Hodal skrev:skogshare skrev:jannee skrev:Den eventuella koldioxidupptagning svenskt skogsbruk har är ändå en fis i en påse jämfört med hur mycket metan som frigörs nu när tundran håller på att tina upp.
Det är däremot avskogningen i Amazonas och Sydostasien de stora effekterna på koldioxidökningen finns.
Svenskt skogsbruk eller inte är endast en piss i havet om ens det.
Herrarna och damerna i Bryssel hänger upp sig i petitesser.
Undrar egentligen om de i Bryssel är normalt funtade eller lobotomerade hela högen.
Snacka kan de, men det endast skit som kommer ur matintaget.
För övrigt är det bara bra med lite högre koldioxid i luften, skogen växer då nämligen bättre 👍
Det är inte ju bara det svenska skogsbruket, som måste bidra till största möjliga klimatnytta utan hela världens skogar/skogsbruk och förädling av skogsråvaran till långlivade, kollagrande och energismarta produkter. Samma behov av global ansats gäller t.ex. återställningen av våtmarker för att hindra utsläpp av växthusgaser. Även optimala, offensiva och defensiva insatser för att ersätta den fossila energin måste stimuleras / tvingas fram globalt. Här tror jag att bl.a. EU:s att kommande klimattullar och den allt hälsofarligare luften i tätbefolkade delar av bl.a. Kina och Indien kommer att leda till stora förändringar till det bättre.
Däremot kan jag hålla med @jannee om att utsläppen av växthusgaser från bland annat tinande permafrostområden och allt vanligare megaskogsbränder utgör gigantiska problem som måste lösas/förebyggas. Finns någon i detta forum som har kunskaper och ev. förslag om hur det ska kunna ske?
Skogens upptag globalt är helt obetydligt jämfört med utsläppen, så inga långlivade produkter kommer att påverka koldioxidnivåerna över huvud taget. Varken svenskt eller globalt skogsbruk kan bidra med mer än falska förhoppningar och ursäkter för att fortsätta förbränna fossila bränslen. Det är lika bra att vi alla accepterar det så kan vi inrikta oss på andra åtgärder än koldioxidinlagring i skogen.
Låt mig förtydliga: jag är inte fotosyntesförnekare, men vi måste se proportionerna mellan fossila utsläpp och upptag i växande skog.
Bra inlägg 👍🌲🌳