Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsägarmodell med brett helhetsperspektiv?

18 inlägg 7097 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Jobbar någon med holistiskt skogsbruk i Sverige?

Badger  
#832520Jag satte fel rubrik på detta. Avsåg inte en fundamentalistisk tolkning av ordet. Jag är inte intresserad av ett egocentriskt självverksamt perspektiv även om jag gärna jobbar manuellt i skogen. Så snöa inte in på den biten.

Vad jag tycker var intressant var att informationen på den sajten jag hittade lyfte helheten i skogsbruket även ur skogsperspektivet. De "rådgivare" jag träffat på har varit så vinklade från sitt eget perspektiv.

TS
Användarvisningsbild

Re: Jobbar någon med holistiskt skogsbruk i Sverige?

Lars Lundqvist SLU  
busholle skrev:några av de mest drivna lantbrukarna jag känner jobbar med holistic management och de saknar verkligen inte fokus på ekonomi, snarare tvärt om.

Holism betyder egentligen bara att man anser att helheten är större än summan av delarna, men i samband med lantbruk och skogsbruk brukar det också finnas en underliggande krtik mot rådande normer. Holistiskt jordbruk innebär normalt en underförstådd kritik mot och avståndstagande från konventionellt jordbruk, eftersom man menar att konventionellt jordbruk inte tar hänsyn till helheten på det sätt som holisterna anser att man bör göra.

Den centrala frågan är vem som avgör vad som måste ingå för att det ska räknas som holistiskt, med "helhetsperspektiv".

Användarvisningsbild

Re: Skogsägarmodell med brett helhetsperspektiv?

anersimyra  
#832529Den ”holistiska veterinären” som jag tidigare nämnt avråder såklart bestämt från behandling genom vedertagen västerländsk veterinärmedicin..🙃

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).