Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 203379 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Ja 30 år sen avverkade vi runt 77 miljoner, 2016 var vi nere på 73 miljoner (jag läser i den Svenska statistiken,

Nej.
Fel igen.

$matches[2]

Detta är från Skogsstyrelsens officiella statistik. Den finns från 1994.
För att komma längre tillbaka får vi använda Rikstaxens siffror och då ser det ut såhär:

1597415947_54e2fa2b-78b8-44cc-bafb-1b25e9bbede6.jpeg

1986 avverkades alltså ca 60 miljoner m3 och 30 år senare ca 90, en ökning med 50% på 30 år.
Tillväxten ökar ännu mer och det beror bl.a på att man avsätter områden för naturvård. Och eftersom man inte avverkar hela tillväxten så ökar det totala virkesförrådet.

Avverkning och tillväxt hänger inte ihop på ett tydligt sätt utan det är ofta andra krafter som styr. Stormen Gudrun (2005) syns exempelvis tydligt i statistiken över avverkning och även stormen 1969, men syns inte på samma sätt i tillväxten.

Hanatorp  
#661307Ja Ulf1 nu hann verkligheten i fatt dina felaktiga påstående återigen. Jag misstänker att dina lönsamma lövsskogar i själva verket är ett slukhål för inkomster.

Användarvisningsbild

halvproffs  
vinterrojarn skrev:Ja fast jobbar du verkligen gratis?...

Nu var det ju det här med läsförståelse.
Jag har aldrig påstått att jag jobbat gratis.
Däremot att om det var bättre priser på massaved skulle röjningarna inte vara så eftersatta för då blir det en morot att röja.

isteskog  
#661313Håller med proffset! Med dagens massavedspriser känns det som man röjer gratis åt bolagen .... 😤

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#661314Vad vinner bolagen på att du röjer?

Användarvisningsbild

halvproffs  
Lars Lundqvist SLU skrev:Vad vinner bolagen på att du röjer?

Bolagen vinner nog ingenting på att vi röjer förutom att dom snabbare får tillgång till billig massaved.
Däremot att vi själva kan vara stolta över att det inte är ett ogenomträngligt snår som förstörs till viss del av snöbrott mm.

Avslutat-02  
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:Ja fast jobbar du verkligen gratis?...

Nu var det ju det här med läsförståelse.
Jag har aldrig påstått att jag jobbat gratis.
Däremot att om det var bättre priser på massaved skulle röjningarna inte vara så eftersatta för då blir det en morot att röja.

Läsförståelsen är god, iallafall från min sida.
Men att tolka en text kan man dock göra på flera sätt än ett.
Den största anledningen till att det är eftersatta ungskogar häromkring är att det inte finns kapital i stugorna, och de som har lägger hellre denna/dessa summor på annat.

Förutom när man sålt en gallring eller avverkning, då ska det dras på virket.

Så ännu en gång, jobbar du verkligen gratis i skogen med röjsågen, om du skapar värden på egen mark? Även om det tar en stund innan avkastning kommer...
Nä, du jobbar inte gratis.
Du ökar på de stammarna som är värda att satsa på, inte minst vid lövskogs skötsel.

Har jag skrivit att du jobbat gratis? Eller förstod du inte innebörden i det jag skrev från mitt perspektiv?

Att massaveden är billig för Industrin att köpa, det är ett gissel som vi får försöka jobba på, men att skogsvården ska skötas är ett måste för att ens få till en hyfsad tillväxt.

Förstår inte riktigt hur dessa människor som vill dra kostnaden på virket tänker....
Det går att göra affärer med entreprenören direkt istället, eller varför inte ta ett banklån, och röja ikapp alla ha, och sedan leja för det som bara behövs..
Billigt och bra, dessutom växer då ju skogen så det knakar..

Så hur var det nu, var det gratis?

Avslutat-02  
halvproffs skrev:

Bolagen vinner nog ingenting på att vi röjer förutom att dom snabbare får tillgång till billig massaved.
Däremot att vi själva kan vara stolta över att det inte är ett ogenomträngligt snår som förstörs till viss del av snöbrott mm.

Åhjo, lite vinner de på detta, kubb, klentimmer mm. Men vi vinner mest, skogar som växer.
Varför sälja om du inte måste?
Kan du klara ekonomiskt att vänta?
Vänta då och förvalta skogen med röjsågen, och släpp upp löv i de större partier som finns där det inte växer just några träd....

Körvägar, kanter, basvägar, eller varför inte ställa ut inunder de större träden? Blir ju gagnvirke även på dessa...
Eller låta stå och växa, bilda bestånd när det grövre åker...

isteskog  

Bolagen får mer gagnvirke och det snabbare om man sköter ungskogen, det är väl där vinsten ligger! Både för bolagen och för en själv. Här i prisdiket med det massavedspris vi har så leker bolagen lite med elden.... Sjunker massavedspriset och röjningskostnaderna ökar som de gör så kommer det en brytpunkt snart som gör att skogsägarna kommer att strunta i att röja. Det har hänt tidigare i historien 🤔

Avslutat-02  
#661335Det är nog redan där på denna sidan älven...
Nästan ingen lejer för röjning, utom vid avverkning/gallring...

isteskog  
#661337Då bor man på rätt sida älven hör jag! Här finns det då de som vill ha röjt! Synd bara att man är för stapplig för att ta åt sig röjningar. Har fått förfrågningar i år så att jag hade kunnat röja på heltid ...... 👍

Avslutat-02  
#661340Tänk hur det kan vara, och jag har dåligt med röjningar...

🤔 Jäkla älv det där....

Avslutat-02  
#661341Ska iväg och röja ett objekt där skogsägaren tänker som jag.

Lämna björk till timmer/ved beroende på vad som kommer först..
Sedan får granen ta över när björken försvinner, sedan lämnas björk igen i röjningarna, för att skapa ytterligare intäkter... 👍

Användarvisningsbild

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
vinterrojarn skrev:Ska iväg och röja ett objekt där skogsägaren tänker som jag.

Lämna björk till timmer/ved beroende på vad som kommer först..
Sedan får granen ta över när björken försvinner, sedan lämnas björk igen i röjningarna, för att skapa ytterligare intäkter... 👍

Vad tycker du att man ska ha för avstånd mellan träden vid en sån röjning, har nämligen något område som är tänkt att bli så.
Mycket självföryngrad gran 0,5 - 1 meter hög och björken 2 - 3 meter hög.

Avslutat-02  
#661346Detta beståndet är ca 4 år gammalt...
Men det är blött och en hel del gräs..
Så att vi satte granarna med ca 2.5-3 meters förband.
Emellan där nu blir det björk.
Och det finns fläckar där granen gått åt..

Men någonstans emellan 2.5 -4 meters förband bör det bara på barret, för att kunna få upp fin björk.. om man inte har möjlighet att röja ofta..
För det blir mycket pyssel med tätare förband.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).