Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201301 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Nåt annat som är sorgligt är ett skogsbruk som bygger på en mans ideer som levde för 200 år sen C.L. Obbarius, Lars favorit, som 1859 när den första skogsutbildningen startades i Sverige, fick ett stort inflytande på utbildningen, något som inte många är medvetna om, är att denna Obbarius släpade in en beräknings formel skapad 1848 av Faustmann formeln.
https://en.wikipedia.org/wiki/Faustmann%27s_formula och den lever ännu kvar i skogssverige,

Det är ingen som använder Faustmanns formel. Däremot används nuvärde inom företagsekonomi, och dom flesta som köper en fastighet använder indirekt nuvärde eftersom man lånar pengar som man sen betalar ränta på. Nuvärde är bara ränta-på-ränta fast från framtiden bakåt i tiden istället för sparande framåt.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#648318Det är ju Ulf 1 som gör tråden intressant, inte lövträden =))

Skog och Skogsbruk kan Ulf 1 inte så mycket om. Men han blandar fakta och fantasi i en obegriplig blandning, som tyvärr andra okunniga skogsägare kan känna en dragningskraft till. :mrgreen:

Enstaka nappar på alternativt skogsbruk och blir nöjda i sin lilla värld. Och det är egentligen inget större fel i det. Huvudspåret kommer ändå att vara trakthygget 😎

Användarvisningsbild

Vedproducent  
ulf 1 skrev:Palakangas vi har alla våra sätt att göra oss populära, men det var lika tråkigt första gången du skrev det, jag måste förklara Morco, tyckte du jag var stöddig när jag tog på mig äran för Olearys framgång, det var nog snarare en underdrift, Hard to Copy, är ett välkänt begrepp när man ska bygga upp en rörelse i franchise branschen, jag tror inte Olearys längre kan öppna en restaurang med det som gjorde kedjan synonymt med sportbar, det var bara jag som kunde göra det åt dom. De överlever kanske ett tag på att ta mina tavlor från nerlagda restauranger och sätta upp, men hur fräscht är det, tex tavlor där Patriots firar att de vunnit 2 Super Bowl när dom idag vunnit 6 st. Hur glada blir krögarna för att få väggar utan nåt sammanhang. Jag gjorde dessa restauranger för en på miljonen, de andra fick känslan av genuint kunnande gratis.
Det blir aldrig nån skön miljö i framtiden, på dessa, numera som jag tycker, skitrestauranger, Skara sommarland är väl inte längre nån höjdare och att göra sportrestauranger som liknar detta koncept är ju bara så sorgligt, men dock inte längre mitt bekymmer. Jag önskar dom INTE lycka till.
Nåt annat som är sorgligt är ett skogsbruk som bygger på en mans ideer som levde för 200 år sen C.L. Obbarius, Lars favorit, som 1859 när den första skogsutbildningen startades i Sverige, fick ett stort inflytande på utbildningen, något som inte många är medvetna om, är att denna Obbarius släpade in en beräknings formel skapad 1848 av Faustmann formeln.
https://en.wikipedia.org/wiki/Faustmann%27s_formula och den lever ännu kvar i skogssverige, det är den Lars så ofta tjatar om "Nuvärde, bla bla bla" vad fan är nuvärdet på norrlänsk planterad barrträdsmark,med träd som till 40% är döende vid 25 års ålder, ska man skratta eller gråta.
Nej rulla ut och skaffa nytt, jag kan hjälpa er.

Det känns som du är väldigt bitter över att blivit av med det jobbet. Nu vill du att det ska gå dåligt för dom så du kan ta åt dig äran. Var dom inte nöjd med dig längre eller varför blev det så? Sen är det aldrig bra att vara beroende av en eller ett fåtal kunder. Förr eller senare blir det förändringar.

tallen100  
halvproffs skrev:
Kan du låta bli att kommentera ulf1? Om alla låter bli så kanske tråden blir saklig och intressant.

Finns alltid några som inte kan låta bli, det går bara inte. 😀 😀

Avslutat-02  
tallen100 skrev:
halvproffs skrev:
Kan du låta bli att kommentera ulf1? Om alla låter bli så kanske tråden blir saklig och intressant.

Finns alltid några som inte kan låta bli, det går bara inte. 😀 😀

Visst kunde jag ha gjort det, men jag gjorde som jag hade lust till svarade på ett inlägg.
Sedan var det väl inte bara jag eller hur?

Inget kommer att ändras bara för att man slutar kommentera, naiv tanke utan djupseende.
Säg skapades inte en annan tråd förut om lövträd...den höll ju länge eller? Finns inte mycket att diskutera om lövträd.

tallen100  
#648328Mitt inlägg var inte riktat till dej röjarn, utan till alla som tycker att diverse trådar ska låsas, tas bort, o.s.v för att dom inte "tillför något", men ändå läser dessa och kommenterar i trådarna som stör deras nattsömn.. 🙃
Blir en tråd tråkig, sluta att läsa/följa den, när den inte intresserar nån så ebbar den ut.

Avslutat-02  
tallen100 skrev:Mitt inlägg var inte riktat till dej röjarn, utan till alla som tycker att diverse trådar ska låsas, tas bort, o.s.v för att dom inte "tillför något", men ändå läser dessa och kommenterar i trådarna som stör deras nattsömn.. 🙃
Blir en tråd tråkig, sluta att läsa/följa den, när den inte intresserar nån så ebbar den ut.

Jag använde ditt inlägg för att kommentera halvproffs inlägg..så ingen skugga på dig.

Vad är det för fjant att man ska läsa men ändå inte...skit i att vara i tråden alls om nu det är så hemskt att man får mardrömmar...

Användarvisningsbild

halvproffs  
vinterrojarn skrev:
tallen100 skrev:Mitt inlägg var inte riktat till dej röjarn, utan till alla som tycker att diverse trådar ska låsas, tas bort, o.s.v för att dom inte "tillför något", men ändå läser dessa och kommenterar i trådarna som stör deras nattsömn.. 🙃

Jag använde ditt inlägg för att kommentera halvproffs inlägg..så ingen skugga på dig.

Vad är det för fjant att man ska läsa men ändå inte...skit i att vara i tråden alls om nu det är så hemskt att man får mardrömmar...

Lövträd som ger pengar är ju intressant ämne som jag har intresse av då jag har mycket björk bla så läsning av tråden kan bli intressant. Men icke. Mest bara pajkastning. Undrar vem som ligger bakom flest stängda trådar?
Jaja, jag struntar i tråden när det bara är strunt 🤣

Avslutat-02  
#648337Enkel lösning, skriv då om lövträd. Men tråden kommer fortfarande bli kortvarig för det finns inte mycket att diskutera, lövträd är och kommer inte att vara ekonomiska.

Enda gången de är ekonomiska är när man självföryngrar ett hygge med dem.

Då kan man lika gärna döpa om tråden till lövträd i södra Sverige, så slipper vi som inte bor där eller har skog där delta, för lövskogsbruk i södra Norrland och vidare norrut är begränsat...

Då är det som vanligt, endast söder ska regera.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#648338Lars min kritik var, att på fullt allvar lura människor att de kan räkna ut vinsten med olika åtgärder i sitt skogsbruk, genom en uppfunnen formel från 1848, då visste man inte ens vad fotosyntes var för något, och trodde mullen i marken byggde träden.
Att den överlevt i svenskt skogsbruk säger väldigt mycket om vad alla stackars skogsägare får stå ut med, det är därför jag försöker få små skogsägare att tänka själva, och framförallt slita sig ur industrins klor, detta gäller även entreprenörena som ofta är lika livegna som skogsägarna.
Att det finns skogsägare som mig och entreprenörer som är lite mer fria är egentligen stora undantag, för 95% hamnar i käftarna på en maskin som suger ut dom.
Men vi lever i en fri värld, och det är fortfarande inte förbjudet att vara dum i huvet, eller att sova med industrins skogsbruksplan under kudden. Men börja tänka själv nån gång.
Nä vedprodecenten jag är inte bitter på Olearys, det var jag som bad dom dra åt helvete, att jag nyss blivit tvingad att köpa material (glas och tavellist mm) för en miljon och som dom sen inte ville köpa av mig, var ju något som man borde ha blivit knäckt av, men jag håller på att komma ur den svackan i ekonomin som så mycket förlorade pengar skapa i ertt litet företag, har redan blivit hånad för min usla ekonomi av Lars, men orkade inte förklara omständigheterna kring detta.
Men jag är obotlig optimist och det kompenserar att jag är så dålig företagare, man får jobba lite mer för pengarna bara.
Något annat som har med blandskogar och kontinuitetsskogsbruk att göra nu när sommaren kommer, visste ni att kalhyggesbruk minskar fukten i marken under de första 40 åren efter en avverkning inte nog med det, marktemperaturen ökar också mycket.
Jag har tjatat om det här några gånger, men jag känner att det börjar bli mer akut för varje år som går, temperaturskillnader på upp till 10 grader i marknivå, mellan äldre löv och blandskog och 30 åriga monotona planteringar är inget att leka med.
Läs här en av tusentals studier som alla pekar mot hur farligt kalhyggesbruket är för skogens klimat, jag är ledsen Lars och Mellberg, men det är så det är.
https://www.researchgate.net/publicatio ... trol_sites

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
vinterrojarn skrev:Enkel lösning, skriv då om lövträd. Men tråden kommer fortfarande bli kortvarig för det finns inte mycket att diskutera, lövträd är och kommer inte att vara ekonomiska.

Enda gången de är ekonomiska är när man självföryngrar ett hygge med dem.

Då kan man lika gärna döpa om tråden till lövträd i södra Sverige, så slipper vi som inte bor där eller har skog där delta, för lövskogsbruk i södra Norrland och vidare norrut är begränsat...

Då är det som vanligt, endast söder ska regera.

Konstigt om det inte finns något att diskutera om lövträd i Norrland och inte kommer att bli ekonomiska.

Om tråden döps om kommer du då att inte att delta i tråden?

Att vara negativ mot södra Sverige är bara någon sorts avundsjuka eller vad det kan vara.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Nåt annat som är sorgligt är ett skogsbruk som bygger på en mans ideer som levde för 200 år sen C.L. Obbarius, Lars favorit, som 1859 när den första skogsutbildningen startades i Sverige, fick ett stort inflytande på utbildningen,

Skogsinstitutet bildades 1828 och det var Israel af Ström som var grundare. Det bytte senare namn till Skogshögskolan.
C L Obbarius hade inte något inflytande alls efter 1859 eftersom han dog 1860. Dessutom var Obbarius, såvitt jag vet, aldrig verksam vid Skogsinstitutet.

Det finns en bra genomgång av huvuddragen i skogsforskningens tidiga historia på Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_s ... gsinstitut

Du är för övrigt den enda som återkommande hänvisar till Obbarius. 😀
Varför är du så intresserad av honom. Din idol?

Avslutat-02  
#648343Nej ingen avundsjuka.
Men man måste inse att vi har olika förutsättningar för vårt skogsbruk beroende på vart i landet vi bor.

Vi har inte samma möjligheter att sälja vårt virke som man tydligen har i södra Sverige.
Här finns en enda köpare av björk kubb/timmer.
Asp vill ingen ha längre här.
Marknaden är för liten, transportsträckorna för långa.

Nä jag lämnar inte tråden bara för att den byter namn, men kommer nog läsa mer än delta med inlägg.

Finns ingen marknad för sälg,rönn,al mer än några enstaka ämnen till olika snickerier eller knivar.

Användarvisningsbild

machonisti  
#648345Det kan ju även bero på att det inte finns något utbud.

Avslutat-02  
#648346Ja eller medvetna val att inga sågverk sågar annat än barr, dels för deras ekonomi men också för att ekonomin i transporter, utbud mm är för dålig.

Finns bra med asp och liknande men ingen vill ha varan, förutom massaindustrin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).