Men snälla lilla ulf 1😯varför fortsätter du att vara en ljugis? Inte snällt att bara lura folk och vara en ljugis😥😥 Du kallar folk för fula saker också😥 Nää, du är bara dum😫😫

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

T Landström  
#576420 Du ulf...skrev inte Lars nyss att du, jag och alla andra betalde hans forskning genom skattsedeln...eller du kanske inte betalar skatt? Ljuger Lars när han skriver det eller är det du som ljuger?

Sedan känner jag igen ditt sätt att argumentera från en annan debatt. När argumenten tryter så kommer man med påhopp och glåpord samt att man upprepar dessa hela tiden för att man flytta diskussionen från det verkliga ämnet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).