Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 203235 visningar 46 följer Svara, dela mm...  

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
Användarvisningsbild

ulf 1  
#662000Ja då tittar vi på ekonomin i att skydda sin skog med stängsel.
Någon var förfärad över att jag skulle "tjäna" 1,2 miljoner på de stackars skogsägarna, med mina "värdelösa" staket som bara skulle hålla två år, vad brukar Lars säga, att jag är ute och cyklar och ni andra är kloka människor som gör kloka analyser av mina idiotiska utläggningar.
Ja då kollar vi, jag börjar med någon ni litar på, Skogsstyrelsen alltså, och deras hjärntrust. Det här skrev Fredrik förra året
"Något som kan vara intressant är att se vad totalkostnaden blir efter att man avverkat ett hektar och återbeskogar det på utifrån trakthyggesbruksnormen och beställer tjänster för skogsvårdsåtgärder fram till gallring. Vi ponerar att det behövs en hyggesrensning, en markberedning, en plantering och två röjningar. Totalkostnaden fram till gallring blir då för södra Sverige 15.553 kr per hektar och för norra Sverige 13.411 kr/ha."
De siffrorna kanske ni kan godkänna i alla fall.
Då tar vi mitt stängsel som i dagsläget kostar 110 kronor metern (men antagligen kommer att höjas till 130 om jag inte får någon konkurrens) bidrag går inte bara ut till stä'ngslen på 85 kr utan även plantor och plantering, vi har redan betalat miljarder varje år via skatten till skogsbolagens hittepån med Etanol Jesus i spetsen, som kommer med "nymodigheter" som var gamla redan för 5000 år sen.
Men 1,2 kilometer stängsel hägnar 12 hektar det blir 13200 per hektar, hmm, det var fan billigt för att få fram ett hektar tall, tänk er att göra om hela proceduren, (den som kostade 14-15 tusen) efter 10 år för att alla planterade tallar ser ut som enbuskar.
En sak till 10 förlorade år, vad kostar det, det psykiska obehaget att gå på sin söndertuggade plantering får väl sättas på det där sociala kontot som alla naturmuppar talar om, men givetvis inte alfahannarna som klarar sig bra med att supa sig fulla en gång i veckan.
Ja vi lever ju inte i ett fritt land längre så det här hjälper ju ingen som redan bestämt sig, vad brukar Lars säga .. konfirmation bias sa Bill, konfiguration bias sa Bull.

TS

gurka  
ulf 1 skrev: men jag ska kanske sluta nu, det kan ju verka som jag skryter

Ja som du skriver kan man faktiskt få det intrycket 😀

Användarvisningsbild

ulf 1  
#662003Jag tycker det är en märklig inställning vi har i Sverige, om vi målar upp lögner som sanningar och håller fasader att vi är bäst i världen utan att jämföra oss med andra länder så är vi duktiga och trovärdiga i vår roll som journalister, forskare, industriledare och forkare, även privat funkar det, bara vi säger samma saker som de jag räknade upp.
Men om vi berättar historier från verkligheten som inte stämmer med maktens historier så är vi skrytsamma och lögnare.
Remy Nilson var mannen som "skapade" det moderna ATG och de "moderna" spelen i travsverige, V65, hade funnits sedan 1974 och Remy blev sportchef 1984, jag tjatade på honom att sänka radinsatsen till 50 öre, och samtidigt lägga till en vinstpol och då samtidigt lägga på ett lopp, (det som blev V75,) men han sa att det var tvärtom, man skulle höja radinsatsen till 2 kr på V65 och 5kr på V5, motiveringen var inflationen som han menade urholkat kronans värde, mitt argument var baserat på mina spel hos bokmakers på valla där jag kunde lira en V5 med 10 öre i radinsats och gissa om det var populärt, jag visade också på att inflationen gjorde att V5 blev allt mer populärt ju mer kronan minskade i värde, Remy ökade insatsen (under mina protester) till i krona på V65, det gick åt helvete, omsättningen halverades, han gick upp til 70 öre!!! ingen jävel orkade längre räkna ut vad deras kupong kostade, omsättningen minskade ytterligare, han gick tillbaka till det jag sagt åt honom, han startade sedan V75 1993 och det blev den succe som jag lovat, i 10 år, vi tog en match om Trio oxå som han absolut inte tänkte införa, jag berättade hur populärt det var i Norge och att jag ofta åkte dit för att bara lira Trio på höstarna när de tunga banorna gav 3000 gånger i snittodds och det inte gick att torska på liret.
Jag vann den matchen oxå.
Vad har detta med lövträd att göra ... inte ett skit, men det säger lite om att jag alltid (nästan) får rätt när jag ser nåt som är fel.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#662004det där forkare ska givetvis vara Politiker.

TS

Avslutat-02  
ulf 1 skrev:Ja då tittar vi på ekonomin i att skydda sin skog med stängsel.
Någon var förfärad över att jag skulle "tjäna" 1,2 miljoner på de stackars skogsägarna, med mina "värdelösa" staket som bara skulle hålla två år, vad brukar Lars säga, att jag är ute och cyklar och ni andra är kloka människor som gör kloka analyser av mina idiotiska utläggningar.
Ja då kollar vi, jag börjar med någon ni litar på, Skogsstyrelsen alltså, och deras hjärntrust. Det här skrev Fredrik förra året
"Något som kan vara intressant är att se vad totalkostnaden blir efter att man avverkat ett hektar och återbeskogar det på utifrån trakthyggesbruksnormen och beställer tjänster för skogsvårdsåtgärder fram till gallring. Vi ponerar att det behövs en hyggesrensning, en markberedning, en plantering och två röjningar. Totalkostnaden fram till gallring blir då för södra Sverige 15.553 kr per hektar och för norra Sverige 13.411 kr/ha."
De siffrorna kanske ni kan godkänna i alla fall.
Då tar vi mitt stängsel som i dagsläget kostar 110 kronor metern (men antagligen kommer att höjas till 130 om jag inte får någon konkurrens) bidrag går inte bara ut till stä'ngslen på 85 kr utan även plantor och plantering, vi har redan betalat miljarder varje år via skatten till skogsbolagens hittepån med Etanol Jesus i spetsen, som kommer med "nymodigheter" som var gamla redan för 5000 år sen.
Men 1,2 kilometer stängsel hägnar 12 hektar det blir 13200 per hektar, hmm, det var fan billigt för att få fram ett hektar tall, tänk er att göra om hela proceduren, (den som kostade 14-15 tusen) efter 10 år för att alla planterade tallar ser ut som enbuskar.
En sak till 10 förlorade år, vad kostar det, det psykiska obehaget att gå på sin söndertuggade plantering får väl sättas på det där sociala kontot som alla naturmuppar talar om, men givetvis inte alfahannarna som klarar sig bra med att supa sig fulla en gång i veckan.
Ja vi lever ju inte i ett fritt land längre så det här hjälper ju ingen som redan bestämt sig, vad brukar Lars säga .. konfirmation bias sa Bill, konfiguration bias sa Bull.

Hur ska jag kunna acceptera den kostnaden per ha? Det framgår ju inget mer än just den totala summan...

Det behövs en spec isåfall...

Användarvisningsbild

Mellberg  
ulf 1 skrev:Ja då tittar vi på ekonomin i att skydda sin skog med stängsel.

Men 1,2 kilometer stängsel hägnar 12 hektar det blir 13200 per hektar, hmm, det var fan billigt för att få fram ett hektar tall, tänk er att göra om hela proceduren, (den som kostade 14-15 tusen) efter 10 år för att alla planterade tallar ser ut som enbuskar..

Att hägna ett hektar kostar minst 52.000 kr. Att hägna 12 ha kostar minst 182.000 kr , vilket ger ett hektarpris på drygt 15.000 kr. Sedan tillkommer underhållskostnader, som troligen kan bli hur stora som helst. Kom ihåg att ett stängsel mot älg bör fungera i minst 15 år.

Det räcker med ett enda hål, så är det inget stängsel längre =))

Avslutat-02  
ulf 1 skrev:Jag tycker det är en märklig inställning vi har i Sverige, om vi målar upp lögner som sanningar och håller fasader att vi är bäst i världen utan att jämföra oss med andra länder så är vi duktiga och trovärdiga i vår roll som journalister, forskare, industriledare och forkare, även privat funkar det, bara vi säger samma saker som de jag räknade upp.
Men om vi berättar historier från verkligheten som inte stämmer med maktens historier så är vi skrytsamma och lögnare.
Remy Nilson var mannen som "skapade" det moderna ATG och de "moderna" spelen i travsverige, V65, hade funnits sedan 1974 och Remy blev sportchef 1984, jag tjatade på honom att sänka radinsatsen till 50 öre, och samtidigt lägga till en vinstpol och då samtidigt lägga på ett lopp, (det som blev V75,) men han sa att det var tvärtom, man skulle höja radinsatsen till 2 kr på V65 och 5kr på V5, motiveringen var inflationen som han menade urholkat kronans värde, mitt argument var baserat på mina spel hos bokmakers på valla där jag kunde lira en V5 med 10 öre i radinsats och gissa om det var populärt, jag visade också på att inflationen gjorde att V5 blev allt mer populärt ju mer kronan minskade i värde, Remy ökade insatsen (under mina protester) till i krona på V65, det gick åt helvete, omsättningen halverades, han gick upp til 70 öre!!! ingen jävel orkade längre räkna ut vad deras kupong kostade, omsättningen minskade ytterligare, han gick tillbaka till det jag sagt åt honom, han startade sedan V75 1993 och det blev den succe som jag lovat, i 10 år, vi tog en match om Trio oxå som han absolut inte tänkte införa, jag berättade hur populärt det var i Norge och att jag ofta åkte dit för att bara lira Trio på höstarna när de tunga banorna gav 3000 gånger i snittodds och det inte gick att torska på liret.
Jag vann den matchen oxå.
Vad har detta med lövträd att göra ... inte ett skit, men det säger lite om att jag alltid (nästan) får rätt när jag ser nåt som är fel.

Ulf glöm detta och lägg din energi på att tjäna 1.2 miljoner istället...
Jag missunnar dig inte, bara fundersam hur du får fram dina uppgifter och resultat...

Användarvisningsbild

ulf 1  
#662016Alltid dessa uppgivna människor, som inte tar nåt ansvar för sina medmänniskor och förkastar eller hyllar nymodigheter utan minsta analys.
Mellberg nej det är inte bortkastat med ett hål i staketet, jag lovar det är inte borta resten, står kvar, och är mycket lätt att laga och om du är så jävla lat att du inte går ut och tittar på din skog (och dina två planterade träd för varje du tagit ner) åtminstone en gång varje månaden då ska du få ett tips, sätt ut ett par kameror som bevakar stängslet och kolla på djurlivet omkring ditt stängsel.
Jag har ett par sådana och det är verkligen spännande att se vad som händer om nätterna, då föreställningen drar igång, rådjur, älgar, lodjur, vargar, björnar, uttrar, grävlingar, rävar, bävrar och vildsvin är mina fynd på filmerna konstigt nog ingen hjort fast det ska finnas här.
I bland kan man ha otur att få en tokälg i sin skog och inget hindrar en sån, det brukar vara en på några hundra så risken är liten.
Jag tycker priset för hägn är stort, men alternativet är större, önskar att jag kunde påverka jägare och skogsägare att tänka efter lite hur dom förstör för sig själva genom att som jägare bedriva extesiv köttproduktion och som skogsägare bedriva ett totalt hjärndött plantageskogsbruk.
Ni skogens härskare får fan skylla er själva, synd bara att er idioti berör hela Svenska folket.

TS

Avslutat-02  
#662017Så ja lugna ner dig lite...
Och fokusera istället på att sätta upp dessa stängsel...det gör inte det av sig själv..
Och inte går det att skrika och svära ner dem heller... 😉

Vill du inte ha dessa pengar? Trodde det var precis vad doktor skrivit ut åt dig...pengar kan vara medicin för själen...för då blir det lugnt för själen ekonomiskt.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:jag börjar med någon ni litar på, Skogsstyrelsen alltså,
"...en hyggesrensning, en markberedning, en plantering och två röjningar. Totalkostnaden fram till gallring blir då för södra Sverige 15.553 kr per hektar och för norra Sverige 13.411 kr/ha."

Då tar vi mitt stängsel som i dagsläget kostar 110 kronor metern
- - -

Den absoluta merparten av alla föryngringar ger bra resultat. Så varför skulle man lägga ut ytterligare närmare 15 000 kr/ha på trästängsel plus arbetskostnad på ... hur mycket? Det dubbla? Varför skulle någon vilja öka kostnaden per hektar från 13-15 kkr till 60 kkr?
Stålstängsel kostar dessutom bara en tredjedel så mycket och går fortare att sätta upp om man använder den tyska luta-snett-mot-stöttor-metoden.

Kruxet är att det är inte plantstadiet som är problemet när det gäller älg utan det är framförallt när tallarna är 1-3 meter höga. Att stängsla ut älg förutsätter att stängslet fungerar i huvudsak utan tillsyn tills ungskogen passerat 5 m höjd. När det gäller ädellöv som ek så är den känsliga perioden från 0 till 5 m, så det krävs stängsel under lång tid.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#662045Ok, när blev du expert på Ek, Lars.
Jag tror nog ni forskare på SLU och Skogforsk, är dom absolut sista man ska fråga om råd, så mycket dynga som sprids om lövträd därifrån och givetvis Skogsstyrelsen, dit era alster kommer, men det är svårt att odla löv med den Svenska modellen i utbildningen,
Vi har nu det där Nollläget jag skrev om förut, där andra länder är 100 år före oss, så ett tips åk till Danmark eller fortsätt över sundet till Lybeck och kom tillbaka och skratta ut de Svenska "experterna"
Etablering, Röjning, Gallring och Slutavverkning, nääe det funkar dåligt.

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#662046Nej Ulf 1, jag håller inte med dig ang dynga.

Denna film från Skogforsk tycker jag ger mersmak.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Ok, när blev du expert på Ek, Lars.

Du läser slarvigt, som vanligt. Prova att läsa hela inläggen istället för bara enstaka ord här och där.

De som skrivit boken jag hänvisade till är experter, inte jag. Men jag har garanterat ägnat mer tid åt ekskogsskötsel än du gjort. ;)

alias  
Fredrik Reuter skrev:Nej Ulf 1, jag håller inte med dig ang dynga.

Denna film från Skogforsk tycker jag ger mersmak.

Just det här med att gynna och forma spontant etablerade, hyfsat rakstammiga ekar via t.ex. stamkvistning tror jag starkt på - både när det gäller ekonomi och som ett litet visuellt avbrott i den barrdominerade skogen.

Försöker tillika gynna självföryngrad tall i granplanteringarna.

MVH
Alias

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).