tor 04 jun 2020, 06:15#648338Lars min kritik var, att på fullt allvar lura människor att de kan räkna ut vinsten med olika åtgärder i sitt skogsbruk, genom en uppfunnen formel från 1848, då visste man inte ens vad fotosyntes var för något, och trodde mullen i marken byggde träden.
Att den överlevt i svenskt skogsbruk säger väldigt mycket om vad alla stackars skogsägare får stå ut med, det är därför jag försöker få små skogsägare att tänka själva, och framförallt slita sig ur industrins klor, detta gäller även entreprenörena som ofta är lika livegna som skogsägarna.
Att det finns skogsägare som mig och entreprenörer som är lite mer fria är egentligen stora undantag, för 95% hamnar i käftarna på en maskin som suger ut dom.
Men vi lever i en fri värld, och det är fortfarande inte förbjudet att vara dum i huvet, eller att sova med industrins skogsbruksplan under kudden. Men börja tänka själv nån gång.
Nä vedprodecenten jag är inte bitter på Olearys, det var jag som bad dom dra åt helvete, att jag nyss blivit tvingad att köpa material (glas och tavellist mm) för en miljon och som dom sen inte ville köpa av mig, var ju något som man borde ha blivit knäckt av, men jag håller på att komma ur den svackan i ekonomin som så mycket förlorade pengar skapa i ertt litet företag, har redan blivit hånad för min usla ekonomi av Lars, men orkade inte förklara omständigheterna kring detta.
Men jag är obotlig optimist och det kompenserar att jag är så dålig företagare, man får jobba lite mer för pengarna bara.
Något annat som har med blandskogar och kontinuitetsskogsbruk att göra nu när sommaren kommer, visste ni att kalhyggesbruk minskar fukten i marken under de första 40 åren efter en avverkning inte nog med det, marktemperaturen ökar också mycket.
Jag har tjatat om det här några gånger, men jag känner att det börjar bli mer akut för varje år som går, temperaturskillnader på upp till 10 grader i marknivå, mellan äldre löv och blandskog och 30 åriga monotona planteringar är inget att leka med.
Läs här en av tusentals studier som alla pekar mot hur farligt kalhyggesbruket är för skogens klimat, jag är ledsen Lars och Mellberg, men det är så det är.
https://www.researchgate.net/publicatio ... trol_sites