Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Om hyggesfritt skogsbruk och annat

300 inlägg 64404 visningar 26 följer Svara, dela mm...  

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Hanatorp  
#708252Det finns inget sämre skogsbruk än höggallring.
Det är därför du inte kan lura mig. För dig gäller bara självbedrägeriet Ulf1

Användarvisningsbild

Mellberg  
#708253Neste my, HVO100 finns att tanka på större OKQ8. Det är verkligen härligt att bli fossilfri på bara några minuter, genom att tanka rätt. 😎 Det borde alla skogsägare faktiskt göra, då gör vi dubbel nytta för vårt klimat. 👍

Är ju bara mupparna som inte riktigt fattar, eller hur Ulf 1. Detta eviga svammel om hyggesfritt. Det är faktiskt bara gallring. Har du gallrat tillräckligt många gånger, har du till slut inga träd kvar, svårare är det inte. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Mellberg skrev:Neste my, HVO100 finns att tanka på större OKQ8. Det är verkligen härligt att bli fossilfri på bara några minuter, genom att tanka rätt. 😎 Det borde alla skogsägare faktiskt göra, då gör vi dubbel nytta för vårt klimat. 👍

Vän av ordning bara. Neste My har enligt dem själva inga råvaror från skogen, se länk.

https://www.neste.se/neste-my-fornybar- ... vo/ravaror

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Hanatorp skrev:Det finns inget sämre skogsbruk än höggallring.
Det är därför du inte kan lura mig. För dig gäller bara självbedrägeriet Ulf1

Fast statistik från Riksskogstaxeringen och Skogsstyrelsen visar på att vi i princip höggallrar skogen idag. Riktigt trist men mer finns att läsa i tråden Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:Enfaldig kallas det när man inte förstår vad man pratar om
- - -
Nu har lika många kubik blåst omkull på 20 år som på 200 år innan, nu har lika många kubik barkborredödats på 20 år som under hela perioden innan från istidens slut, nu har vi snart kronisk röta i 30-40 procent av våra Granplantager

Första raden är korrekt, och resten är rent påhitt.

Finns det statistik som visar hur läget är? Alltså, stormfällningar i Sverige över tid. Barkborreangrepp över tid och kanske också förekomsten av rotröta?

Kan du länka in alt berätta i så fall. Det skulle ge ganska mycket mer än den nivå som det tenderar bli i denna tråd av och till men mest.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#708264Var hittar du statistik över gallringsform?
Höggallring innebär att medeldiametern på utgallrade träd är större än medeldiametern på kvarvarande träd. Och låggallring naturligtvis motsatsen.

All gallring leder så småningom till att träden tar slut, oavsett om man hög- eller låggallrar. Enda undantaget är blädning i fullskiktad granskog.

Om man tittar på naturlig avgång på all mark så har den ökat, men det beror dels på att det totala virkesförrådet är större och dels att det totalt sett gallras mindre idag än för 100 år sen. Mindre gallring ger mer självgallring. Det finns alltid en balans mellan tillväxt, avverkning, naturlig avgång och förändring av det totala stående virkesförrådet.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#708265Sidan 52 här: https://shopcdn.textalk.se/shop/9098/ar ... m_webb.pdf

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#708313Dom har en lite egen definition av gallringsform. Strikt definitionsmässigt är skillnaden större eller mindre än 1,0 men av praktiska skäl brukar man ange gränsen för låggallring ca 0,85-0,9 (som i rapporten) och på motsvarande sätt gränsen för höggallring 1,10-1,15.
Man har alltså gått från att i genomsnitt tydligt låggallra till likformig gallring.

Det framgår inte hur de beräknat gallringskvoten ur Rikstaxens material och värdena ser lite märkliga ut. Hur får dom en gallringskvot på 0,5 vid första gallring, där uppemot halva uttaget är stickvägar med gallringskvot nära 1? De skriver att de använt grundytevägd medeldiameter och det brukar man inte göra utan aritmetisk medeldiameter. Med grundytevägd (=kvadratiskt medelvärde) kan man definitivt inte ha gränsen 1,0 för höggallring.

Sen finns det en del andra fel i texten, som att gallring förkortar omloppstiden. Nej, all gallring förlänger omloppstiden, om du inte vill förlora ännu mer virkesproduktion.

Användarvisningsbild

Mellberg  
Fredrik Reuter skrev:
Mellberg skrev:Neste my, HVO100 finns att tanka på större OKQ8. Det är verkligen härligt att bli fossilfri på bara några minuter, genom att tanka rätt. 😎 Det borde alla skogsägare faktiskt göra, då gör vi dubbel nytta för vårt klimat. 👍

Vän av ordning bara. Neste My har enligt dem själva inga råvaror från skogen, se länk.

https://www.neste.se/neste-my-fornybar- ... vo/ravaror

Bra länk där Fredrik! Har råkat ut för alger i dieseln några gånger. :mrgreen: Det är inte kul, visst tillsätt biostat. Det är krångligt, kostar och ibland glömmer man sig.

HVO är ju blankdiesel, då behövs inget biostat, dessutom ett högt cetantal. Kommer att övergå helt till HVO i mina många traktorer. Har en BM boxer som är lite svårstartad, den skall det bli kul att testa HVO på. 😎

Användarvisningsbild

ulf 1  
#708420Det finns hur mycket forskning som helst som dömer ut monokulturer, (det vi ägnar oss åt i Sverige), det blir för var dag allt mer tydligt att blandskogar är ett måste för en hållbar natur.
Jag är verkligen trött på att vi inte får till en hyfsad tråd där vi med öppna ögon kan se på problemen med vårt nuvarande skogsbruk.
Det blir på nåt vis stopp redan där, att jag säger att det är problem, och sen alla slänger sig över mig och säger att det är det inte.
Hur går man vidare från detta läge utan att det blir en orgie i pajkastning ... någon .
Ett par modeord som är så tragiska i Sverige är "konspirationsteorier" "okunnig" med dessa två ord har du dödat en skogsdebatt.
Vi får inte heller säga att forskare är köpta, det är no-no, fast det i högsta grad är ett faktum, vi får inte säga att viss forskning inte accepteras för det stör makten över skogen, även det är ju ett faktum, Lars visar upp dessa no-no jämt och ständigt, bara att påvisa detta faktum är antagligen på gränsen till avstängning och räknas som personangrepp, nu är jag ju själv angripen på ett ännu värre sätt, så det brukar väl bli en förlikning på forumredaktionen.
Det där med konspirationsteorier är ju jäkligt effektivt att ta till, vi hör det från maktmänniskor hela tiden, (just nu är väl det vanligaste kring covid vaccinet, där folk inte ens ska få tänka tanken att det kan vara farligt), men i skogssverige är det Tomas Lundmark och andra produktionsforskare som kör detta maktspråk, vi ska helt enkelt lära oss att vi är knäppa i huvet om vi ens tänker tanken, visst är det effektivt på svaga människor, och förvåningen när någon inte fogar sig och står på sig, verkar störa så in i helvete.
"Professor Tomas Lundmark menar i Skogsaktuellt 8 februari ”att miljörörelsen och delar av svensk media har gjort gemensam sak i en samordnad kampanj mot skogsbruket”. Man blir nyfiken. Har alltså Dagens Nyheter slagit sig ihop med 29 samebyar med stöd av 25 miljöorganisationer, Sveriges Radio, SNF, SVT, Skydda Skogen, WWF för att starta en kampanj? Nej, tack till konspirationsteorier."
Finland har ändrat sitt skogsbruk enormt på 4 år, 600 tusen skogsägare har numera en helt ny syn på kalhygge och Kanada har hållt på mycket längre och ligger på omloppstider runt 130 år i sin produktiva skog, monokulturer är på väg ut, men vi har ingen aning, att Svenskt skogsbruk är under attack, ska förtydligas tycker jag.
Det är monokulturer som är under attack och det av den utländska vetenskapen, som kommit fram till att blandskogar är mycket viktiga för att en skog ska må bra, sen måste man vara döv blind och dum i huvet om man inte ser vad som attackerar skogsbruket, alltså barkborrar, stormar och rotticka, våra forskare säger att det är klimatet och rekomenderar gallrin och luftiga skogar, (mer virke att koka) forskarna utanför ankdammen säger MONOKULTURER och man får hoppas att de inte avfärdas med, det Lars (felfinnaren) rabblar "Sen finns det en del andra fel i texten, som att gallring förkortar omloppstiden. Nej, all gallring förlänger omloppstiden, om du inte vill förlora ännu mer virkesproduktion."
Virket måste in, gallra gallra till ögona blör.
Vi måste sluta med monokulturerna NU.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#708424Här två artiklar som tar oss 10 år in i framtiden i Sverige.
https://link.springer.com/article/10.10 ... 19-00886-0
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 272031327X

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Det finns hur mycket forskning som helst som dömer ut monokulturer, (det vi ägnar oss åt i Sverige), det blir för var dag allt mer tydligt att blandskogar är ett måste för en hållbar natur.
- - - -
Vi måste sluta med monokulturerna NU.

Motsatsen till blandskog är trädslagsrena bestånd. Två frågor till Ulf, mot bakgrund av de bilder du lagt upp tidigare som visar din egen skog:

1. Om blandskogar är ett måste, varför gallrade du ut all gran i din björk-gran-blandskog så den blev en trädslagsren björkskog?

2. Hur ska du omvandla din trädslagsrena, planterade granskog till en blandskog?

Användarvisningsbild

halvproffs  
#708427Jag behöver inte ens fundera på varför det inte blir en hyfsad tråd. Bemöt andra människor som du själv vill bli bemött! Tror inte att du själv vill bli bemött på ditt sätt.

Nej, du kan inte säga eller skriva att forskare är köpta utan bevis. Det är förtal mot en hel kår.

Egentligen är ju vi väldigt snälla mot dig. Vi visar ju bara på alla fel har när du hittar på diverse egenkonstruerade teorier.

Monokulturer skapar naturen själv. Det är därför som tex tallen kan växa på en tallhed och där inga andra träd vill leva.

Du tillför inte många goda råd till forumet utan bara rabblar rabiata långa inlägg utan belägg för dem.

Hanatorp  
#708428Jasså Ulf nu plötsligt duger det att i vissa fall att inte ha blandskog.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#708429Ska berätta en hemlighet Halvproffs, Tallar har alltid växt där inga andra träd kunnat växa, men det är inte mycket till monokulturer, myrholmar och berg brukar vara utanför skogsbruket och monokultur är som ordet kultur antyder, alltså ODLAT, de Tallar du kallar monokultur är alltså inte monokulturer.
Det är alltid en fråga om proportioner Lars, den skog du talar om är min pensionsförsäkring, där är trädens årsringar psalmböcker och de lägger på ett blad varje år, men runt den lilla oasen, är skogen blandad med Asp, Björk, Tall Gran Al, att jag just nu ägnar mig åt att varje vinter ta ner Granen i syd/norr stråk i blandskogarna är för att jag behöver få igång fler generationer träd som inte klarar att komma igång i skuggan, för tre år sen visste jag inte att det gick att göra enkla fina trästängsel som skydd för lövföryngringar,, det hade jag vetat om du skött ditt jobb och åkt till Lybeck för att se på alternativa skogsbruk, eller ni varit svenska produktionsforskare genuint intresserade av ett annat skogsbruk.
Läste det här skrivet av en professor på SLU "Inom samhällsvetenskapen finns ett fält som handlar om hur det går till när viss kunskap får stort inflytande medan annan (okomfortabel) kunskap trängs undan. Det är precis vad som har skett i skogsforskningen där stora pengar gått till forskning om ökad produktion med kalhyggesbruk medan små pengar har gått till forskning om andra sätt att sköta skogen och andra sätt att använda skogen."
Jo men visst är det så, tänk om JAG hade skrivit det, vilken orgie i konspirationsteorier hade jag fått kastat över mig då.

TS
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).