Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 203376 visningar 46 följer Svara, dela mm...  

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
Mikael skrev:
vinterrojarn skrev:Ska iväg och röja ett objekt där skogsägaren tänker som jag.

Lämna björk till timmer/ved beroende på vad som kommer först..
Sedan får granen ta över när björken försvinner, sedan lämnas björk igen i röjningarna, för att skapa ytterligare intäkter... 👍

Vad tycker du att man ska ha för avstånd mellan träden vid en sån röjning, har nämligen något område som är tänkt att bli så.
Mycket självföryngrad gran 0,5 - 1 meter hög och björken 2 - 3 meter hög.

I ditt fall hade jag lämnat ca 2000 björkar /ha..
Och bara glesat ut i granarna..sedan kommit tillbaka efter ca 3-4 år och röjt ur granarna...till ca 3000 stammar /ha.
Om möjligheten fanns annars lite mindre.

Användarvisningsbild

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
vinterrojarn skrev:Detta beståndet är ca 4 år gammalt...
Men det är blött och en hel del gräs..
Så att vi satte granarna med ca 2.5-3 meters förband.
Emellan där nu blir det björk.
Och det finns fläckar där granen gått åt..

Men någonstans emellan 2.5 -4 meters förband bör det bara på barret, för att kunna få upp fin björk.. om man inte har möjlighet att röja ofta..
För det blir mycket pyssel med tätare förband.

Det är nackdelen med att vara ovan röjare, man lämnar stammarna på tok för tätt. Hoppas man lär sig någon gång. 🤔

Avslutat-02  
#661354Det beror på.
På mitt eget lämnas förbandet tätare..
Medans på kunders blir det oftast glesare...
Men jag hugger ju ved också på mitt..då får man annat tänk...

Avslutat-02  
#661359Har ett bestånd, där lövet fått agera fritt efter första röjning...
Kanske ska ta mig dit och visa hur det blir om man lämnar vind för våg och för tätt..

Där är lövets ekonomi ute ur bilden...
Men det finns barr i botten, så det går att rädda.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Lars Lundqvist SLU skrev:Vad vinner bolagen på att du röjer?

halvproffs skrev: Bolagen vinner nog ingenting på att vi röjer förutom att dom snabbare får tillgång till billig massaved.

isteskog skrev:Bolagen får mer gagnvirke och det snabbare om man sköter ungskogen

Nej, bolagen får inte mer gagnvirke eller snabbare tillgång till massaved om ni röjer. Dom är inte beroende av att få avverka just er skog. Däremot får ni mer gagnvirke och når snabbare massaveddimension, så just ni kan sälja mer virke tidigare.

Ni blandar ihop skogsägarens och virkesköparens perspektiv.

Det finns på samma sätt nån konstig tanke som verkar allmänt spridd att industrin vill att ni ska röja och gallra för då får dom billig massaved. Industrin betalar precis lika mycket för massaved från gallring som för massaved från slutavverkning, så ur industrins perspektiv spelar det ingen roll varifrån massaveden kommer. Det som skiljer är drivningskostnaden som gör att ni som skogsägare får mindre netto per kubikmeter vid gallring än vid slutavverkning. Men att ni får betala mer för avverkningen betyder ju inte att virkesköparen betalar mindre för virket, eller hur?

isteskog  
#661384Så fungerar det om skogen sköts genom trakthyggesbruk. Skulle däremot skogen skötas genom att vi övergår till blädning i stor skala som Naturorganisationer och vissa andra förespråkar så skulle nog bolagen få svårt att få tillräcklig mängd massaved till sina bruk. Då återstår för dom att köra plantageskogsbruk på egen mark och att öka importen. Så bolagen är nog livrädda att det över tid blir många Ulfar ....... 😉

Avslutat-02  
#661391Fast om Industrin skulle behöva odla fiberodlingar och importera mera fiber råvara så blir vi ändå utan högre ersättning för massan...

Ulf har inga lösningar, bara mera funderingar och åsikter.
Hans metoder skulle göra att skogsägarna hamnar på samma ställe som på 1800 talet...

Därmed lämnar jag Industrier och annat än lövskog och dess ekonomi...

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
isteskog skrev:Så fungerar det om skogen sköts genom trakthyggesbruk. Skulle däremot skogen skötas genom att vi övergår till blädning i stor skala som Naturorganisationer och vissa andra förespråkar så skulle nog bolagen få svårt att få tillräcklig mängd massaved till sina bruk. Då återstår för dom att köra plantageskogsbruk på egen mark och att öka importen. Så bolagen är nog livrädda att det över tid blir många Ulfar ....... 😉

Nu passar ju inte all mark o alla bestånd för blädningsbruk. Det som däremot kan passa fler som också skulle kunna öka slutavverkningsnettot, är att hålla lägre gallringsgrad o öka den stående volymen fram till slutavverkning. Ev. med högre slutavverkningsålder men man får då längre tid med förmodat ökad biodiversitet, ökad CO2 inlagring till fröjd för naturorg. o politiker ( kan ge lägre krav få avsättningar ). Att marknaden o industrin över en begränsad tid får en minskad tillgång på billig råvara som ev. kan leda till en tillfälligt ökad import, blir nog kortlivad tror jag. För när exporterande länder märker av en ökad efterfrågan, så lär nog dom också höja priset. Vilket kan leda till att det i slutändan ändå blir billigare för industrins aktörer att köpa svenskt virke. Den ev. effekt det skulle kunna ha som är till gagn för både industrin OCH skogsägaren, är att vid slutavverkningar med högre stående volym / areal, så finns volymer av både sågtimmer o massa motsvarande andra gallring o slutavverkning som idag. Men med förmodligen klart lägre drivningskostnader / volym för markägaren. Av det jag ser på våra marker när jag inte gallrar enl. dagens modell, är ju att; Inga eller få stormskador, inga körskador, något lägre tillväxt / träd, men med högt stamantal ger det högre tillväxt / areal. Så om vi markägare står över höga gallringsuttag under en tid, med de låga ersätningsnivåer som det är idag. Blir nog inte import något att oroa sig för inför framtiden. Det som då kommer att finnas av råvara i våra svenska skogar, kommer nog att betala sig bättre om vi bara har lite tålamod.
Skog för mig är de träd som bildar den, inte utrymmet mellan dom !

Palakangas  
#661458Vart är bl Uffe n.
Sagostunden. Beppe, saknar honom. Vattudalen. Riktiga människor med snö och terra firma. Flottning med båt och spel.
Mor stickar i köket. Nerverna tär. Hur ska det gå med pojkarna..
..

Avslutat-02  
#661464Utan utrymme emellan träden, ingen skog bara döda stammar..
Träd och framförallt lövträd behöver ha utrymme för att kunna växa, taniga och klena stammar som ingen grönmassa har, gör ingen skog till slut..

Avslutat-02  
Palakangas skrev:Vart är bl Uffe n.
Sagostunden. Beppe, saknar honom. Vattudalen. Riktiga människor med snö och terra firma. Flottning med båt och spel.
Mor stickar i köket. Nerverna tär. Hur ska det gå med pojkarna..
..

Var bara lugn, han är snart igång igen.
Trevligt som vanligt.
Alla nämnda ingen glömd eller klämd, det är ju lördag...

Palakangas  
#661470Beppe, jämtland och Blåsjön. Växer blåbär och lingon. I 5. Fältjagare jag vore ungdom borta. Stela knän, ej för unga.

Avslutat-02  
#661479I5?... 🤔 Det var väl några svenska kändisar som gjorde sin värnplikt där..
Gunde svan.
Torgny Mogren.
Thomas Wassberg.
Mikael Tornving..

Om jag inte missminner mig... 🤔 🤔

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
vinterrojarn skrev:Utan utrymme emellan träden, ingen skog bara döda stammar..
Träd och framförallt lövträd behöver ha utrymme för att kunna växa, taniga och klena stammar som ingen grönmassa har, gör ingen skog till slut..

Då verkar vi ju inte resonera så olika "rojarn" ? ! Du förklarar ju lite högre upp på denna sida för "Mikael" från Vimmerby hur täta förband du lämnar. Även jag tar ju ut husbehovs ved, då främst Björk ur täta bestånd. Men att inte röja dom för tidigt gör ju att det blir mer gagnved av de som får stå o växa till sig. Att sen låggallra kontinuerligt o på så vis upprätthålla en stormfast o stabil tillväxt på resterande bestånd är en fröjd ! Till slut kommer skogen / marken själv att avgöra hur stor volym den kan producera. Det blir ju då bara de enskilda trädens tillväxt som visar vilka som skall gallras bort. Täta bestånd har bra mikroklimat med högre markfuktighet. God vattentillgång ger högre CO2 upptag = högre tillväxt. Om jag skulle röja så börjar ju de döda träden att börja avge CO2 igen. Så varför inte utnyttja det överskott som nu finns till ökad tillväxt på fler träd ? Har man som många då den tron på att våra CO2 utsläpp påverkar klimatet; - Ja, då är ju att röja / förstagallra ett steg i fel riktning kan jag tycka. En skogs utveckling över tid, ger en stora möjligheter att hinna med det som ska göras i alla fall, för bästa tillväxt / areal ! Och man lär känna sin skog bättre ju mer man är där !

Avslutat-02  
#661501Barr klarar sig bättre tätt.
Men lövträd bör ha utrymme för att kunna få sina grenar att växa ordentligt.
Får de inte utrymme så skapar de denna plats, genom att piska sin omgivning.

Frågan med co2 är för min del helt död.
Förutom att växande träd binder just detta för att kunna växa, så det är ju kalas om de kan få den delen till sig.

Men i övrigt, hörbarhet nolla.

Kolla på en björk, den vill upp och sedan sprida ut sina grenar åt alla håll..
Medans barret är tvärtom från detta ballong beteende...där har du mera formen av en pyramid. Liten topp och stor massa nedanför...
Löv tvärtom, hur ska man då få dessa att växa inom 0.3-1 m ifrån varandra? Det blir bara en massa pill...

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).