Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201304 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Jobbigt att gå ner så långt i en dialog att man måste förklara ALLT, försök att förstå vad jag pratar om, annars blir det meningslöst.

Ulf, det som försvårar en seriös diskussion är din kunskapsbrist. Det mesta du skriver är helt enkelt fel och det gör att det krävs frågor för att reda ut hur du hamnat så fel i det du tror.

ulf 1 skrev:Lars min kritik var, att på fullt allvar lura människor att de kan räkna ut vinsten med olika åtgärder i sitt skogsbruk, genom en uppfunnen formel från 1848, då visste man inte ens vad fotosyntes var för något, och trodde mullen i marken byggde träden.
Att den överlevt i svenskt skogsbruk säger väldigt mycket om vad alla stackars skogsägare får stå ut med,

Det här är ett bra exempel på din okunskap. VEM använder Faustmanns formel idag? Kan du ge något exempel på någon skogsägare eller något bolag som använder den rent praktiskt i sin dagliga planering?

ulf 1 skrev:visste ni att kalhyggesbruk minskar fukten i marken under de första 40 åren efter en avverkning inte nog med det, marktemperaturen ökar också mycket.

Du upprepar dina egna missuppfattningar med en dåres envishet. Marken på ett hygge innehåller mer vatten än marken inne i en skog. Varför? Därför att det finns mycket mindre växtlighet som transpirerar bort vattnet när det inte längre finns stora träd som förbrukar vatten.

Däremot är det helt rätt att marken blir varmare och det ökar omsättningen i marken och gör marken bördigare. Kyla är dåligt för växter som ska växa medan värme är bra. Varför tror du man använder växthus?

Att plantor växer bra på ett hygge men dåligt inne under en uppvuxen skog beror på att på hygget har plantorna gott om vatten, gott om näring, gott om ljus och marken är varm vilket gynnar tillväxt. Inne i den uppvuxna skogen har plantorna ont om vatten, näring och ljus och marken är dessutom kall.

Värme är bra för växter medan kyla är dåligt. Det vet alla som håller på med någon form av växtodling.

isteskog  
#648353Bra med asp vet jag inte om jag sett häruppe hos mig. Möjligen i södra Hälsingland runt bebyggelsen, uppå skogen äter älgen upp den. Ser det på många ställen när jag är ute på orienteringsträningar i Hälsingland. Det som ger pengar av lövträden här uppe är nog björktimret, övrigt löv hamnar nog mestadels i massavedshögen!

Avslutat-02  
#648355Jag har bra med fin asp på mina marker..men dåligt med älg.

Är ju någon som försökt med ädellöv här uppe men dessa växer ju nästan inget...och blir krokiga och kvistiga...

Användarvisningsbild

halvproffs  
vinterrojarn skrev:Jag har bra med fin asp på mina marker..men dåligt med älg.

Är ju någon som försökt med ädellöv här uppe men dessa växer ju nästan inget...och blir krokiga och kvistiga...

Kvarterssåga aspen och hyvla de till bastulav och dito panel . Kolla priserna på trävaruaffärerna. Du sitter på en förmögenhet 😀

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#648361Man kan t o m köpa alpanel på K-rauta nu för tiden. Ingen aning dock var den kommer från...

Avslutat-02  
#648362Ja möjligt..men nä det tror jag inte jag gör.
Har inget större intresse att såga virke..

Ved däremot och maskiner.
Men jag förstår att virke som brädgårdar säljer som t,ex bastupanel är dyrt att köpa...

Mina aspar växer vid älvkanten..
Tillsammans med sälg och björk.
Börjar komma igång med ett bestånd närmare gården också, men det är 98% rönn 2 björk.
Där blir det ved eller lite annat..
Lika så emot Orfa... Ska försöka hinna med att lägga hit bilder på dessa bestånd.
Beståndet närmare Orfa, där växer al,björk,asp,sälg,rönn någon enstaka gran..
Ca 3 meter högt så det är dags att röja, men inte riktigt ännu...

Avslutat-02  
Torbjörn Johnsen skrev:Man kan t o m köpa alpanel på K-rauta nu för tiden. Ingen aning dock var den kommer från...

Ryssland skulle jag tro, såg en dokumentär på history channel där man fällde asp och björk, skickade till Finland och Sverige för vidare förädling..

Användarvisningsbild

halvproffs  
Torbjörn Johnsen skrev:Man kan t o m köpa alpanel på K-rauta nu för tiden. Ingen aning dock var den kommer från...

Kom inte från mig 😉 . Dock har jag hyvlat en hel del bastupanel av både asp och al och det har varit lättsålt. Har dock lite alpanel kvar.
Alen är lättare att bearbeta än aspen. Har en hel del klibbal på tillväxt som börjar bli /är timmerstorlek.
Är även utmärkt till beklädnad av dörrar och garageportar. Som vanligt är det fantasin som begränsar ideerna.

Avslutat-02  
#648375Skulle jag ha klibbal här skulle SKS komma och lägga beslag på skogen...
De är redan bråkiga över att man har lövskog emot älven...

Men när kommunen fällde grova timmer träd och lät dem ligga kvar okvistade både i vattnet och på marken ovanför då gick det bra..
Ca 100 m3 som bara är fällt..

Palakangas  
#648379Är fel årstid måhända men i dag ska jag börja såga lite asp till ett bastubygge. Sågade åt en granne för några år sedan och nu ska hans dotter bygga bastu. Jag sågar och grannen fixar hyvling. Lite kul att asp härifrån blir bastuinredning på Vikbolandet och i Farsta.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:Jobbigt att gå ner så långt i en dialog att man måste förklara ALLT, försök att förstå vad jag pratar om, annars blir det meningslöst.

Ulf, det som försvårar en seriös diskussion är din kunskapsbrist. Det mesta du skriver är helt enkelt fel och det gör att det krävs frågor för att reda ut hur du hamnat så fel i det du tror.

ulf 1 skrev:Lars min kritik var, att på fullt allvar lura människor att de kan räkna ut vinsten med olika åtgärder i sitt skogsbruk, genom en uppfunnen formel från 1848, då visste man inte ens vad fotosyntes var för något, och trodde mullen i marken byggde träden.
Att den överlevt i svenskt skogsbruk säger väldigt mycket om vad alla stackars skogsägare får stå ut med,

Det här är ett bra exempel på din okunskap. VEM använder Faustmanns formel idag? Kan du ge något exempel på någon skogsägare eller något bolag som använder den rent praktiskt i sin dagliga planering?

ulf 1 skrev:visste ni att kalhyggesbruk minskar fukten i marken under de första 40 åren efter en avverkning inte nog med det, marktemperaturen ökar också mycket.

Du upprepar dina egna missuppfattningar med en dåres envishet. Marken på ett hygge innehåller mer vatten än marken inne i en skog. Varför? Därför att det finns mycket mindre växtlighet som transpirerar bort vattnet när det inte längre finns stora träd som förbrukar vatten.

Däremot är det helt rätt att marken blir varmare och det ökar omsättningen i marken och gör marken bördigare. Kyla är dåligt för växter som ska växa medan värme är bra. Varför tror du man använder växthus?

Att plantor växer bra på ett hygge men dåligt inne under en uppvuxen skog beror på att på hygget har plantorna gott om vatten, gott om näring, gott om ljus och marken är varm vilket gynnar tillväxt. Inne i den uppvuxna skogen har plantorna ont om vatten, näring och ljus och marken är dessutom kall.

Värme är bra för växter medan kyla är dåligt. Det vet alla som håller på med någon form av växtodling.

Klockren analys, Lars! Bara att instämma i varenda ord angående din sakliga kritik mot Ulf1! 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

halvproffs  
#648382Det har även kommit lite ek på mitt ena skifte. Tyvärr har älgar varit framme och randbarkat dom finaste.
Småekarna är buskliknande just nu men jag går med sekatör och försöker rätta till dem.
Ser positivt på att få fler trädslag att kunna använda till något förhoppningsvis bra istället för att vara negativ till det mesta.
Tyvärr har jag inte någon kristallkula men jag tror att på något sätt kommer det att gynna någon eller något.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Palakangas skrev:Är fel årstid måhända men i dag ska jag börja såga lite asp till ett bastubygge. Sågade åt en granne för några år sedan och nu ska hans dotter bygga bastu. Jag sågar och grannen fixar hyvling. Lite kul att asp härifrån blir bastuinredning på Vikbolandet och i Farsta.

Sågade asp för många år sedan i den här tiden och det blev en vattenstråle framför klingan.

Avslutat-02  
#648386Hur blev resultatet?

Palakangas  
#648387Det är från bävrarnas vinterfällning. Blir ved om det krånglar mycket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).