Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201453 visningar 46 följer Svara, dela mm...  

Re: Lövträd som ger pengar

WarPeter  
ulf 1 skrev:Jasså du år utbildad i Sverige.
Hur tycker du det gått med din taktik, och hur tycker du det går med min.
Det var länge sedan man tog de problem jag tar upp opå så mycket allvar som nu, på detta forum tex.
Men jag har ingen utbildning där heller, tack o lov.
Du får läsa på om vad en Trickster är, så kanske du får glömma din utbildning sen.

Låt oss börja med din totala förkastning av svensk utbildning och forskning. Jag har jobbat med forskningsnära utveckling i Sverige, Japan, Tyskland, Indien och Ryssland. Mitt intryck är att både vår utbildning och forskning står sig väldigt bra internationellt, speciellt med tanke på de begränsade medel vi har. Jag tycker också svensk forkning är väldigt ärlig med metoder och rapportering av både för och nackdelar med olika alternativ man undersöker. Vad är din erfarenhet? Finns det något mer bakom dina ord än att de ibland inte stödjer dina tankar? Jag tycker det är ganska olyckligt när man kritiserar forskning och utbildning när det är en viktig faktor till att Sverige skall fortsätta vara en framgångsrikt land, speciellt i de fall som det inte är baserat på egen erfarenhet.

Angående min versus din taktik så förstår jag inte riktigt frågan. Jag har inte någon taktik då jag har inte någon stark åsikt i frågan utan följer mest tråden för att få intressant input. Angående din taktik så beror det helt på ditt motiv. Om det är att göra folk irriterade så går det bra. Om det är att övertyga folk om att tänka om så försvinner tyvärr dina bra insikter i alla andra diskussioner som baseras på din attityd.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#662385Snälla WarPeter, oj oj oj, ska du tala om attityd och skogsbruk i samma mening så måste du ha lite koll.
Jag har i några år nu förklarat varför vi har världens sämsta skogsbruk, och då beskrivit en maffia av alfahannar som inte bara i jägmästarutbildningen står och pissar i ring, utan hela jävla skogsindustrin, genomsyras av unkenhet, med köpta skogsforskare, och rädda studenter och bara bullypacket som tar sig till makten i industrin, jag viker inte en millimeter med min inställning, en ändring måste till.
Jag tycker ett par tjejer som nyligen släppte en forskarrapport om jämställdheten i jägmästarutbildningen, sammanfattar hela jävla skogsnäringen på pricken, synd att det är naturen som också får ta stryk för att dessa kvarlämningar från en svunnen epok fortfarande får bete sig som de svin de är. https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... ingen.html När man nu ändå kommer att göra upp ( vilket blir snart får vi hoppas) med gamla unkna beteenden, så kanske vi äntligen kan avskaffa vårt skitskogsbruk samtidigt, att det finns kvar beror ju på just detta de två forskarkvinnorna pekar på, det kallas förtryck och översitteri.
Och det är obegripligt att moderna människor beter sig som denna övervintrade maffia.

TS

morco  
#662439Hmm, 15 gilla på Warpeter och 0 på uffe....

Avslutat-02  
#662444Jag hittade ett lövträd som gav pengar idag...
Björk..
En hö kund som ville ha lite ungbjörk till sina hästar..
Fick 25 kr per stam, sålde 10 stycken...
👍

Vad denna tråden håller på med vete tusan, men inte är det lövträd ekonomi iallafall...

WarPeter  
#662448Tack Ulf för att du lyfter en viktig fråga. Jag instämmer till fullo med dig om att det är helt förkastligt att tjejer inte får samma möjligheter som killarna. Om dom inte känner sig lika välkomna till skogsbranchen som killarna så tappar vi så mycket kompetens som vi så väl behöver. Låt oss enas i den slutsatsen och jobba så hårt vi kan för en förändring där. Om du däremot försöker klanka ner på svensk utbildning och forskning med denna artikel så får jag återigen fråga hur mycket erfarenhet du har, min erfarenhet är att Sverige är långt före när det gäller jämstäldhet jämfört med andra länder du refererar till i din kritik.

Jag skulle kunna gå vidare nu hänvisa till mina föregående frågor men nöjer med att uppmana till en fortsatt konstruktiv diskussion i tråden. Jag är, som jag tidigare skrivit intresserad av alternativa sätt att tjäna pengar på alternativ att sälja till de få stora bolagen och hoppas att tråden faktiskt går åt det hållet. Men Ulf, ansvaret är i hög grad ditt och jag hoppas att du tar åt dig av något av min kritik och visar att du är intresserad av förändring.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#662450Jag kan nog förstå din frustration lite här i tråden "WarPeter". Men har man följt tråden så inser man det dogmatiska i varför den är det den är; - Repetitiv med ETT syfte ! Att många kanske lite onyanserat följer den idag gängse skogsbruksmodell som nog till stor del innehåller mycket god kunskap, bra forskningsunderlag samt idoga män o kvinnors utförande av det både i teori o praktik. Gör ju ändå att allt som presenteras idag, kanske inte går att omsätta överallt o i all skogsskötsel. Vad är då alternativen. - Ja, fostrad som jag är i denna klassiska modell, har jag ju ändå valt att se att det finns möjlighet till förändringar. Men utan att först ha en grundkunskap att utgå ifrån, saknar man ju något att jämföra med. Det jag gör för att skapa förändring till gagn för först o främst min egen skull, gör jag ju mest via praktiska försök som jag utvärderar. Men jag hade ju aldrig kunnat skapa mig en förförståelse om hur försöken skulle falla ut ( lyckas / misslyckas ) utan en teoretisk resonemangsgrund. Gör jag det för att försöka förändra alla andras sätt att sköta sin skog ? - Nej ! Vet jag via teorin att det finns oändligt med skilda förutsättningar ? -Ja ! Men det som jag kan lära av mina praktiska försök som ev. kan hjälpa någon annan, delger jag gärna. Det som tråden lärt mig o som jag inte deltar i längre o som även blir vissa lärdomar ur mina skogsförsök, - När det inte går att skapa önskad förändring, ge upp ! Det som i allt för stor utsträckning sker här, är nog att många försöker s.a.s " stämma i bäcken " i det verbala flödet . Det som då verkar hända får ju mer den effekten, att om man stämmer i huvudfåran i ett delta, söker sig vattnet bara nya vägar. Så försöker man hålla undan en översvämning inom ett område, blir bara nya områden " dränkta " till följd av nivåstegringen. Varpå man på nytt försöker dämma denna ådra. Med därpå likartad följdeffekt. Ett sånt arbete blir inget annat än en " dåres evighetsgöra ". En visare man hade nog bara muddrat huvudfåran så att avrinningen skett i snabbare takt o sparat sig en massa onödigt jobb !

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Jag tycker ett par tjejer som nyligen släppte en forskarrapport om jämställdheten i jägmästarutbildningen, sammanfattar hela jävla skogsnäringen på pricken,

Ann Grubbström och Stina Powell är högutbildade, disputerade forskare vid SLU, inte "ett par tjejer". Ditt sätt att beskriva deras arbete visar att du inte förstått nånting. Du uttrycker dig själv precis likadant, lika grabbigt och gubbigt som de du kritiserar. Ditt språk är ett typiskt exempel på "unket beteende från en svunnen epok".

Användarvisningsbild

ulf 1  
#662471Ja det är bra Warpeter, det finns ju regler/PK för hur styrelser ska vara samansatta och och ledning av företag ska se ut så det har blivit en hel hög av kvinnliga scapegoats i skogsindustrin de senaste 5 åren, bara så gubbarna lite mer anonymt kan fortsätta som vanligt, jag tror inte att kalla två kvinnliga forskare för tjejer är det mest akuta man kan hitta i unkenhet, det säger faktiskt mer om personen som säger det, som tydligen inte fattat ett skit.
Jag ska nu börja visa lite av det arbete jag ägnat mig åt senaste tiden, att bygga upp lövskog med hägn är en helt överlägsen metod att verkligen klara en omställning FRÅN Gran till löv.
Eftersom alfahannar har tagit över faunan i Sveriges skogar och numera bedriver extensiv köttproduktion där, så har vi egentligen samma situation som för hundra år sen, när ett par miljoner kreatur betade våra skogar, inte mycket lövplantor och tall som tar sig upp med en miljon rådjur, hjortar och älgar, att masn tjatade in en miljon vildsvin som extrabonus från en hjärnskadad organisation är ju bara en tragedi, Danmark har lyckats utrota dessa och Norge försöker, men har ju inte ett hav mellan dårarna i Sverige, så det blir väl en hopplös kamp.
Jag satte upp trästängsel på två hektar den här veckan, och om skogsstyrelsen blir nöjda, så blir det fem hektar till.
Märkligt att detta inte gjorts tidigare, men ni vet hur alfahannar är... limpmacka med falukorv och en starköl, och sen upp med nått brutalt 2 meters galvat fårstängsel, och en bulldozer för att få det plant är hur en riktig karl sköter skogen.
Det fanns såna här oxå, men de kan tas bort nu, kolla bilderna, detta hägn är 25 år och frodigheten med huvudsakligen Ek, Björk och fågelbär är enorm, Ekarna (7 meters förband) är fantastiskt fina och raka, runt 20 cm i brösthöjd, snart blir det ett uttag av björk här, säger ägaren och jag trivs med att vandra omkring i den skogen, trots att jag inte gillar de platta Närkeslätterna.
Enligt ägaren var det mycket jobb med en gammaldags skära de första åren, men det har verkligen betalat sig.
För min del hade jag inte tagit bort Björken, då de är dominanterna, och enligt min Guru Knut Sturm så formar dominanterna skogen, alltså för att förklara lite enkelt och kanske barnsligt, Ekarna sneglar på de raka Björkarna och försöker växa ikapp genom att likna dom så mycket som möjligt, resultatet är kvistfria spikraka Ekar med liten tät krona som till varje pris försöker ta sig till ljuset, detta funkar jättebra för de flesta lövträd, då kvalitet inte försämras med hög tillväxt, som tex fallet är för Gran.

TS

Hanatorp  
#662485Det tyska skogsbruket har ju kommit till vägs ände. Man har inte alls reagerat i tid utan står nu inför en katastrof. I Tyskland är det ju också på det viset att äganderätten är helig. Detta har gjort att Tyskland ligger på betydligt mindre skydd och miljöhänsyn. I Bayern är mindre än 2% Avsatt. Få har nappat på Pefc eller Fsc.

Även Baden-Wurtemberg har mycket skog liksom Bayern. Trots det har delstaten bara en Ytterst liten Nationalpark.

Jämför man med Sverige så har vi sammantaget betydligt mer avsatt både hos samhället och privata skogar

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:det finns ju regler/PK för hur styrelser ska vara samansatta och och ledning av företag ska se ut så det har blivit en hel hög av kvinnliga scapegoats i skogsindustrin de senaste 5 åren,
- - -
jag tror inte att kalla två kvinnliga forskare för tjejer är det mest akuta man kan hitta i unkenhet, det säger faktiskt mer om personen som säger det, som tydligen inte fattat ett skit.

Du lyckas att ännu tydligare visa att du är en del av problemet och att du, precis som du själv skriver, "inte fattat ett skit".

De kvinnor som numera kliver in i bolagsstyrelser och får ledande positioner inom skogsnäringen får det därför att de är kompetenta och kunniga. Att männen ofta stretar emot beror dels på invanda strukturer och dels på att kompetenta kvinnor naturligtvis är ett hot mot mindre kompetenta män.

Du hänvisar ofta till olika forskare, men du har aldrig nånsin refererat till dom som "ett par killar". Så varför kallar du kvinnliga forskare "ett par tjejer"?

Första steget mot ett mer jämställt uppträdande är att se bristerna i sitt eget beteende. Har du kurage nog att erkänna att det var dumt skrivet?

Palakangas  
#662487https://presmarymethuen.org/sv/dictiona ... rcissists/
Ja apropå ingenting..

jannee  
#662489För att en kvinna ska kunna utmanövrera en mans plats i ett privat företag räcker det inte med att vara lika duktig, nää hon behöver mer eller mindre vara dubbelt så duktig.
Många män i ledande ställningar får gärna ett slentrianmässigt tänkande medan kvinnorna inte sällan kommer med verkligt innovativa lösningar.

Avslutat-02  
#662492Fick sälja ännu mera lövträd idag...
Men jag vet inte om det var dessa som gav pengarna eller om det var kunderna...

Tjejer var det dock, vad lövträden var vet jag inte....
De svarade inte.... 🤔 😉

Ekman  
#662494Åter till ekonomin. Är det någon annan som har något uppslag på gångbara alternativ?

Asp tex. Jag har i ngn annan tråd skrivit att jag tycker jag har ett rimligt betestryck, och bitvis växer det det på bra med asp.

Så man bortser från kostnader för hägn osv som väl normalt tynger kalkylen, finns det då en ekonomi att satsa på tex tändsticksvirke, istället för gran? Alltså givet att man klarar en föryngring med liknande kostnad som för gran?

Sen personligen tycker jag asp är väldigt tråkiga träd rent allmänt men sånt är ju helt subjektivt och har inte så mkt med ämnet att göra 🙂

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662495Ja du och några andra kan ju avyttra tändsticksvirke. Men det finns ju bara en köpare och överutbudet blir snabbt fullständigt om alla satsar på asp istf gran

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).