Badger skrev:Det pratades om vilka skogsägarens långsiktiga mål är, om det är högsta avkastning eller om man är intresserad av naturvärden och resiliens till kostnad av något minskad ekonomisk avkastning.
Det sista du skriver ( minskad ekonomisk avkastning),vad det innebär är något jag tycker redovisas väldigt dåligt i dessa typer av filmer, liksom det görs på skogsdagar/föreläsningar om hyggesfritt.
Ofta hänvisas det till någon Finsk studie som visar på en minskad produktion på 20-25 % jämfört med trakthyggesbruk. Eller så börjas det att pratas om virkesvärde på enskilda träd. I några få fall har jag varit med om att dom har haft en gedigen uträkning om beståndets fortsatta produktion men då jämfört med vad där växer i dag och hur många kubik det hitintills har producerat, vilket jag kanske inte blev så väldigt imponerad av ( har man inte efter 60 år ens kommit upp i 7m3sk/ha på en G32 så var nog inte utgångsläget så bra).
För mig är i alla fall skillnaden mellan hur mycket den föreslagna hyggesfria metoden och den metod som producerar bäst på marken en viktig parameter när jag ska ta beslut om hur jag vill göra. För det kan skilja rätt så mycket beroende på hur man väljer att bruka marken.