ons 03 jun 2020, 06:39#648217Rätt intressant.
https://www.svd.se/5-vanor-som-skiljer- ... ran-smarta
Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
Lövträd som ger pengar
ons 03 jun 2020, 07:09#648218
Att det inte var skog 1947 säger ingenting om när det senare blev skog på platsen.
I en plantering växer i princip alla träd likadant och är hela tiden ungefär lika stora. Träd i utkanten av en plantering blir kortare, inte högre eller grövre.
Så har du nånting som visar att en plantering gjordes 1955?
Och hur kunde de träd som du hävdar är självföryngrade dra igång redan 1950 på något som då var gräsmark?
PS. Stora träd slutar inte växa på diametern, såvida de inte blir helt undertryckta och dör. Men då finns det alltid större träd precis intill som växer helt normalt.
ulf 1 skrev:Jag har ett flygfoto som jag visat det togs 1947, sen har jag ju de träd som växt lite normalare i kanterna på planteringen så det är inte så svårt,
Att det inte var skog 1947 säger ingenting om när det senare blev skog på platsen.
I en plantering växer i princip alla träd likadant och är hela tiden ungefär lika stora. Träd i utkanten av en plantering blir kortare, inte högre eller grövre.
Så har du nånting som visar att en plantering gjordes 1955?
Och hur kunde de träd som du hävdar är självföryngrade dra igång redan 1950 på något som då var gräsmark?
PS. Stora träd slutar inte växa på diametern, såvida de inte blir helt undertryckta och dör. Men då finns det alltid större träd precis intill som växer helt normalt.
ons 03 jun 2020, 07:57#648222"Tror ingen klarar av att göra det jag gjorde med den kedjan. från 1 miljon i omsättning 2004 till 2,5 miljarder 2018, jag är nöjd.
Men nu ska jag visa hur vi småskogsägare ska försörja oss på vår och andras skogar, vilken jävla tur ni har."
Ursäkta att jag inte kan citera på ett korrekt sätt, men detta måsta vara det minst ödmjuka jag någonsin sett någon kräka ur sig!
Ulf, hör du inte hur du låter? Som någon skrev tidigare, ämnet är ju skitintressant men det är ju bara Lars sakliga svar som man lär sig något av.
Jag brukar själv ca 50 ha och försöker aktivt sopa bort varendra gran i röjningar och tidiga gallringar (vedtag och maskinella gallringar av stora drakar) Håller till i östra delarna av östkusten så det är ju tallmarker som föregående ägare satt alldeles för mycket gran. Jag vill få blandskog på allt jag kan påverka men tror den skapas bäst med röjning, inte låta allt bara stå och bli vad det blir
Men nu ska jag visa hur vi småskogsägare ska försörja oss på vår och andras skogar, vilken jävla tur ni har."
Ursäkta att jag inte kan citera på ett korrekt sätt, men detta måsta vara det minst ödmjuka jag någonsin sett någon kräka ur sig!
Ulf, hör du inte hur du låter? Som någon skrev tidigare, ämnet är ju skitintressant men det är ju bara Lars sakliga svar som man lär sig något av.
Jag brukar själv ca 50 ha och försöker aktivt sopa bort varendra gran i röjningar och tidiga gallringar (vedtag och maskinella gallringar av stora drakar) Håller till i östra delarna av östkusten så det är ju tallmarker som föregående ägare satt alldeles för mycket gran. Jag vill få blandskog på allt jag kan påverka men tror den skapas bäst med röjning, inte låta allt bara stå och bli vad det blir
ons 03 jun 2020, 08:17#648225
Mannen i ett nötskal. "visa hur vi ska försörja oss på andras skogar" ja det är väl inövat?
ulf 1 skrev:
Tror ingen klarar av att göra det jag gjorde med den kedjan. från 1 miljon i omsättning 2004 till 2,5 miljarder 2018, jag är nöjd.
Mannen i ett nötskal. "visa hur vi ska försörja oss på andras skogar" ja det är väl inövat?
ons 03 jun 2020, 08:41#648229Då får vi uppmana till lite rättning i leden igen när det gäller personangreppen! Ämnet med lövträd som ger pengar är fortsatt intressant att diskutera men låt bli personangreppen. Det är inte OK att kalla varandra för både det ena och det andra och det gäller såväl trådstartaren som alla andra. Försök att ägna lite mer tid åt sakfrågorna och lite mindre åt person!
ons 03 jun 2020, 09:00#648234
... och svara på direkta frågor?
Torbjörn Johnsen skrev:Försök att ägna lite mer tid åt sakfrågorna och lite mindre åt person!
... och svara på direkta frågor?
ons 03 jun 2020, 09:08#648235
Jo, genom en aktiv skogsskötsel formas skogen precis som markägaren vill ha den (utifrån de förutsättningar som nu finns). Lämnas däremot skogen vind för våg under en längre tid, blir skogen bara eländig och svårgenomtränglig - samt dessutom stöldbegärlig!
/Niklas
morco skrev:Jag brukar själv ca 50 ha och försöker aktivt sopa bort varendra gran i röjningar och tidiga gallringar (vedtag och maskinella gallringar av stora drakar) Håller till i östra delarna av östkusten så det är ju tallmarker som föregående ägare satt alldeles för mycket gran. Jag vill få blandskog på allt jag kan påverka men tror den skapas bäst med röjning, inte låta allt bara stå och bli vad det blir
Jo, genom en aktiv skogsskötsel formas skogen precis som markägaren vill ha den (utifrån de förutsättningar som nu finns). Lämnas däremot skogen vind för våg under en längre tid, blir skogen bara eländig och svårgenomtränglig - samt dessutom stöldbegärlig!
/Niklas
/Niklas
ons 03 jun 2020, 18:32#648291Du har fel så Lars i din teoretiska värld, med planteringar som sköts efter konstens alla regler, kanske träd växer som du och skogforsks industriforskare räknat ut, men skogsägare är inga jävla marionetter som ska hoppa omkring efter industrins pipa, de är eller borde vara, fria individer, inte livegna industriarbetare med en skogsbruksplan under kudden.
När jag säger att vi små skogsägare ska försörja oss på egna och andras skogar menar jag just det, vad är det som är upprörande med det.
Jag visade nyligen på bild vad jag köpt av en man som ägnat många år åt att sköta sin skog så att Björk Lönn Ek och aspar blivit stora och fina, han gallrade ut lite grövre träd, men inget bolag ville ha det annat än som massa, han fick ett tips att jag sågade grovt löv och jag tyckte det var ok att köpa om han bedrev sitt skogsbruk utan att kalhugga, och det gjorde han, 500 spänn kubiken betalade jag, vad fan är det för problem med det, "att vi små skogsägare ska försörja oss på egna och andras skogar" kan ni förklara, eller ska er mamma kanske förklara för mig.
När det kommer till min skog Lars så har jag nu sagt "tusen" gånger att ingen rört den sen 1967, så varför du tjatar om att planterade skogar växer si eller så gäller inte här, ingen har gallrat i planteringarna men i den naturliga skogen växer det utav helvete... det var vad jag ville förmedla.
Jobbigt att gå ner så långt i en dialog att man måste förklara ALLT, försök att förstå vad jag pratar om, annars blir det meningslöst.
När jag säger att vi små skogsägare ska försörja oss på egna och andras skogar menar jag just det, vad är det som är upprörande med det.
Jag visade nyligen på bild vad jag köpt av en man som ägnat många år åt att sköta sin skog så att Björk Lönn Ek och aspar blivit stora och fina, han gallrade ut lite grövre träd, men inget bolag ville ha det annat än som massa, han fick ett tips att jag sågade grovt löv och jag tyckte det var ok att köpa om han bedrev sitt skogsbruk utan att kalhugga, och det gjorde han, 500 spänn kubiken betalade jag, vad fan är det för problem med det, "att vi små skogsägare ska försörja oss på egna och andras skogar" kan ni förklara, eller ska er mamma kanske förklara för mig.
När det kommer till min skog Lars så har jag nu sagt "tusen" gånger att ingen rört den sen 1967, så varför du tjatar om att planterade skogar växer si eller så gäller inte här, ingen har gallrat i planteringarna men i den naturliga skogen växer det utav helvete... det var vad jag ville förmedla.
Jobbigt att gå ner så långt i en dialog att man måste förklara ALLT, försök att förstå vad jag pratar om, annars blir det meningslöst.
TS
ons 03 jun 2020, 19:05#648293Låt det vara meningslöst då, det är ändå nästan ingen som tror på detta ändå.. eller hur?
Skogen din är det ingen skillnad på än den skogen vi andra har...möjligt att den blir skött..
Skogen din är det ingen skillnad på än den skogen vi andra har...möjligt att den blir skött..
ons 03 jun 2020, 19:32#648303Jag tror det börjar bli dax att sluta kommentera vad Ulf skriver för han har ju alltid rätt, enligt han själv. Så jag kommer inte att kommentera något mer i trådar han är inblandad i. Hoppas ni andra hänger på också så han blir ensam kvar.
Tack för mig.
Tack för mig.
ons 03 jun 2020, 19:37#648305Även i Waco hade de sina följare... här har han sina följare tyvärr....så helt ensam blir han inte tyvärr..
ons 03 jun 2020, 19:45#648306
Japp. Grisen får brottas med andra hädanefter.
Björn T skrev:Jag tror det börjar bli dax att sluta kommentera vad Ulf skriver för han har ju alltid rätt, enligt han själv. Så jag kommer inte att kommentera något mer i trådar han är inblandad i. Hoppas ni andra hänger på också så han blir ensam kvar.
Tack för mig.
Japp. Grisen får brottas med andra hädanefter.
ons 03 jun 2020, 19:52#648308
Kan du låta bli att kommentera ulf1? Om alla låter bli så kanske tråden blir saklig och intressant.
vinterrojarn skrev:Även i Waco hade de sina följare... här har han sina följare tyvärr....så helt ensam blir han inte tyvärr..
Kan du låta bli att kommentera ulf1? Om alla låter bli så kanske tråden blir saklig och intressant.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
ons 03 jun 2020, 19:59#648309Palakangas vi har alla våra sätt att göra oss populära, men det var lika tråkigt första gången du skrev det, jag måste förklara Morco, tyckte du jag var stöddig när jag tog på mig äran för Olearys framgång, det var nog snarare en underdrift, Hard to Copy, är ett välkänt begrepp när man ska bygga upp en rörelse i franchise branschen, jag tror inte Olearys längre kan öppna en restaurang med det som gjorde kedjan synonymt med sportbar, det var bara jag som kunde göra det åt dom. De överlever kanske ett tag på att ta mina tavlor från nerlagda restauranger och sätta upp, men hur fräscht är det, tex tavlor där Patriots firar att de vunnit 2 Super Bowl när dom idag vunnit 6 st. Hur glada blir krögarna för att få väggar utan nåt sammanhang. Jag gjorde dessa restauranger för en på miljonen, de andra fick känslan av genuint kunnande gratis.
Det blir aldrig nån skön miljö i framtiden, på dessa, numera som jag tycker, skitrestauranger, Skara sommarland är väl inte längre nån höjdare och att göra sportrestauranger som liknar detta koncept är ju bara så sorgligt, men dock inte längre mitt bekymmer. Jag önskar dom INTE lycka till.
Nåt annat som är sorgligt är ett skogsbruk som bygger på en mans ideer som levde för 200 år sen C.L. Obbarius, Lars favorit, som 1859 när den första skogsutbildningen startades i Sverige, fick ett stort inflytande på utbildningen, något som inte många är medvetna om, är att denna Obbarius släpade in en beräknings formel skapad 1848 av Faustmann formeln.
https://en.wikipedia.org/wiki/Faustmann%27s_formula och den lever ännu kvar i skogssverige, det är den Lars så ofta tjatar om "Nuvärde, bla bla bla" vad fan är nuvärdet på norrlänsk planterad barrträdsmark,med träd som till 40% är döende vid 25 års ålder, ska man skratta eller gråta.
Nej rulla ut och skaffa nytt, jag kan hjälpa er.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Det blir aldrig nån skön miljö i framtiden, på dessa, numera som jag tycker, skitrestauranger, Skara sommarland är väl inte längre nån höjdare och att göra sportrestauranger som liknar detta koncept är ju bara så sorgligt, men dock inte längre mitt bekymmer. Jag önskar dom INTE lycka till.
Nåt annat som är sorgligt är ett skogsbruk som bygger på en mans ideer som levde för 200 år sen C.L. Obbarius, Lars favorit, som 1859 när den första skogsutbildningen startades i Sverige, fick ett stort inflytande på utbildningen, något som inte många är medvetna om, är att denna Obbarius släpade in en beräknings formel skapad 1848 av Faustmann formeln.
https://en.wikipedia.org/wiki/Faustmann%27s_formula och den lever ännu kvar i skogssverige, det är den Lars så ofta tjatar om "Nuvärde, bla bla bla" vad fan är nuvärdet på norrlänsk planterad barrträdsmark,med träd som till 40% är döende vid 25 års ålder, ska man skratta eller gråta.
Nej rulla ut och skaffa nytt, jag kan hjälpa er.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
ons 03 jun 2020, 20:01#648310
Ska tråden bli intressant, så får nog Ulf1 stängas av först.
/Niklas
halvproffs skrev:vinterrojarn skrev:Även i Waco hade de sina följare... här har han sina följare tyvärr....så helt ensam blir han inte tyvärr..
Ska tråden bli intressant, så får nog Ulf1 stängas av först.
/Niklas
/Niklas

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).