ons 23 maj 2018, 07:19#512867
alla mina inlägg i skogsdebatten går bara ut på en sak, att vi skogsägare ska börja debattera skogsbruk på våra egna villkor, inte på det jag kallar fibermaffians eller talibanernas villkor .. jag är medvetet elak mot industrin för att den på ett girigt sätt satt vår natur i en mycket svår situation, något som drabbar alla mindre skogsägare mest ... vi har idag så få naturliga skogar kvar att de blivit presumtiva (tänkbara) reservat .. och det gör att vi alla lever farligt när den skogen närsomhelst kan bli föremål för ett myndighetsingrepp .. i södra sverige där det borde stå minst 50% lövskogar, står idag mer än 80% barrskogar, allt ett verk av en galen industri och deras lobby de senaste hundra åren .. att vi idag, när vi har chansen att göra något som inte 18talets folk hade råd med trivialiserar landskapet mer än någonsin är oförlåtligt .. här i norra hellefors behövde människor ved och material för husbyggen på 18talet, när skogarna fylldes av folk så gick man hårt fram och skapade ofta sönderhuggna skogar, detta använd av skogsmaffian och forskarna som ett bevis och jämförelse på att vi sköter skogen bättre idag.. det är bara bullshit, varför hitta en period som är tragisk för att jämföra med en period som är något mindre tragisk .. det är tamefan kriminellt att bete sig som vi gör nu .. vi kan så otroligt mycket bättre, och vi lever för fan inte på 18talet längre .. jag vägrar att jämföra mig med det mediokra, som är så vanligt i detta land, vi ska jämföra vårat skogsbruk med de bästa, och då står inte granplanteringar högt i kurs ... jag kommer att visa på alternativen som gör våra skogar vackra och lönsamma, både rent praktiskt men även i teorin .. vi går nu mot en tid av höjda temperaturer ( och det kan vi inte stoppa) vilket alltid varit jordens stora kretslopp, granens naturliga utbredning söderut har vänt mot norr igen, och vi har bara att haka på, om vi är kloka .. så nu lär vi oss lite mer om avenbok, asp, bok, körsbär, rönn, björk, ek, lind, lönn, al, sälg, ask, alm, och fler .. 1980 var en miljon hektar produktiv skogsmark klassade som lövrika (minst 25%) i den boreala regionen, idag är det 600tusen hektar .. man blir bedrövad över hur korkade vi är ... men rusta nu för framtiden kära skogsägare, är det inte fantastiskt, ni kan börja idag och föryngringen kostar inte en spänn .. jag ska snart börja sälja viltstaket i trä från min egen såg .. man är väl entreprenör ..