Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 642064 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#576353 jag hade denna ph diskussion med lars för några månader sen, och konstaterade att man kunde "läsa" ph i stubbarna .. vi har ju fått ner försurningen i luften otroligt mycket sen 80 talet (ca 95%) men tyvärr så har kalhyggesbruket och barrskogsfixeringen tagit över försurningen i vår skogsmark, nu förstärkt med stora humus utsläpp i sjöarna, så för att sammanfatta... trots en minskning med 95% försurning från luft och nederbörd, så har markerna oftast blivit surare pga ett felaktigt skogsbruk ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576354 Blandskog är väl bra om man har 30 hektar och tar ut enskilda träd men jag tror det blir väldigt krångligt med hundra hektar och mer blandskog men jag kan ha fel. Flera som har 30 hektar tar ned träd och sågar till golv etc och den marknaden finns det stort underskott på och arkitekter får inte tag i handgjorda golv, här har vi en som jobbar enbart på fritid och har omsättning på 3-3.5M med hög lönsamhet samt VINSTMARGINAL 46,65%, 49,26% (2017) KASSALIKVIDITET 268,53%, 157,01% (2017)SOLIDITET 75,75% 62,34% (2017) BRUTTOVINSTMARGINAL 92,52%. Kopiera rakt av så det blev lite fult men jobba extra med blandskog och utöver det hyr ut stuga verkar bra för hyr man stuga så vill man givetvis ha blandskog. Vi har bra lönsamhet jag och polare när vi letar upp små uppköpare på nät och tidningar som köper trä, mer administration men väldigt höga vinster. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#576357 98% av alla skogsägare har mindre än 30 hektar ... men leker storskogsbruk, för att maffian har ett erbjudande dom inte får eller törs tacka nej till ...en sak som det talas tyst om, är den erosion som hyggen skapar, varje hygge som inte vill återbeskoga sig själv, skulle givetvis aldrig blivit hygge "in the first place" vi har hundratusentals hektar med förstörd skogsmark, som i sin tur förstör sjöar och vattendrag, som i sin tur förstör turistmöjligheter, som i sin tur avfolkar glesbygden, som i sin tur gör att skogsbolagen kan köpa och avverka de sista skogarna som i sin tur gör att inga turister vill besöka vår natur och vi alla blir lite fattigare, som i sin tur gör att staten blir lite fattigare som i sin tur gör att lars inte kan få sin lön .. så det är bäst att du skärper dig lars ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Blivande snickare  
#576358
1563287573_well-that-escalated-quickly-quick-meme-com-19310781.png

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576359 Gå över i Sverige från vete till gran var enkelt för det är samma divisionen fröväxt och växer snabbast, vårt nya vete men det blir som att köra färdtjänst med taxi att det blir säker inkomst men ytterst små marginaler men allt tuffar på och det ska nog inte underskattas om man har stora areal.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#576360
Richard B skrev:Det var dock krångligt att få fram källa om hur mycket skogsbruk har minskat pH i marken och jag märker att det är otydligt hur stor del som skogsbruk och surt regn vardera har sänkt pH med, hoppas jag inte missat något.

Det du tycks glömma är att både gran och tall "försurar" marken helt naturligt, och att detta är något som den boreala skogens växter är anpassade till. Barrträden har dominerat större delen av Sverige i några tusen år nu och att du haft svårt att hitta källor som visar att skogsbruk i sig självt sänker pH beror på att det saknas studier som visar en tydlig effekt. Hyggesfasen och hyggesvegetationen - gräs, blommor, hallon, osv - bidrar dessutom till att bryta processen. Så ditt påstående om att skogsbruk i Sverige under några få årtionden skulle ha sänkt pH i skogsmarken från 6-7 ner till 4 är helt enkelt nonsens. Var har du hittat de siffrorna?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#576361
ulf 1 skrev:98% av alla skogsägare har mindre än 30 hektar ... men leker storskogsbruk, för att maffian har ett erbjudande dom inte får eller törs tacka nej till ...en sak som det talas tyst om, är den erosion som hyggen skapar, varje hygge som inte vill återbeskoga sig själv, skulle givetvis aldrig blivit hygge "in the first place" vi har hundratusentals hektar med förstörd skogsmark, som i sin tur förstör sjöar och vattendrag, som i sin tur förstör turistmöjligheter, som i sin tur avfolkar glesbygden, som i sin tur gör att skogsbolagen kan köpa och avverka de sista skogarna som i sin tur gör att inga turister vill besöka vår natur och vi alla blir lite fattigare, som i sin tur gör att staten blir lite fattigare som i sin tur gör att lars inte kan få sin lön .. så det är bäst att du skärper dig lars ...


Dags för medicinen Ulf 1❤❤

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#576362
Richard B skrev:Gå över i Sverige från vete till gran var enkelt

Huh? :shock:
Du får nog förklara vad du menar...
Hela Sverige var ursprungligen skog, så all jordbruksmark var skogsmark från början, det vet vi. Så var kom din vete -> gran ifrån?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576364
Lars Lundqvist SLU skrev:
Richard B skrev:Det var dock krångligt att få fram källa om hur mycket skogsbruk har minskat pH i marken och jag märker att det är otydligt hur stor del som skogsbruk och surt regn vardera har sänkt pH med, hoppas jag inte missat något.

Det du tycks glömma är att både gran och tall "försurar" marken helt naturligt, och att detta är något som den boreala skogens växter är anpassade till. Barrträden har dominerat större delen av Sverige i några tusen år nu och att du haft svårt att hitta källor som visar att skogsbruk i sig självt sänker pH beror på att det saknas studier som visar en tydlig effekt. Hyggesfasen och hyggesvegetationen - gräs, blommor, hallon, osv - bidrar dessutom till att bryta processen. Så ditt påstående om att skogsbruk i Sverige under några få årtionden skulle ha sänkt pH i skogsmarken från 6-7 ner till 4 är helt enkelt nonsens. Var har du hittat de siffrorna?


Okej, är vi överens om att det du talar om att det här fungerar i tusental år, är vi överens om att under tidigare generationer så dog träden och mineraler återgick till marken?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#576365 nej det finns ingen bitterhet ... inte det minsta, bittra människor får inget gjort, dom fräts sönder och ältar det gamla .. nej jag är bara förbannad, och det är en jävla skillnad .. det finns inget bättre, jag unnar mig att bli förbannad minst 5 gånger om dagen , det rensar rören, och får mig att se fräscht på problemen i vardagen ... rekommenderas .. det är ju alltid problem i ett sånt här forum, då vissa inte tål att bli utskällda (mest svenskar) men man kan inte tänka på folk på det viset när man har läsare som förtjänar en utskällning, blandade med såna som inte behöver skällas ut, den som känner sig träffad får ta det, de andra borde vara kloka nog att förstå ... i min vardag är jag försiktig med utskällningar till de som skulle behöva en, men som jag vet inte klarar det .. jag har en tjej anställd som brukar varna nytt folk för mig och min frus samtalston ... "bli inte rädd, de är bara deras sätt att diskutera" säger hon ... vi lägger oss aldrig osams, för allt reds ut omedelbart .. så kan vi gå vidare nu ... det är något som inte lars förstår, kanske inte richard heller ... att det är en jävla skillnad mellan jordbruk och skogsbruk och det verkar inte skogsindustrin heller förstå ... när alla träd tas ner på stora ytor och sedan planteringarna misslyckas, då borde man förstå, men nej, då beror det på insekter, svamp, rotsnurr, klimatförändringar, för blött eller för torrt och fan och hans moster ... skog vill nog vara skog och inte veteåkrar .. det är bäst att börja tänka nu ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576367
Lars Lundqvist SLU skrev:
Richard B skrev:Gå över i Sverige från vete till gran var enkelt

Huh? :shock:
Du får nog förklara vad du menar...
Hela Sverige var ursprungligen skog, så all jordbruksmark var skogsmark från början, det vet vi. Så var kom din vete -> gran ifrån?


Vi hade tidigare djur och vete och nu närmaste 90 åren gick vi över till att odla träd istället och lämna landsbygden, ska jag behöva förklara det?

"Sedan 1920-talet har mängden skog mer än fördubblats. I dag består 69 procent av landytan av skogsmark, att jämföra med omkring en tredjedel då."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sven ... i-sverige/

"Huvudanledningen är att människor har lämnat landsbygden för städerna och att färre lantbruksdjur betar markerna."
https://www.landskogsbruk.se/skog/allt- ... i-sverige/

Https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... onsin.html

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#576368
ulf 1 skrev:nej det finns ingen bitterhet ... inte det minsta, bittra människor får inget gjort, dom fräts sönder och ältar det gamla .. nej jag är bara förbannad, och det är en jävla skillnad .. det finns inget bättre, jag unnar mig att bli förbannad minst 5 gånger om dagen , det rensar rören, och får mig att se fräscht på problemen i vardagen ... rekommenderas .. det är ju alltid problem i ett sånt här forum, då vissa inte tål att bli utskällda (mest svenskar) men man kan inte tänka på folk på det viset när man har läsare som förtjänar en utskällning, blandade med såna som inte behöver skällas ut, den som känner sig träffad får ta det, de andra borde vara kloka nog att förstå ... i min vardag är jag försiktig med utskällningar till de som skulle behöva en, men som jag vet inte klarar det .. jag har en tjej anställd som brukar varna nytt folk för mig och min frus samtalston ... "bli inte rädd, de är bara deras sätt att diskutera" säger hon ... vi lägger oss aldrig osams, för allt reds ut omedelbart .. så kan vi gå vidare nu ... det är något som inte lars förstår, kanske inte richard heller ... att det är en jävla skillnad mellan jordbruk och skogsbruk och det verkar inte skogsindustrin heller förstå ... när alla träd tas ner på stora ytor och sedan planteringarna misslyckas, då borde man förstå, men nej, då beror det på insekter, svamp, rotsnurr, klimatförändringar, för blött eller för torrt och fan och hans moster ... skog vill nog vara skog och inte veteåkrar .. det är bäst att börja tänka nu ..


Ska du börja tänka ulf 1❤vet inte om det är så lyckat🤔det blir bara elakheter och en massa ljug☹det är inte bra alls.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#576369
Richard B skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:
Richard B skrev:Gå över i Sverige från vete till gran var enkelt

Huh? :shock:
Du får nog förklara vad du menar...
Hela Sverige var ursprungligen skog, så all jordbruksmark var skogsmark från början, det vet vi. Så var kom din vete -> gran ifrån?


Vi hade tidigare djur och vete och nu närmaste 90 åren gick vi över till att odla träd istället och lämna landsbygden, ska jag behöva förklara det?

"Sedan 1920-talet har mängden skog mer än fördubblats. I dag består 69 procent av landytan av skogsmark, att jämföra med omkring en tredjedel då."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sven ... i-sverige/

"Huvudanledningen är att människor har lämnat landsbygden för städerna och att färre lantbruksdjur betar markerna."
https://www.landskogsbruk.se/skog/allt- ... i-sverige/

Https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... onsin.html

Men huga! Har det blivit en till?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576370
Lars Lundqvist SLU skrev:
Richard B skrev:Det var dock krångligt att få fram källa om hur mycket skogsbruk har minskat pH i marken och jag märker att det är otydligt hur stor del som skogsbruk och surt regn vardera har sänkt pH med, hoppas jag inte missat något.

Det du tycks glömma är att både gran och tall "försurar" marken helt naturligt, och att detta är något som den boreala skogens växter är anpassade till. Barrträden har dominerat större delen av Sverige i några tusen år nu och att du haft svårt att hitta källor som visar att skogsbruk i sig självt sänker pH beror på att det saknas studier som visar en tydlig effekt. Hyggesfasen och hyggesvegetationen - gräs, blommor, hallon, osv - bidrar dessutom till att bryta processen. Så ditt påstående om att skogsbruk i Sverige under några få årtionden skulle ha sänkt pH i skogsmarken från 6-7 ner till 4 är helt enkelt nonsens. Var har du hittat de siffrorna?


Men ska vi verkligen prata om ifall surt regn och skog som inte återfår mineraler ger sur mark, surt regn fanns inte förut därför att bilar etc inte fanns som avger väte och svavel givetvis. Du vet väl hur vad träd tar upp och ger ifrån sig för ämnen i olika faser av utveckling? Träd tar upp baskatjoner och då måste dom givetvis avge väte(H+) för annars blir dom elektronisk laddade mot marken, ganska självklart faktiskt. Jag förstår inte varför du ska vara så huggande, säg bara varför du tycker något så hittar vi en lösning. Odla gran är inte rocket science men blandskog är extremt komplicerat om man ska förstå allt.

"SKOGSBRUKETS FÖRSURANDE EFFEKT NU OCH I
FRAMTIDEN
När träd växer tas näringsämnen, till exempel baskatjoner,
upp från marken och upptaget kompenseras med frigörelse
av vätejoner som försurar marken. I en skog som lämnas fri
från skogsbruk återställs balansen när träden dör och bryts"

Försurning av mark och
vatten i Sverige
BECC POLICY BRIEF | 01 • 2013

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#576371 Hoppas ulf1 läser skogssällskapets länk om hur utarmad skogen var för 100-300år sedan.
Mycket jordbruksmark har bebyggts så det är inte bara igenplantering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).