Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 642062 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#576279 Kan väl hända att du har en agenda, men du framstår som mest knäpp.
Och ingen tycker att varken dina utspel eller förolämpningar är speciellt trevliga.

Du tror väl ändå inte på riktigt att någon är intresserad av ditt otrevliga dravlande.

I en del frågor finns kunskap och intresse men det översköljs av otrevligheter.

Skärp dig

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#576281 en viktig sak man måste känna till som skogsägare, antagligen något ingen i skogsbruket ens vill tänka på längre, är hur lite marginaler det finns för att höja lönsamheten ... det kapital som en skogsfastighet binder står inte längre i proportion till den löjliga avkastning den kan ge som fiberleverantör ... ingen kan i dag köpa en skogsfastighet med lånade pengar och få minsta lönsamhet i den .. du sitter helt fast, om du avverkar, så blir nettot mindre än fastighetens värdeminskning .. fram till för 15 år sen minskade utgifterna för avverkning, men sen dess ökar den, och numera får du inget netto på en förstagallring, andragallringen är snart där också .. de som lyder industrins rekommendationer sitter numera fast i en dödsspiral som inte ger några pengar, samtidigt som den skogen förstör alla andra värden en vacker skog har .. sveriges skogar är de överlägset dyraste på den breddgrad de ligger, 50% högre än i finland tex .. vi har haft ett urholkat värde på kronan i åratal, som borde gynna skogsindustrin otroligt, eftersom vi exporterar 70%.. ändå läggs det ner sågverk för lönsamheten är noll, och fast skogsägarna inte ens får hälften så bra betalt som för 60 år sen .. då kostade bensinen 60 öre, motsvarande 6 kronor i dag ... allt har blivit dyrare utom skogsägarnas råvara, i alla fall när den ska säljas till maffian ... om man som skogsägare låter sig röv.....s, så in i helvete att man betalar 5 gånger mer för råvaran/fastigheten, och sedan själv bara tar hälften i betalning för densamma, då ska man ha (det jag sagt många gånger nu) förmyndare, och framförallt ska ni inte försvara de som utnyttjar, ljuger och blåser er .. som jag sagt nu tusen gånger ..fibrer ska produceras där det växer 20 gånger bättre .. jag begriper inte varför ni inte förstår problemet med kalhyggesbruk, om jag tjänar 3 gånger mer på EN liten skiten stuga med utedass, så borde ni kalhyggesivrare förstå hur lurade ni är .. ett fint hotelrum 1955 kostade 20 kronor det motsvarar 300 kronor i dagens penningvärde, det är så mycket jag tar för ett dygn ... men andra som är bättre på att ta betalt, tar säkert både 500 och 1000 kronor, men jag är nöjd, det är snart alltid uthyrt, vet inte riktigt varför, men antagligen är det min fina skog som lockar ... ni som är inne i kalhyggets malströmmar fick 1955, 55 kronor för granmassaved det motsvar 794 kronor idag ...... att forskare lars stöder industrin beror ju på att den tillsammans med politikerna betar hans lön .. ingen betalar mig för att säga vad jag säger .. nu får ni tänka själva ett tag ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#576282 Ta och fundera en gång till över detta med dagens pengavärde......

Tror du missat en hel del.....

Pengar har inte ökat genom alla år i värde, tvärtom. Nu är 20 kr från 1955 värt ca 300, men i verkliga livet så är den valuta kursen på minus.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#576283 Men Ulf sättet du försöker få med dig folk får ju precis motsatt effekt. Förstår du inte det? Det är ju så fel väg att gå om man nu vill förändra något. Då är uppmuntran och beröm det allra bästa sättet och det vet vi nog alla att man blir mer tillmötesgående om man får det i stället för en utskällning och hela tiden blir idiotförklarad.

Så kör på bara! Var och en får sköta sin skog själv och kan man både lyssna på dom som kan saker och sen tänka själv så blir det nog bra ska du se. Du är inte riktigt där än tyvärr :|

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#576284 Nä. Tänka själv och vara som folk, det klarar inte uffe 😟bara vara elak och en ljugis😟

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#576285 Helt rätt vedproducenten. Med hot kommer bara hat. Det är bara att fråga barn som haft dålig uppväxt. Kanske Ulf1 har haft det. Det finns hjälp att få, att gråta ut, att berätta om det hemska du varit med om. Då släpper tyngden från dina axlar som har tyngt dig förmodligen hela ditt vuxna liv. Inget att skämmas för, det är inte ditt fel.
Många som bär en bitterhet inom sig som är svår att bli av med men det finns hjälp. Var modig och använd den så kommer ditt liv att bli mycket bättre.
Lycka till och hoppas att ditt liv blir bättre!

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#576289 Jag tror dock inte Ulf är bitter från barndomen, möjligen av sin livssituation, men det är bara en fundering och tanke jag fått.

Kan ju bara se från min egen erfarenhet, av trams och annat. Viss ilska har funnits men den är som borta, jag har ej sökt hjälp för jag tror inte på sådant, utan lyssnat på kroppen och familjen.

Att ta till spriten gör saken bara värre, och det tror jag inte Ulf har gjort heller, men hans cyniska och bittra inlägg gör ju ingen glad.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#576291 Men Ulf hur ska vi kunna veta och bli över bevisade om att hyra ut en stuga i trakthyggesbrukets skogar är någon bra lösning när du vägrar att visa oss en kalkyl, eller uträkning av resultat, vi kan ju inte bara tro dig.
För du tror ju inte på oss när vi säger att trakthyggesbruket är bra.. eller hur?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#576292 Nej få ihopa en kalkyl med arbetstid och kostnader och en intäkt på 300 kr per natt kan inte vara enkelt. Bör ju i alla fall ta sig till stugan och se hur det ser ut mellan varje uthyrningstillfälle. På den delen som skattas så är ju det mindre än en timmes intäkt.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#576297 Det tar ca 5 min att fixa en kalkyl.

Men om den sedan har plus eller negativt utlåtande är en annan femma.

Att hävda att en verksamhet är fantastiskt är ju lätt, bara att hävda på.

Men att redovisa hur skatten blir, eller att visa oss andra varför detta är en så fantastisk intäkt....

Jag tror den är sämre än att sälja ca 150 kbm med ved varje år.
För som sagt även denna lilla verksamhet ska skötas och hållas efter...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#576301
ulf 1 skrev:jag har tråden för att få oss alla skogsägare och skogsintresserade att tänka själva ,,
- - -
jag vill få folk att vakna ur en zombietillvaro
- - -
det är här mitt helhetsbilden kommer in
- - -
mitt hat mot kalhygge

Och eftersom ditt hat mot kalhyggen är själva utgångspunkten i allt, eftersom det är centrum i din skogliga världsbild, så får du en helt snedvriden bild från första början. Allt du läser och allt du ser filtreras genom det hatet och det gör att du får tunnelseende. Tyvärr.

ulf 1 skrev: att forskare lars stöder industrin beror ju på att den tillsammans med politikerna betar hans lön .. ingen betalar mig för att säga vad jag säger ..

Nej Ulf 1, det är faktiskt du som betalar min lön. Du och alla andra här på Skogsforum, plus alla andra i Sverige som betalar skatt. Min lön betalas av skattemedel och inget annat. :)
Och ingen från storskogsbruket har någonsin haft några synpunkter på mitt skrivande här inne. Men eftersom jag är avlönad av er alla så är det rimligt att jag försöker dela med mig av det jag haft tid att få lära mig genom åren.

Just nu funderar jag på hur jag ska förklara varför en äkta "hyggesfri" skog måste vara fullskiktad för att det ska fungera på lång sikt, så att även du förstår. ;)

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#576308 Det blir nog en utmaning det, Lars! 😉
Men fortsätt gärna, för vi andra kanske lär oss något iaf ....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

sveakatten  
#576319
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:jag har tråden för att få oss alla skogsägare och skogsintresserade att tänka själva ,,
- - -
jag vill få folk att vakna ur en zombietillvaro
- - -
det är här mitt helhetsbilden kommer in
- - -
mitt hat mot kalhygge

Och eftersom ditt hat mot kalhyggen är själva utgångspunkten i allt, eftersom det är centrum i din skogliga världsbild, så får du en helt snedvriden bild från första början. Allt du läser och allt du ser filtreras genom det hatet och det gör att du får tunnelseende. Tyvärr.

ulf 1 skrev: att forskare lars stöder industrin beror ju på att den tillsammans med politikerna betar hans lön .. ingen betalar mig för att säga vad jag säger ..

Nej Ulf 1, det är faktiskt du som betalar min lön. Du och alla andra här på Skogsforum, plus alla andra i Sverige som betalar skatt. Min lön betalas av skattemedel och inget annat. :)
Och ingen från storskogsbruket har någonsin haft några synpunkter på mitt skrivande här inne. Men eftersom jag är avlönad av er alla så är det rimligt att jag försöker dela med mig av det jag haft tid att få lära mig genom åren.

Just nu funderar jag på hur jag ska förklara varför en äkta "hyggesfri" skog måste vara fullskiktad för att det ska fungera på lång sikt, så att även du förstår. ;)

Det du sa i min tråd, räkne exempel, tyckte jag var lätt att förstå.
Att jag ska tänka på vad jag ska bläda om 10 år och om 20 år och så vidare, klavar man sen träden man har vet jag ju vad jag har att röra mig med dom närmsta 150 åren :d

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#576325 Det ni glömmer i ekvationen är att alla dessa som Lars har hjälpt med sina erfarenheter och uträkningar har verkligen velat ha och läst informationen.

Men Ulf är inte mottaglig, även om vi skulle slå in både vett och kunskap i skallen på honom så vete tusan om den skulle stanna kvar, det där med vaccum har han väl i huvudet..... :d

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576340
Värmlänning skrev:
Richard B skrev:Att ha skonsam avverkning menade jag inte med att klappa träden istället för att hugga, jag ska försöka förklarat tydligare med fysik om hur jag resonerar. Rolig tanke om att klappa träd dock :-bd
Dagens skogsfordon med däck trycker sönder marken på jordytan samt vad som allvarligast är att jorden trycks ihop under jordytan, dock olika mycket beroende på just den jordens geotekniska egenskaper och det vet vi från mätningar. Klart lägre tryck från däck utsätts marken för under grundvattennivån och det är givetvis pga vattnets densitet. På marker som utsatts för bla trycket från traktorer med däck får hydrofoba egenskaperna övertag och bindningsvinkeln går mot 0, vilket i sin tur ger bevätningsmotstånd med torka på vissa områden och helt plötsligt våtmarker på andra områden under kommande växtodling säsong. Fina plana odlingsytor där skotare tycker det är bekvämt att köra ser man ger bredare och bredare ytor utan återväxt. Om det införs skattelättnader av miljöskäl på skogsfordon som har under 0.2 kg tryck per kvadratcentimeter på markytan och det har traktorer samt skotare på 7-11 ton med band idag, dessa fordon som har band så har man sett i mätningar i jordens skrymdensitet och markens genomsläpp av vatten i marken följer obehindrat runda vågmönstret som banden ger på marken och framtida generationer av skogsägare fortsätter få fullgod tillväxt över tid. Med skattereformer kommer det köpkraft vad gäller band till mindre tunga traktorer och företag börjar massproducera band vilket ger låga priser när efterfrågan finns eftersom vi kan redan tekniken men ingen köpkraft finns på mindre band, gissningsvis för att många skogsägare är otroligt duktiga på skog som jag avundas men dom har begränsade kunskaper i fysik. Stora traktorer på 7 ton med 5 kN på släp slirar i regel strax under 20% med däck vilket förbrukar mycket diesel och dom för ner ungefär 57 kN kraft i backen vilket är väldigt lite pga att konstruktionen är fel(vad händer med resterna av av kraften??!) men med band fram och bak ges ungefär 97 kN kraft ner i backen vilket är nästan 70% mer kraft med i princip samma mängd bränsle utan att förstöra i jorden eftersom trycket från fordonen belastar större yta. Då kan man köpa billigare mindre fordon som drar betydligt mindre mängd diesel vilket sparar pengar som är roligare att lägga på hus, bil eller semester. En mer vanligt traktor med band som har 88 kW på svänghjulet ger ca 83 kW uttag i dragkraft, dvs nästan ingen bränsleförlust. På vissa ställen har dom så dåligt konstruerade skogsfordon att efter avverkning av träd måste dom ploga och riva sönder allt för att kunna plantera och då slås givetvis hela ekosystemet ut och när man enbart planterar barrträd på bar mark så tömmer barrträd marken på basiska ämnen(Mg++, Ca++,Na+, K+) och bygger in det i biomassan, dock fyller rötterna marken med exakt samma mängd vätejoner(H+) för att inte träd ska bli elektriskt laddade mot marken vilket givetvis gör marken mer och mer sur och det ser man att på att vissa ställen kan bara barrträd, mossa och blåbär orkar växa i den sura marken som ger rotröta så träd välter i varje oväder om man misskött marken tillräckligt mycket och det blir mer och mer surt i marken med tiden. Dock trivs växter i olika pH vilket kallas master variables men vissa privata ägare återför inte mineralerna efter skörd som aska så då kan inte trädet få någon biomassa dvs stam samt även kväve töms jorden på men kväve får vi från surt regn som våra fordon skapar. Tidigare återgav döda träd tillbaka en del basiska ämnen när dom dog och bröts ner men barrträd har problem med nedbrytning och blir till viss del bara halvt nedbrytna humusämnen som gör marken mer sur över tid. Vissa fjärrvärmeverk i södra Sverige har uppmärksammat det och räddar marken i regionenen genom att återge aska med fordon som verken hyr in efter avverkning kostnadsfritt och det finns med i kontraktet med markägaren för att verken vill kunna få träd även nästa generation. Marken var före vi började med skogsbruk pH 7 och blev snart pH 5 överallt och vid millenniet så halverades bla svavel mot 80-talet som vi trodde skulle rädda all skog men med barrskogs odlingar som vi avverkar utan att återföra ämnen så drivs pH ner under 3.5 i mineraljorden samt att jorden givetvis blir tom på mineraler och hur ska träd kunna växa då för nästnästa generation skogsägare? Man provade att höja jordens pH i Finland med kalk men då växte träden långsamt, dock gick det bra i områden där dom gick över till björkskog när träd börjar få rotröta och gå omkull i varje oväder och det har vissa skogsägare valt att göra även i Sverige framgångsrikt. Så skog i Sverige är inte hotad men enskilda ägare som odlar barrträd utan att återföra det dom tömt jorden på kommer få barnbarn som ska bekosta arbetet att få jorden odlingsbar igen. 🌲

Vart hittar du belägg för att skogsmarken hade ph 7 för att sedan minska till 5, för att sedan gå ner mot 3.5?
Jag har tittat på överjävliga körskador från engrepsskördare, som idag knappt syns. Tjälen har jobbat med jorden i 30 år, går knappt att urskilja att något har skett nu.


Kul att du svarade för du verkar vara en av dom som faktiskt är väl insatt, tyvärr svarar jag sent nu när man har annat på semestern. Att marker du har som sett ut som krig efter skogsfordon kan varit din räddning för det blir ofta så när det är blött i marken om det nu var det, då är porerna i marken fyllda med väta och man kan köra på ytan utan att det blir någon påverkan i marken. Har man ett sugrör helt tomt och gräver ner i marken och kör över så blir den platt men är den fylld med vatten så är den likadan ut som innan, vattenmolekyler håller emot. Tjäle är bra också, kan man köra med stridsvagn över utan att marken påverkas. Vid översvämningar lägger militären ut ett par meter jord med låg väta i och kör över med tungt fordon och har säckar framför så jord inte spolas bort, tillplattade jorden har väldigt små porer och vattenmolekyler är stora så jorden blir blöt men ingenting rör sig i jorden utan vatten står helt stilla när den är mättad precis som med skogsbruket
"Man har funnit att mer än hälften av alla träd inom en meter från ett djupt
hjulspår får minskad tillväxt. Tillväxtförluster på 25–40 % har uppmätts i
granskog, under en 5-årsperiod efter gallring. Förlusterna gäller tillväxten för
granar inom påverkansområdet utmed stickvägar med djup spårbildning.
Källa: Skogsskötselserien nr 13, Skogsbruk – mark och vatten"
©Skogsstyrelsen, Tord Magnusson, mars 2015.
Det var dock krångligt att få fram källa om hur mycket skogsbruk har minskat pH i marken och jag märker att det är otydligt hur stor del som skogsbruk och surt regn vardera har sänkt pH med, hoppas jag inte missat något. Du ser i första länk att pH redan på 1940 talet var 6.5-7.5 i jorden och då är basiska mineralerna väldigt lätt tillgängliga för träd att ta upp och dom växer fort, gran gillar att vara långsamväxande i lågt pH som dom får genom att spy ut väte(H+) ur rötterna och det vill många förhindra med basiska medel som aska men vill man ha långsamt växande gran för snickerier så kan man givetvis ha lågt pH. Andra länken visar även att tar man upp basiska mineralerna med träden och det försurar.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Soil_pH
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/försurning
denna visar pH i humuslager vid pH 4 samt att du nog har läst att stubbar ofta har aluminium och det är tillgängligt endast under pH 4
https://www.slu.se/miljoanalys/statisti ... rkkemi/ph/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).