Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 203373 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Kolla här vad fint trästängslet blev, nu ska Ekplantorna på plats och ett steg till mot något bättre har gjorts.

Vilket fint hygge! :)
Hur många hektar rör det sig om?

Hur många års dokumenterad erfarenhet har du av dessa viltstängsel, i praktiken ute i skogen? Det är väl helt oprövat under svenska förhållanden och med svenska vilt?

Och vem står för risken (kostnaderna) om de inte fungerar och ekplanteringen blir uppäten? Lämnar du någon sorts garanti?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#661792Min erfarenhet bygger på Knut Sturms erfarenhet under 25 år, även övriga Tysklands 40-50 åriga, det är så vi kreativa människor jobbar vi förbättrar varandras erfarenheter, vi börjar aldrig på noll, som ni produktionsforskare i Sverige gör, ni kan häva ur er att "det vet vi inget om" fast hela världens skogsforskning vet något, hur då tänker någon, jo om forskare i andra länder kommer fram till något som är negativt för fibermaffian, då är det inte godkänd forskning i Sverige och man börjar på noll och kommer oftast fram till något tok att det slutar med Gran eller nåt i den stilen.
En sak till, marken i Lybeck märkte jag var ganska lerhaltig och det tar hårt på stödpinnarna, här där jag satt uppstängsel i går var det morän och grus som inte ger svampar och annat som rötar så mycket fukt, vilket borde vara gynnsamt för hållbarheten, annars kan man ju alltid byta nån rutten pinne i bland.
Nej jag har ingen garanti, lika lite som skogsmaffian har på all dynga dom säljer till de stackars skogsägarna, och mina råd bygger på många fria människors kunskap, inte på en girig industris hittepån och lögner.

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#661795Det blev ett fint stängsel! Lätt att sätta upp på så platt mark. Håller det i 10 år? Nja,tror inte det jag men då kanske eken är förbi älgbetarhöjden?

Avslutat-02  
#661796Hmm 🤔

Vad kostar detta kalaset?
4*350 kr exkl moms i timmen...
1400kr exkl moms.

Visst hinner man en del på en timme, men det verkar bli en dyr affär, sedan skall alltså ek plantor planteras?
Ännu dyrare...

Efter detta så blir det vid en framgångsrik saga, en tidig röjning då inget hämmar lövet...
Inte heller barret från att komma..
Gräs mm.
Så där ligger en ganska tidig röjning, och efter något år en till..

Vad kostar en ek planta?
Och vad kostar plantören?
Röjaren?

Jämför nu detta med en helt vanlig barr plantering, och röjning så märker man ganska klart att detta blir en dyr etableringskostnad för detta beståndet..

Visst på någon enstaka ha kan man hålla på,men inte större hyggen...

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:vi börjar aldrig på noll, som ni produktionsforskare i Sverige gör, ni kan häva ur er att "det vet vi inget om" fast hela världens skogsforskning vet något, hur då tänker någon, jo om forskare i andra länder kommer fram till något som är negativt för fibermaffian, då är det inte godkänd forskning i Sverige

Men när det finns forskning i andra delar av världen som är negativ för dina idéer om hyggesfritt så godkänner ju inte du den?
ulf 1 skrev:forskning i Sverige och man börjar på noll och kommer oftast fram till något tok att det slutar med Gran eller nåt i den stilen.

Fast det är ju precis det man visat i forskning utomlands? Så då godkänner och accepterar du alltså att det är så det är?

isteskog  
vinterrojarn skrev:Hmm 🤔

1400kr exkl moms.

Visst hinner man en del på en timme, men det verkar bli en dyr affär, sedan skall alltså ek plantor planteras?
Ännu dyrare...

Efter detta så blir det vid en framgångsrik saga, en tidig röjning då inget hämmar lövet...
Gräs mm.

Vad kostar en ek planta?
Röjaren?

Jämför nu detta med en helt vanlig barr plantering, och röjning så märker man ganska klart att detta blir en dyr etableringskostnad för detta beståndet..

Ska du hägna in barrplanteringarna (som du måste ibland i Syd och Mellansverige) så har du ju samma etableringskostnad där också! Fördelen med ett trästängsel är ju att du inte behöver plocka ner det när det har tjänat sitt syfte.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
vinterrojarn skrev:Vad kostar detta kalaset?
1400kr exkl moms.

Stängslen kostar 80 kr/m exkl moms.
Om det är 1 ha kostar alltså stängslet 400*80 = 32 000 kr exkl moms.

Ulf var borta från Skogsforum hela dagen igår så det tog kanske en hel dag med transport och uppsättning, så då blir det 8*1400 för alla fyra = 11 200 eckl moms.

Summa 43 000 exkl moms, för 1 ha. Sen återstår plantor, plantering, osv.

Det är inte gratis, men du får belöningen om 120 år :)

Avslutat-02  
#661808Nja det vete tusan om jag ens behöver, även i detta fallet så kommer man få fylla ut med övrigt löv och barr.

Ungefär lika som i vilken barr plantering som helst, men det var inte det som saken handlade om...

Det handlar enbart om det som alltid saknas i denna tråden...
Lövträdens ekonomi...

Ska du hävda att din produkt är så fantastiskt bra att alla borde och måste ha den, så bör då även fakta och ekonomisk översikt finnas.
Helt klart en fördel med en ekonomisk jämförelse mellan barr och löv med..

Börja med hur mycket barr finns det oftast kvar efter ca 5 år och hur mycket ädelt löv finns det kvar på ett likartat hygge efter 5 år utan stängsel...sedan hur mycket det finns kvar med stängsel är egentligen ointressant för där har du ju skogsvårds åtgärder som bör göras för att få fram dessa plantor...och där börjar en annan kostnad..

Vidare så vart finns bevisen att dessa sektioner inte är behandlade och verkligen håller i si och så många år?
Är de behandlade så är det miljöfarligt avfall...ska inte lämnas i skogen.
Skruv,spik mm skulle jag inte vilja ha i mina skogar från detta, då jag kanske råkar kliva på detta eller ett djur, eller varför inte råkar köra över detta och då riskerar punktering...

Avslutat-02  
Lars Lundqvist SLU skrev:
1400kr exkl moms.

Ulf var borta från Skogsforum hela dagen igår så det tog kanske en hel dag med transport och uppsättning, så då blir det 8*1400 för alla fyra = 11 200 eckl moms.

Ja just det du får belöning om ca 120 år....
Börjar på en summa av 43.000 kr exkl moms, sedan skall plantorna ner, och plantören ska ha sitt... bör även varit markberedning innan...

Ytterligare summor...
Sedan kommer första röjningen på ca 1800 kr exkl moms/ha...

Får mycket nya barrplantor för 43.000 kr exkl moms...

Jag är långtifrån övertygad...

Användarvisningsbild

halvproffs  
isteskog skrev:

1400kr exkl moms.

Ännu dyrare...

Gräs mm.

Vad kostar en ek planta?
Röjaren?

Ska du hägna in barrplanteringarna (som du måste ibland i Syd och Mellansverige) så har du ju samma etableringskostnad där också! Fördelen med ett trästängsel är ju att du inte behöver plocka ner det när det har tjänat sitt syfte.

Nja, är det inte en massa spik eller skruv som sticker ut överallt när stängslet ligger på marken eller har ulf använt samma lim som till korslimmat trä som klarar utemiljö?
Undra om inte Uvskogens nätinhägnad är billigast och kan användas på nytt.

Användarvisningsbild

halvproffs  
vinterrojarn skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:
1400kr exkl moms.

Ja just det du får belöning om ca 120 år....
Börjar på en summa av 43.000 kr exkl moms, sedan skall plantorna ner, och plantören ska ha sitt... bör även varit markberedning innan...

Ytterligare summor...
Sedan kommer första röjningen på ca 1800 kr exkl moms/ha...

Får mycket nya barrplantor för 43.000 kr exkl moms...

Jag är långtifrån övertygad...

Har du inte läst vad Iste skrev? Är plantören och markberedning dyrare än vid barrplantering?
Slipper du kostnaden i barrplanteringen?

Avslutat-02  
#661815Jo då jag har läst.
Och jovisst är plantören dyrare i ek plantering än vid barr plantering.

Även planten är dyrare.
Så ännu en gång förklara vart hittar ni ekonomin i detta?
Det finns ett litet fönster långt borta, där står lite pengar.. men det är väldigt långt dit.

Med barr och även löv i omgångar så blir det inte bara ett fönster utan även en dörr där pengarna står och väntar...

Avslutat-02  
halvproffs skrev:
isteskog skrev:

1400kr exkl moms.

Ännu dyrare...

Gräs mm.

Vad kostar en ek planta?
Röjaren?

Nja, är det inte en massa spik eller skruv som sticker ut överallt när stängslet ligger på marken eller har ulf använt samma lim som till korslimmat trä som klarar utemiljö?
Undra om inte Uvskogens nätinhägnad är billigast och kan användas på nytt.

Möjligt, jag räknar dock på Ulfs exempel eftersom det skulle vara världs bäst...

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#661821För många är sen såg jag en variant på viltstängsel i Tyskland där man rullade ut stängslet lutande mot snedstöttor. Det gick fort och fördelen man såg där var att vilt som trots allt kom in i hägnet kunde krypa ut igen. Stängslet lutade alltså innåt mot planteringen. Det sas fungera bra, och vara billigt.

isteskog  
Lars Lundqvist SLU skrev:För många är sen såg jag en variant på viltstängsel i Tyskland där man rullade ut stängslet lutande mot snedstöttor. Det gick fort och fördelen man såg där var att vilt som trots allt kom in i hägnet kunde krypa ut igen. Stängslet lutade alltså innåt mot planteringen. Det sas fungera bra, och vara billigt.

Den metoden tror jag på! 👍

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).