Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 203371 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#661870Ja det går nog att få bidrag till det mesta när du planterar löv, mina staket är egentligen bara ett prov för skogsstyrelsen som nu ger 85 kronor metern, om det blir än fortsättning har jag ingen aning om.
Mitt intresse i det här är inte som många av e trorr, att jag ska tjäna pengar på det, jag har flera produkter som ger betydligt behagligare inkomster än att springa och bära stängsel på hyggen .
Men som jag sagt nu så är min devis att sköta mig själv och hjälpa andra, och då tänker man inte pengar i första hand, det funkar jävligt dåligt med en sån devis, att blåsa medmänniskor är inte att sköta sig själv.
Till stängslen då, vem som helst kan själv göra dom, bara att såga läkt 1tum2, spikmaskin, gärna nån ny med batteridrivning, den tunna spiken är mjuk och följsam när träet rör sig, som det gör när våta stängsel fryser över en natt, det som ofta händer med grabberskruv är att den smäller rakt av då.
Vidare så är det väldigt bra med dessa tunna spik då de snabbt rostar bort i markkontakt när stängslet tjänat sitt syfte, runt 130 spänn/metern kommer det att kosta, jag tog 110 nu vilket gör 25 kronor metern om man får bidrag, tror nog det går jämt ut med vad det kostar med en omplantering,
På Visingsö har man ibland fått göra flera omplanteringar i sina ekodlingar tills man gett upp och hägnat, inte så smart.
Mer positivt med trästängsel är ju följsamheten i naturen, det var verkligen kul att se hur bra det funkade i går.
Det vanliga med metall är ju en brutal maskinpark och raka linjer och absolut inga marker som går upp och ner, folk som stöter på dessa två meter höga staket tror väl dom hamnat på kumlaanstalten i skogen.
Priset att ta ner finns ju inte med trä häller, som ofta hamnar på nån hundring de oxå.
En fyrhjuling är ett måste om hägnet ligger en kilometer in i skogen som detta, vid vägar är det ju rena barnleken att sätta upp, min fru bar de tre meter långa stängslen lika lätt som en Östermalmskärring bär handväskan.
Jag tror Mellberg skulle klara det, och då kan han slänga ut två ekollon för varje träd han ta ner.
Ska testa att göra några "burar" av trä så man slipper de farliga stängselstrutarna som nu används, de sitter i bland i hornen på hjortar och älgar.
Väldigt bra att slänga några ekollon i dessa burar, se bara till att rensa gräset i bland.

TS

gurka  
ulf 1 skrev:Jag är så jävla trött på dessa fega människor som vill ha allt som det ALLTID har varit.

Det finns tre typer av människor, de som får det att hända, de som ser på när det händer, och de som undrar vad som hände, sätt in er själva i rätt kategori.
Jag vilken jag tillhör, i går åkte jag iväg med min fru och två kompisar och satte upp mitt första vilthägn,

Hägn av diverse konstruktioner (även av trä) har används i alla tider så du hamnar nog i kategori tre (de som undrar vad som hände)

Användarvisningsbild

ulf 1  
#661921Nä ingen risk Gurka, jag har alltid varit 10 år före min tid, det är därför jag inte är nån bra företagare, jag har alltid tröttnat på att vänta på packet och gått vidare.
Leon Nordin som var Sveriges genom tiderna största reklam man och alltid var lagom mycket före sin tid, (ca 2 år som passar bättre om man ska göra pengar på sina ideer) började sin karriär som kemiingenjör på Svensk skogsindustris forskarlaboratorium 1954, han tjatade lite för mycket om olika ideer han hade och till slut sa generaldirektören
”Jag tycker ingenjören bör söka sig till margarin- eller tvålindustrin” det gjorde han nu inte, utan blev guru för all världens reklammakare och copywriters.
Jag ser att inte ett piss hänt i skogsindustrin sen den dagen, men gissa hur mycket som hänt i den världen som leon var med att skapa.

TS
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661924Du är för jävla bra Uffe! Hade jag varit hälften så bra hade jag inte gjort planer. 😉

Avslutat-02  
#661926Tycker detta har utvecklat sig emot första göta kanal filmen...när kanotisten försöker vika ihop kanoten och slänga skiten..och två karlar ligger och tittar på, var vid den ena säger - den där är inte ihopfällbar, jag skulle kunna utveckla det,men jag har inte tid...

Om du är 10 år före din tid så har du gott om tid och utrymme att finslipa dina produkter och tjänster/lösningar.....

Palakangas  
vinterrojarn skrev:Tycker detta har utvecklat sig emot första göta kanal filmen...när kanotisten försöker vika ihop kanoten och slänga skiten..och två karlar ligger och tittar på, var vid den ena säger - den där är inte ihopfällbar, jag skulle kunna utveckla det,men jag har inte tid...

Om du är 10 år före din tid så har du gott om tid och utrymme att finslipa dina produkter och tjänster/lösningar.....

Kanske verkligheten står i vägen för de unika idéerna.

gurka  
ulf 1 skrev:, jag har alltid varit 10 år före min tid, det är därför jag inte är nån bra företagare, jag har alltid tröttnat på att vänta på packet och gått vidare.
.

Bra företagare brukar vara kundorienterade och där kan du ha stor förbättringspotential.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Leon Nordin som var Sveriges genom tiderna största reklam man och alltid var lagom mycket före sin tid, (ca 2 år som passar bättre om man ska göra pengar på sina ideer) började sin karriär som kemiingenjör på Svensk skogsindustris forskarlaboratorium 1954,

Leon Nordin, född 1930, "gick kemisk-teknisk linje och blev gymnasieingenjör. Han arbetade sedan på Statens Skogsindustriers forskningslaboratorium samtidigt som han studerade reklam på Institutet för högre reklam- och kommunikationsutbildning. Han anställdes 1955 på Arbmans." [Wikipedia]

– På Statens Skogsindustrier fick man möjlighet att söka till IHR, och det gjorde jag. Jag fick stor hjälp av forskningschefen på labbet och så kom jag in. Det var så det började, minns Leon. [https://www.dagensmedia.se/medier/pr/geniforklarade-leon-nordin-om-sitt-bidrag-till-branschen-6248122]

Leon Nordin hade med andra ord både gått gymnasiet (tagit studenten) och studerat vidare vid Institutet för högre reklam- och kommunikationsutbildning, "en statlig högskola för studier inom reklam, marknadsföring och kommunikation". [Wikipedia]
Och han nämner inte själv nånting om att han skulle ha haft stora idéer som nybakad gymnasiekemist. Förmodligen därför att på den nivån är man enkel assistent som gör enklare grovgöra.

Men jag begriper inte på vilket vis det skulle finnas en koppling till ekskog eller till Ulfs viltstängsel? När har du varit 10 år före din tid? Kan du ge nåt exempel?

Avslutat-02  
Palakangas skrev:
vinterrojarn skrev:Tycker detta har utvecklat sig emot första göta kanal filmen...när kanotisten försöker vika ihop kanoten och slänga skiten..och två karlar ligger och tittar på, var vid den ena säger - den där är inte ihopfällbar, jag skulle kunna utveckla det,men jag har inte tid...

Kanske verkligheten står i vägen för de unika idéerna.

Bakom varje general, beroende på om generalen är framgångsrik, så är överbefälhavaren en dåre eller vis man.

Ingen är bättre än verkligheten eller sanningen belyser...vore man hälften av mig, så hade vi diskuterat lövträdens ekonomi....men eftersom jag inte kan låta bli att stymmla så blir det som det blir...
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 18 aug 2020, 17:59, redigerad totalt 1 gång.

Avslutat-02  
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:Leon Nordin som var Sveriges genom tiderna största reklam man och alltid var lagom mycket före sin tid, (ca 2 år som passar bättre om man ska göra pengar på sina ideer) började sin karriär som kemiingenjör på Svensk skogsindustris forskarlaboratorium 1954,

Leon Nordin, född 1930, "gick kemisk-teknisk linje och blev gymnasieingenjör. Han arbetade sedan på Statens Skogsindustriers forskningslaboratorium samtidigt som han studerade reklam på Institutet för högre reklam- och kommunikationsutbildning. Han anställdes 1955 på Arbmans." [Wikipedia]

– På Statens Skogsindustrier fick man möjlighet att söka till IHR, och det gjorde jag. Jag fick stor hjälp av forskningschefen på labbet och så kom jag in. Det var så det började, minns Leon. [https://www.dagensmedia.se/medier/pr/geniforklarade-leon-nordin-om-sitt-bidrag-till-branschen-6248122]

Leon Nordin hade med andra ord både gått gymnasiet (tagit studenten) och studerat vidare vid Institutet för högre reklam- och kommunikationsutbildning, "en statlig högskola för studier inom reklam, marknadsföring och kommunikation". [Wikipedia]
Och han nämner inte själv nånting om att han skulle ha haft stora idéer som nybakad gymnasiekemist. Förmodligen därför att på den nivån är man enkel assistent som gör enklare grovgöra.

Men jag begriper inte på vilket vis det skulle finnas en koppling till ekskog eller till Ulfs viltstängsel? När har du varit 10 år före din tid? Kan du ge nåt exempel?

Man är tydligen 10 år före om man odlar ek och sätter staket...

Fan jag var riktigt tidig när jag planterade en järnek och satte gärdsgård.... 🤣

Användarvisningsbild

Mellberg  
ulf 1 skrev:Jag tror Mellberg skulle klara det, och då kan han slänga ut två ekollon för varje träd han ta ner.
Ska testa att göra några "burar" av trä så man slipper de farliga stängselstrutarna som nu används, de sitter i bland i hornen på hjortar och älgar.
Väldigt bra att slänga några ekollon i dessa burar, se bara till att rensa gräset i bland.

Ser att du börjat fatta trakthyggets principer. Dock lite tveksam till att ditt stängel överlever två vintrar :mrgreen: När SS ger bidrag för det som är helt oprövat, blir det trots allt lite märkligt. Här gör du fina pengar Ulf 1, 110.000 för en kilometer. En mil trästängsel ger inte mindre än 1 miljon 100 tusen kronor

jannee  
#661945Ni diskurerar om allting som inte har med rubriken att göra = tråden har verkligen spårat ur.
För övrigt finns det bara ETT lövträd som ger HÖGST avkastning/insats.
BJÖRK.
Finns mer eller mindre överallt, förökar sig själv, användningsområdet är vida överlägset alla andra träd.
Som grabb minns man björkriset :oops:
Bra foder åt klövdjur
Saven är också ok
Bra att elda med
Bra materiel till skidor
Golv av björk gör hemmet vackert.
Så skulle jag kunna hålla på i evigheter
Kan DU finna något annat lövträd som matchar i björken - totalt sett?

Användarvisningsbild

Sid Fernwilter  
Torbjörn Johnsen skrev:
Hanatorp skrev:Jag tror att man inte kan använda ek till massa. Lars. L. Vet säkert bättre än jag.

I södra Sverige finns en del mindre virkesköpare som köper kubb av ek till skapliga priser. En del av dem exporteras till Danmark för sågning. Jag tror att även golvtillverkare (OBS! det finns fler än Kährs/Tarkett) köper ek i klenare dimensioner. Annars så är ju bränslevärdet bra och därmed ett skapligt energipris om det är någotsånär balans i biobränslemarknaden. Fjärrvärmeverken köper en hel del ek. Både grot och stamved.

Ja, priserna är ju bättre i Danmark. Har man större partier att hugga är det nog lika bra att vända sig direkt dit utan mellanhänder.

Annars går det hyfsat att sälja klen ek i Sverige. Om man nöjer sig med drygt 800 kr/m3fub för kubb på minst 20 cm i diameter + leveransvolymstillägg så finns det köpare som erbjuder detta som utgångsbud. Inga särskilt hårda krav på virkeskvaliteten heller.

Synd bara att det inte går att få en lika bra ekonomisk kalkyl på granplanteringarna, men det är ju kul att odla gran så det får bli lite grand av den varan också trots att grantimret betalas så mycket lägre.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#661956Jag har ju skänkt er denna ide med trästängsel som egentligen Knut Sturm skänkte till mig, så ni har alla chansen att bli miljonärer, om ni orkar ta er upp ur mobbar fåtöljen.
Vad har jag legat före 10 år, vet inte om jag orkar ta allt, men några saker kan ni få, när jag började jobba 1967, 14år gammal på Östersundstravet så kom jag till en värld där det stått ganska stilla i 30-40 år.
Jag hade redan som 15 åring ganska fria händer att träna hästarna mest nordisar som till 90% var de travare som tränades på banan på den tiden, allt det som sedan kom många år senare ägnade jag mig åt, från barfotakörning till pulstagning, vill inte kasta pärlor för svinen här men fråga gärna om du är insatt i travsporten, jag blev sveriges yngsta privattränare som 17 åring och tränade upp en häst till svensk rekordhållare Abecita och en annan blev Solvallas segerrikaste 1970 Erwin Bulwark, tror den tog 8 segrar på valla, knutte Lindblom körde då jag var för ung, sen lämnade jag travet 1973 men återupptog det några år på slutet av 90 talet, då jag bland annat vann ett storlopp på Solvalla Vinterstayern med Tom Pride, Örjan Kilström fick stryk på målfoto med Hulkamania tror jag det var.
KG Holgerson var den som "först" körde hästar i lopp utan käkrem 1977, det gjorde jag 67 i Östersund, Bosse Takter var den som "först" körde hästar barfota i lopp 1977, det gjorde jag inte, för banveterinären förbjöd det i Östersund 1967.
1985 när jag började på nytt med hästar så gick jag en kurs i laktat tagning på människor, som jag sedan använde för att kolla mjölksyrenivån på mina hästar, (köpte en spektrometer från Tyskland) även pulsmätare använde jag för att inte träna för hårt, det började man på bred front 10-15 år senare, att kolla mjölksyra har man inte börjat med än, men det är inte för sent att lära sig hur man verkligen får koll på hästens möjligheter att bli en bra travare.
Olearys var en ordinär restaurang 2004, och de nya krögare gnällde på att jag gjorde "så många tavlor var det nödvändigt" tyckte många, en tid när restaurangerna omsatte några futtiga miljoner, men de omsatte 2 miljarder 10 år senare, och konseptet med 1000 tavlor blev synonymt med sportresaurang, och är väl fortfarande det, trots att man lagt ner 65 restauranger sen jag slutade göra dekor åt dom, men jag ska kanske sluta nu, det kan ju verka som jag skryter när jag bara beskriver verkligheten.
Senaste nytt är att trädgränsen stigit 180 meter på 30 år i Abisko, man får hoppas det ordnar sig.

TS

Palakangas  
#661957Apropå trästängsel.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).