Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

60 inlägg 9315 visningar 12 följer Svara, dela mm...   

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831403 En tallskärm kan du med fördel lämna utan att trassla in dig med några hyggesfria kufar. Det fixar vilken aktör som helst.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#831404 Som Lars nämnde tidigare e ju alternativ "timmer ställning" eller "fröträd ställning" isåfall, om du inte vill hugga allt på en gång

Användarvisningsbild

JAndersson  
Lindveden skrev:Som Lars nämnde tidigare e ju alternativ "timmer ställning" eller "fröträd ställning" isåfall, om du inte vill hugga allt på en gång

Absolut, kollar på detta också. Också något som Norra Skog föreslagit. Just nu känns väll detta som det tryggaste alternativet jämte att kalavverka allt

Användarvisningsbild

Lindveden  
JAndersson skrev:
Lindveden skrev:Som Lars nämnde tidigare e ju alternativ "timmer ställning" eller "fröträd ställning" isåfall, om du inte vill hugga allt på en gång

Absolut, kollar på detta också. Också något som Norra Skog föreslagit. Just nu känns väll detta som det tryggaste alternativet jämte att kalavverka allt

Har du kollat me andra bolag i din närhet eller e det Norra som gäller?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831411 Alla skojare är lismande och trevliga. ...

Användarvisningsbild

JAndersson  
#831412 Planen är att prata med andra bolag också. Men just nu har jag bara pratat med Norra då vi endast använt oss av dem tidigare. Så har en bra kontakt där och litar på deras bedömning av vad som bör göras. Det man eventuellt kan klaga på är virkespriset, men får se vad de erbjuder. Med alla premier hit och dit m.m är det inte helt enkelt att jämföra priser rakt av, speciellt när man tar med kostnaden för föryngringen... 🙃

Användarvisningsbild

#831466 Norra är väl medlemsägt? Verkar ännu svårare då att jämföra priser med ev efterlikvider. Om du är medlem, annars ser jag ingen vits i att sälja till en förening.

Användarvisningsbild

Elis76  
#831471 Man behöver förstå hur man gör virkesaffärer i norra Sverige. Marknaden fungerar inte alls som i mellan- och södra Sverige.

Användarvisningsbild

JAndersson  
bengt.a skrev:Norra är väl medlemsägt? Verkar ännu svårare då att jämföra priser med ev efterlikvider. Om du är medlem, annars ser jag ingen vits i att sälja till en förening.

Ja, Norra Skog är en skogsägarförening. Och jag är medlem. Efterlikviderna gör det som sagt ännu svårare att jämföra virkespriserna, även om det är tydligare nu hur stor man kan förvänta sig att efterlikviden kommer att bli
Senast redigerad av JAndersson tis 06 feb 2024, 17:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Elis76 skrev:Man behöver förstå hur man gör virkesaffärer i norra Sverige. Marknaden fungerar inte alls som i mellan- och södra Sverige.

Har du erfarenhet av mellansverige? Dagsformen på inköpare samt vad du heter verkar spela mer roll än vilket virke du har att sälja.

Användarvisningsbild

Elis76  
#831482 I norra Sverige behöver Du vara rejält påläst hur virkesmarknaden fungerar, ha järnkoll på vad andra fått betalt för sitt virke och känna till alla tillägg.

Att luta sig mot prislistor fungerar inte eftersom de inte uppdateras på samma sätt som i mellan- respektive södra Sverige. Detta har både Handelsbanken och Danske Bank tydligt klargjort i sina skogliga rapporter.

Har man fina talltimmerställningar på >120 år i Tornedalen är det inga problem att få 900:-/fub

Ps!

Påläst behöver man för övrigt vara i hela Sverige.

Ds!

Användarvisningsbild

joran  
#831495 Grattis, bra pris 900kr/ fub i Norrbotten👍

Användarvisningsbild

Elis76  
#831513 Här är ett exempel på Billeruds sökande efter virke i Tornedalen.
https://tornedalensreklam.se/las-tidning/tb-nr2

Stora Enso har även stationerat tre finska virkesköpare utefter Tornedalen som annonserar i Norrbottenstidningarna riktade mot skogsägare i Tornedalen att de söker sommaravverkningar - både gallring och slutavverkning.

Av upphovsrättsliga skäl kan jag inte visa annonserna här.

Användarvisningsbild

JAndersson  
#831688 Har nu fått en uppskattning från Hyggligt skogsbruk
Vi har tittat på din fastighet utifrån det vi kan se från offentliga data och din skogsbruksplan. Jag bifogar en uppskattning av uttag och drivningskostnader. Vi behöver dock såklart göra en lite närmare koll för att kunna göra en mer exakt bedömning. Som du ser har jag också tagit med kostnaden för att använda oss, som är 10 procent av avverkningsnettot plus kostnaden för drönarflygning. Eftersom det är ett ganska litet område ska vi undersöka vad vi kan få ner drönarkostnaden till om du är intresserad (den är inte med i matrisen nedan). På större områden brukar den ligga runt 500 kr/ha och på mindre närmare 1000 kr/ha.

Vår modell går till så att vi hjälper till att hitta en underentreprenör och en köpare av virket, men du kommer att vara den som ingår avtalen med underentreprenören och virkesköparen. Om du inte vill att vi ska hjälpa dig med det (om du t.ex. har en entreprenör som du vill använda) så kan vi också leverera trädurvalet till den entreprenören i stället för att fixa hela kedjan. Då tar vi inte 10 procent av nettot utan 2 000 kr per hektar + drönarkostnaden.

1707334039_screenshot_20240207-202048.png

Spontant hade jag förväntat mig ett bättre netto. Visst för att virkespriset är relativt lågt häromkring (Örnsköldsviks kommun). Men för att vara ärlig verkar de inte ha kollat med någon virkesköpare, så kanske möjligt att få ett högre virkespris om man går vidare med affären. Men tror inte att det blir av. Men ändå nöjd, har varit en lärorik process, tack alla för bra inspel och råd!

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#831705 Deras total drivningskostnad (inkl deras "tillägg") blir ca 170 kr/m3sk (205 kr/m3fub) och ett netto på 336 kr/m3sk (400 kr/m3fub), så dom räknar med ett brutto virkesvärde på 470 kr/m3sk (570 kr/m3fub).

En dyr avverkning, trots att de väl ska höggallra och få ut en en grov medelstam och en bra timmerandel? Dessutom tar dom ut 115 m3sk/ha, alltså ca 100 m3fub/ha, så det är ingen liten gallring.

De flesta kalkyler jag sett för blädning har en drivningskostnad som är högre än vid slutavverkning men betydligt lägre än vid gallring. Skogforsk räknar med att det blir dyrare än gallring vid samma medelstam, men å andra sidan är medelstammen grövre vid blädning, och även i den här typen av höggallring. Även om en del av uttaget blir stickvägar så borde de få en bra medelstam och drivningskostnad ner mot 100 kr/m3fub.

Så det är konstiga siffror. Men visst, om dom gör ett teoretiskt trädval utan hönsyn till maskinen så blir det komplicerat och dyrt att avverka.

Vad säger ni andra? Nån som har en rejäl, sen höggallring att jämföra med?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).