Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

247 inlägg 22615 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

Lindveden  
#841471
isteskog skrev:Hyggesfritt på fejan gick då bananas när artikeln kom dit...... 😉


Får dom nåt o grunna på dom som förespråkar dessa "nya" metoder 😉

Användarvisningsbild

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#841477 Men en och annan som läst annat jag skrivit. Droppen urholkar stenen, men det tar tid… 😉

Användarvisningsbild

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

Badger  
#841490
isteskog skrev:Hyggesfritt på fejan gick då bananas när artikeln kom dit...... 😉


Letade upp den gruppen och läste om inlägget nu. Är din definition på "bananas" en vanlig diskussion på ca 80 inlägg med argument för och emot?

   TS
Avatar Fallback

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

isteskog  
#841498 Vi tolkar nog "en vanlig diskussion" olika skulle jag tro.... 😉

Användarvisningsbild

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

Badger  
#841503 I förhållande till vissa pajkastningstrådar i det här forumet var inlägget in det forumet knappt ens en fis i rymden ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

Lindveden  
#843712 https://www.atl.nu/skogsagare-ska-inte- ... ts-misstag

https://www.atl.nu/farligt-om-onsketank ... kogsbruket

Bra slutreplik av dig Lars Lundqvist SLU. Håller me dig 👍
Har inte sett att Fagerbergs "metoder" fungerar än så länge nånstans, o enligt deras metoder i dom såkallade föryngringsluckorna verkar ju röjsågen va förpassad till kroken i garaget igen för naturen ska ju sköta hela processen själv.
Undrar ja vilka framtida bestånd det skapas på de viset 🤔

Avatar Fallback

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

jannee  
#843717 Att det blev så pass bra återbeskogning förr i tiden beror med största sannolikhet att man myllade ned fröna dessutom gräsröjde varje år, men även buskröjde i viss mån..
Just sådant förekommer inte lika aktivt idag.
Det var väldigt många som höll på med den sysselsättningen, inget tvivel om detta.
Nu var det visserligen tamboskapen som gjorde allt jobbet, men jobbet blev ändå gjort. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).