Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

247 inlägg 41022 visningar 19 följer Svara, dela mm...  

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

jannee  
#834768När man beskådar Södras Elit ser de inte så lite annorlunda ut gentemot vanliga granar.
Inte alls denna mängd grenar, kortare grenar, däremot enormt långa toppskott.
Nu år mina Elit inte så väldans gamla, endast 4 meter höga men toppskott på över metern och de verkade oberörda av den blötsnön vi fick nu i vinter.
Hur känsliga de är för torka återstår att se, men eftersom de har mindre med barr i förhållande till längden så kanske (förhoppning) att de är mer resistenta mot torka.
"Tror" nog att det ska vara bra boniteter om man till fullo ska nyttja plantans tillväxtpotential.
Kanske jag har fel, den kanske växer bra även på typ G 28 eller G 30

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#834788...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 01 mar 2024, 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Badger  
Älgfoderodlare skrev:Mina stamkvistade, 60+ Tallar passar ganska bra in i framtiden då ! ?

Kanske. Oavsett vilket typ av skogsbruk man vill bedriva så är vi kanske eniga om en sak i det här forumet - vilka lagar och villkor som kommer att gälla för de plantor som står i skogen idag när de växt upp till träd är ett lotteri som avgörs av politiken.

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#834792Om inte plantorna/träden har hunnit o drunknat än då me EU nya restaurering lag 😉

Användarvisningsbild

skogshare  
Älgfoderodlare skrev:
skogshare skrev:En sak lär vara säker och det är att sågverken i stor skala måste ställa om till att kostnadseffektivt såga betydligt grövre timmerdimensioner än idag och att optimera postningen av det grova timret. Termen "övergrovt" måste äntligen fasas ut.

Mina stamkvistade, 60+ Tallar passar ganska bra in i framtiden då ! ?

De bör tveklöst ha bland de bästa förutsättningarna att klara framtidens utmaningar väl! Har du förresten några pålitliga köpare som förstår att uppskatta ditt kvalitetstimmer och betala en ordentlig extra slant för det? Eller ligger det fortfarande en bit in i framtiden?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#834799...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 01 mar 2024, 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#834801...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 01 mar 2024, 13:25, redigerad totalt 2 gånger.

jannee  
#834802Man kan inte stirra sig blind på vad s.k. experter uttalar sig i.
Vi har alla olika förutsättningar för att odla skog, framförallt grovskog.
Ingen privat skogsägare vill egentligen avverka förrän tillväxten börjat avstanna.
Nu kan den tillväxten avstanna vid väsentligt olika åldrar.
Redan vid 50 till 60 års ålder kan vissa partier vara lönsammast att avverka medans andra kanske först vid 100 till 120 års ålder, allt beror på jordmån och vattentillgång.
Vi har även rötan att ta hänsyn till.
Här nere i sydöstra delen av landet har vi haft en onormal försommartorka vilket gjort att granbarkborren fått fritt spelrum, det är sådant vi också blir tvingade att ta hänsyn till.
Jag hade själv troligtvis haft minst 3 000 m3sk mer stående skog kvar om jag inte tvingats att avverka på grund av just ovan nämnda orsaker.
Vill man odla fram riktigt grovskog måste man gallra ett flertal ggr, detta i sin tur gör att risken för stormfällningar öka, kan vara en grannlaga uppgift att just göra rätt, följa byråkratiska direktiv kan vara rent förödande.
Hur långt ska jag offra min födkrok för att den biologiska mångfalden ska var optimal ?
Vem står i ovan fall för subventionerna som kan behövas ?
SveaSkog om någon borde i så fall föregå som ett gott exempel - är det någon som tror på ett sådant scenario ?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Älgfoderodlare skrev:Om de på den Europeiska kontinenten som sågar " övergrovt" ( vilket är deras mer normaldim. ), har ett sågutbyte på mellan 80 - 87 %, så ligger vi på under 50 % i Sverige.

Var hittar du den siffran?
Även på kontinenten är trädstammar runda i genomskärning och avsmalnande uppåt, plus att även kontinentala sågblad måste ha en viss tjocklek. Det är de tre faktorerna som styr sågutbytet. Grövre stockar ger något högre sågutbyte men inte de siffror du nämner.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#834809Även utan avsmalning på stockar är det svårt att komma upp mot 60% sågutbyte, om man inte pillrar manuellt med all bakved för att få ut läkt och annat. Det lönar sig om stockarna är ett par meter i diameter och av värdefulla trädslag som en del tropiska.

jannee  
#834815Nedan har jag googlat fram, motsäger älgfoderodlare en del.
https://iskogen.se/skogsindustri/sagutb ... cent-2021/

Lite off, en kusin till mig jobbar på ett av Vidas sågverk och han påstår att de nästan kommer upp i 60 % sågutbyte, 57 % närmare bestämt.
Man kan säkert räkna på lite olika sätt, som med allt annat.

Användarvisningsbild

Lindveden  
jannee skrev:Nedan har jag googlat fram, motsäger älgfoderodlare en del.
https://iskogen.se/skogsindustri/sagutb ... cent-2021/

Lite off, en kusin till mig jobbar på ett av Vidas sågverk och han påstår att de nästan kommer upp i 60 % sågutbyte, 57 % närmare bestämt.
Man kan säkert räkna på lite olika sätt, som med allt annat.

Har oxå hört att Vida lyckas i dom flesta fall med rätt hög procentandel såg utbyte i stockarna

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#834822Om du sågar ut ett kvadratisk stycke ur en cylinder så är den balken 63% av cylinderns volym. Men om du först delar stocken på mitten och sen postar smart (och anpassat till varje stock) så går det teoretiskt att få ut mer, ur en cylinder. Men eftersom alla stockar smalnar uppåt, allra mest bottenstocken, så når man sällan mer än några procent över 50, kanske uppåt 55%. Att nå 57%, då är man skicklig, men att nå 60% i snitt är orealistiskt.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#834829Om man inte genomsågar som de gamla ramsågarna gjorde. Den tekniken är i stort sett utdöd idag i Sverige men några företag som jobbar med högkvalitativ råvara sågar fortfarande genomsågat. Då blir sågutbytet extremt högt. Här finns ett bra exempel från Ansgarius Svensson i Södra Vi:

Sveriges bästa grantimmer - besök på sågverk (video)

Passa på att även kolla kvalitén på granplanken som de sågar. Fantastiskt fin. Exporteras till tyska snickerier som använder gran istället för fura i sina snickeriprodukter.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#834835Men dom köpte väl "bara" in grova rotstockar som sågades?

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).