sön 12 jul 2026, 15:42#913268Ja läser ju det här med stort intresse.
Nu råkar de va så att ja inte är ett skvatt intresserad av turism (tvärtom) , jaktsafari, julgransodling, kolinlagring eller för den delen att förädla virket i flera steg å göra "pengar" på de själv.
De som intresserar mig är att sköta skogen till bästa ekonomiska kontra biologiska mångfald där ekonomin är viktig för att kunna ha råd med å göra en vettig biologisk mångfald.
Hur detta skall göras med hyggesfria eller blädningsmetoder är de som ja är intresserad av.
Nåt vettigt alternativ förutom trakthyggesbruk kontra att köra biologisk mångfald på marker som producerar dåligt har inte ja sett.
Alltså sämre marker får bli ns eller no hos mig.
Ja har ungefär 3.5ha nyckelbiotop. Dessa hadde ja ändå haft som no så mig spelar de ingen roll.
Flera grannar har avtal med länsstyrelsen på rätt många hektar å får ju in en slant på de.
Själv har ja ingen sån mark som är värd att skriva avtal på vare sig för mig eller myndigheterna.
En stor del av min arealer (365ha produktiv) har ju varit jordbruksmark ( åker å betesmark) i gammla tider.
Ja är rätt tacksam för att brukarna i gammla tider har skött skogen åt de produktiva hållet för annars hadde ja inte haft ekonomisk möjlighet att köpa å bruka mitt innehav i dagens läge.
Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt lärande
Re: Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt läran
sön 12 jul 2026, 20:55#913275Lars, Lars, Lars. Det hinner hända en hel del i en skog på bara en mansålder. Jag har huggt och sett det växa och huggt ner en del av det som växt upp också. Dessutom har vi familjeskogsbrukare även förmånen att fått ta del av våra förfäders erfarenheter.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
sön 12 jul 2026, 21:08#913276
Samma sak för mig. Jag följer med nyfikenhet alla försök för att se vad som slår väl ut eller inte. Jag är heller inte intresserad av de turism, jakt eller att sälja kolkrediter personligen, men möjligheterna finns ändå för de som är lagda åt sådant. Jag tycker det är toppen att det finns de som vill tillgodose de behoven.
Tralsmo skrev:Ja läser ju det här med stort intresse.
Nu råkar de va så att ja inte är ett skvatt intresserad av turism (tvärtom) , jaktsafari, julgransodling, kolinlagring eller för den delen att förädla virket i flera steg å göra "pengar" på de själv.
Samma sak för mig. Jag följer med nyfikenhet alla försök för att se vad som slår väl ut eller inte. Jag är heller inte intresserad av de turism, jakt eller att sälja kolkrediter personligen, men möjligheterna finns ändå för de som är lagda åt sådant. Jag tycker det är toppen att det finns de som vill tillgodose de behoven.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
Lars Lundqvist SLU - sön 12 jul 2026, 21:16
sön 12 jul 2026, 21:16#913277
Bra! Då har du väl bra koll på hur tillväxten förändrats, hur mycket som totalt avverkats och hur virkesförrådet förändrats senaste 100 åren?
Badger skrev:Lars, Lars, Lars. Det hinner hända en hel del i en skog på bara en mansålder. Jag har huggt och sett det växa och huggt ner en del av det som växt upp också. Dessutom har vi familjeskogsbrukare även förmånen att fått ta del av våra förfäders erfarenheter.
Bra! Då har du väl bra koll på hur tillväxten förändrats, hur mycket som totalt avverkats och hur virkesförrådet förändrats senaste 100 åren?
sön 12 jul 2026, 23:06#913278Ja, det har jag.
Lars Lundqvist SLU - sön 12 jul 2026, 23:12
sön 12 jul 2026, 23:12#913279Och du vet i detalj hur de olika bestånden skötts ett sekel bakåt? I så fall borde du låta forskare titta på dina data.
mån 13 jul 2026, 04:50#913281Problemet med gamla dokumentation är väl att i dag avverkas nästan varje träd tidigare än förr i tiden har inventerat och dokumenterat. Siffrorna är alltså inte jämförbara.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
mån 13 jul 2026, 07:33#913286
Förr höggs i tiotal kubik med bågsåg och yxa till ved nästan varje vinter och vid ett tiotal tillfällen höggs lite mer för att sälja stolpar. Ingen plantering, ingen röjning. Så man kan nog säga att skogen skötte sig själv från tidigt 1800tal och fram till några år efter andra världskriget. Fullt tillräckligt för att veta att veta att det blir skog med ståtliga träd och bra virkeskvalitet utan slutavverkning, plantering eller gallring. Men inget för den som vill räkna fram snabbast tillväxt för industrin.
Lars Lundqvist SLU skrev:Och du vet i detalj hur de olika bestånden skötts ett sekel bakåt? I så fall borde du låta forskare titta på dina data.
Förr höggs i tiotal kubik med bågsåg och yxa till ved nästan varje vinter och vid ett tiotal tillfällen höggs lite mer för att sälja stolpar. Ingen plantering, ingen röjning. Så man kan nog säga att skogen skötte sig själv från tidigt 1800tal och fram till några år efter andra världskriget. Fullt tillräckligt för att veta att veta att det blir skog med ståtliga träd och bra virkeskvalitet utan slutavverkning, plantering eller gallring. Men inget för den som vill räkna fram snabbast tillväxt för industrin.
Lars Lundqvist SLU - mån 13 jul 2026, 07:36
mån 13 jul 2026, 07:36#913287HannuRöj: Om det finns dokumenterat för varje bestånd virkesförråd för 100 år sen, hur mycket som avverkats vid olika tidpunkter, och virkesförråd idag, så kan man beräkna nettotillväxt under senaste seklet. Sen kan man jämföra med boniteten uppskattad via ståndortsindex idag för att få en bild av hur väl man lyckats.
Om det dessutom finns uppgifter ungefär vilka olika åtgärder som gjorts och större skador som drabbat olika bestånd, så är det också värdefullt.
Om det dessutom finns uppgifter ungefär vilka olika åtgärder som gjorts och större skador som drabbat olika bestånd, så är det också värdefullt.
mån 13 jul 2026, 07:36#913288
Det ser nog väldigt olika ut från gård till gård, men en annan faktor förr var nog att det var fruktansvärt jobbigt att göra saker i skogen utan maskiner så man gjorde nog så lite som möjligt, men skog blev det ändå.
HannuRöj skrev:Problemet med gamla dokumentation är väl att i dag avverkas nästan varje träd tidigare än förr i tiden har inventerat och dokumenterat. Siffrorna är alltså inte jämförbara.
Det ser nog väldigt olika ut från gård till gård, men en annan faktor förr var nog att det var fruktansvärt jobbigt att göra saker i skogen utan maskiner så man gjorde nog så lite som möjligt, men skog blev det ändå.
Lars Lundqvist SLU - mån 13 jul 2026, 07:47
mån 13 jul 2026, 07:47#913289Badger, det blir alltid skog, överallt, om man inte gör nånting. Avverkar man väldigt lite i förhållande till tillväxten så ökar virkesförrådet ett tag, men även självgallringen. Sen blir det balans mellan tillväxt och självgallring.
Industrin struntar i hur din skog har skötts. Har någon virkesköpare begärt redovisning av tidigare skötsel för enskilda bestånd? Det är skogsägaren som får mer eller mindre betalt beroende på vad föregångarna gjort, på samma sätt som det du gör idag påverkar möjligheterna för den som äger skogen om 60-100 år.
Industrin struntar i hur din skog har skötts. Har någon virkesköpare begärt redovisning av tidigare skötsel för enskilda bestånd? Det är skogsägaren som får mer eller mindre betalt beroende på vad föregångarna gjort, på samma sätt som det du gör idag påverkar möjligheterna för den som äger skogen om 60-100 år.
mån 13 jul 2026, 07:57#913290
Tror ja att du har alldeles rätt i Badger.
Min farfar (född 1891, död 1981) hadde som huvudsaklig inkomst att transportera massa till de närliggande bruket eller transportera bruten sten från ett närliggande brott till järnvägen 1,5mil med häst å vagn.
Jordbruket var nog mest för att få mat å skogsbruket för att dryga ut inkomsterna.
Min farbror som va född 1941 (död 2026) berättade för mig att när farfar högg på vintern så högg han bara de grova. Hans nogåt yngre broder högg ochså ibland men då högg han allt i mindre luckor. Jo de va på farfars fastighet (nu min).
De där med att hugga på vintern va nog bara för att fylla ut arbetet med något som var lönsamt.
Min farbror berättade att när han va med farfar sent 40 å 50tal så spenderade dom mycket tid på å bläddra i kubik boken som farfar alltid hadde med sig i skogen innan dom började aptera.
Ja tror inte man funderade så mycket på virkes värdet förutom att man ville få så mycket volym som möjligt kontra nedlagt arbete. Hur föryngringen sedan skulle bli brydde man sig inte om på annat vis än att man skulle slippa de arbetet.
Det viktigaste var att de va bra betalt för lite arbete. Det här gjorde ju att de blev ganska små uttag varje vinter.
Ja inbillar mig att ja har kunnat se de här bruket i skogen på vissa ställen å de är där ja i första hand har avverkat å börjat från början så de blir ordning på torpet.
Näää ja är inte impad av de som kallas gammal blädning.
Badger skrev:HannuRöj skrev:Problemet med gamla dokumentation är väl att i dag avverkas nästan varje träd tidigare än förr i tiden har inventerat och dokumenterat. Siffrorna är alltså inte jämförbara.
Tror ja att du har alldeles rätt i Badger.
Min farfar (född 1891, död 1981) hadde som huvudsaklig inkomst att transportera massa till de närliggande bruket eller transportera bruten sten från ett närliggande brott till järnvägen 1,5mil med häst å vagn.
Jordbruket var nog mest för att få mat å skogsbruket för att dryga ut inkomsterna.
Min farbror som va född 1941 (död 2026) berättade för mig att när farfar högg på vintern så högg han bara de grova. Hans nogåt yngre broder högg ochså ibland men då högg han allt i mindre luckor. Jo de va på farfars fastighet (nu min).
De där med att hugga på vintern va nog bara för att fylla ut arbetet med något som var lönsamt.
Min farbror berättade att när han va med farfar sent 40 å 50tal så spenderade dom mycket tid på å bläddra i kubik boken som farfar alltid hadde med sig i skogen innan dom började aptera.
Ja tror inte man funderade så mycket på virkes värdet förutom att man ville få så mycket volym som möjligt kontra nedlagt arbete. Hur föryngringen sedan skulle bli brydde man sig inte om på annat vis än att man skulle slippa de arbetet.
Det viktigaste var att de va bra betalt för lite arbete. Det här gjorde ju att de blev ganska små uttag varje vinter.
Ja inbillar mig att ja har kunnat se de här bruket i skogen på vissa ställen å de är där ja i första hand har avverkat å börjat från början så de blir ordning på torpet.
Näää ja är inte impad av de som kallas gammal blädning.
mån 13 jul 2026, 18:25#913312
Överallt? Men inte på dina tallhedar som du inledde med väl? 😉
Åjo, industrin lägger sig gärna i. När var senast du gick en runda i en skog med en virkesinköpare? Gick en runda i min skog vid pandemi-tiden. Det var svårt att hålla mig för skratt. Vi gick igenom olika bestånd och det var som att gå med ett barn i en godisaffär "Här finns det fin skog, den har ni skött bra (även i avdelningar där det inte gjorts några åtgärder på minst 100 år). Det är bra pris nu så jag skulle slutavverka och plantera gran, det kommer garanterat att växa bra här".
Oavsett bestånd, oavsett bonitet och karaktär på skogen så var hans inställning att har ville avverka och köpa rubbet. Bra pris just då var 800kr något har jag för mig.
Lars Lundqvist SLU skrev:Badger, det blir alltid skog, överallt, om man inte gör nånting. Avverkar man väldigt lite i förhållande till tillväxten så ökar virkesförrådet ett tag, men även självgallringen. Sen blir det balans mellan tillväxt och självgallring.
Överallt? Men inte på dina tallhedar som du inledde med väl? 😉
Åjo, industrin lägger sig gärna i. När var senast du gick en runda i en skog med en virkesinköpare? Gick en runda i min skog vid pandemi-tiden. Det var svårt att hålla mig för skratt. Vi gick igenom olika bestånd och det var som att gå med ett barn i en godisaffär "Här finns det fin skog, den har ni skött bra (även i avdelningar där det inte gjorts några åtgärder på minst 100 år). Det är bra pris nu så jag skulle slutavverka och plantera gran, det kommer garanterat att växa bra här".
Oavsett bestånd, oavsett bonitet och karaktär på skogen så var hans inställning att har ville avverka och köpa rubbet. Bra pris just då var 800kr något har jag för mig.
Lars Lundqvist SLU - mån 13 jul 2026, 18:44
mån 13 jul 2026, 18:44#913313
Det är skog, även om det inte växer nånting alls.
Du håller alltså med. Han ville köpa det du hade, men hade inga synpunkter på hur bestånden skötts eller hur framtida bestånd borde skötas framåt i tiden, precis som jag skrev.
Badger skrev:Överallt? Men inte på dina tallhedar som du inledde med väl? 😉
Det är skog, även om det inte växer nånting alls.
Badger skrev:"Här finns det fin skog, den har ni skött bra (även i avdelningar där det inte gjorts några åtgärder på minst 100 år). Det är bra pris nu så jag skulle slutavverka och plantera gran, det kommer garanterat att växa bra här".
Du håller alltså med. Han ville köpa det du hade, men hade inga synpunkter på hur bestånden skötts eller hur framtida bestånd borde skötas framåt i tiden, precis som jag skrev.
mån 13 jul 2026, 19:32#913317Intressant att du gör den tolkningen av vad jag skrev.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).