Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Lindveden skrev:Som Lars nämnde tidigare e ju alternativ "timmer ställning" eller "fröträd ställning" isåfall, om du inte vill hugga allt på en gång
JAndersson skrev:Lindveden skrev:Som Lars nämnde tidigare e ju alternativ "timmer ställning" eller "fröträd ställning" isåfall, om du inte vill hugga allt på en gång
Absolut, kollar på detta också. Också något som Norra Skog föreslagit. Just nu känns väll detta som det tryggaste alternativet jämte att kalavverka allt
bengt.a skrev:Norra är väl medlemsägt? Verkar ännu svårare då att jämföra priser med ev efterlikvider. Om du är medlem, annars ser jag ingen vits i att sälja till en förening.
Elis76 skrev:Man behöver förstå hur man gör virkesaffärer i norra Sverige. Marknaden fungerar inte alls som i mellan- och södra Sverige.
Vi har tittat på din fastighet utifrån det vi kan se från offentliga data och din skogsbruksplan. Jag bifogar en uppskattning av uttag och drivningskostnader. Vi behöver dock såklart göra en lite närmare koll för att kunna göra en mer exakt bedömning. Som du ser har jag också tagit med kostnaden för att använda oss, som är 10 procent av avverkningsnettot plus kostnaden för drönarflygning. Eftersom det är ett ganska litet område ska vi undersöka vad vi kan få ner drönarkostnaden till om du är intresserad (den är inte med i matrisen nedan). På större områden brukar den ligga runt 500 kr/ha och på mindre närmare 1000 kr/ha.
Vår modell går till så att vi hjälper till att hitta en underentreprenör och en köpare av virket, men du kommer att vara den som ingår avtalen med underentreprenören och virkesköparen. Om du inte vill att vi ska hjälpa dig med det (om du t.ex. har en entreprenör som du vill använda) så kan vi också leverera trädurvalet till den entreprenören i stället för att fixa hela kedjan. Då tar vi inte 10 procent av nettot utan 2 000 kr per hektar + drönarkostnaden.