Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 203378 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Ove Lindberg  
#661220Nu blir det kompliserat på riktigt.
Mvh
Från Bergslagsskogarna

Avslutat-02  
#661228Känns som om vi kom ännu längre bort från lövträd som ger pengar nu.... 🤔 🤔

Börjar verkligen likna en annan tråd...

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Ove Lindberg skrev:Nu blir det kompliserat på riktigt.

Vad känns komplicerat?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#661246Det komplicerade är att du inte kommenterar det jag frågade om, varför har vi inte en bättre tillväxt i Sveriges skogar då naturen själv hjälper oss med en fördubbling av tillväxten, men vi inte kunnat utnyttja något av detta.
Man behöver inte vara särskilt smart för att förstå att den lilla ökning från 70 miljoner till 80 miljoner på 50 år, är beroende på dikningar och igenplanterade åkrar, ängar hagar mm.
Men naturen har själv hjälpt oss med en ökning som borde ge oss en tillväxt av 160 miljoner kubik, så är det tex i Baltikum och många andra skogsländer, Lars du kan väl ändå kommentera din egen forskning.
Kolla grafen härunder, 1968 tog vi ut 71 miljoner kubik och på 2000talet har vi legat runt 80 miljoner, varför inte mer, Estland har ju fördubblat sitt uttag under samma tid, och ändå ökat sin stående volym med det dubbla, medan vi, ja du ser hur lite av naturens egen tillväxtökning vi utnyttjat, ingen alls egentligen.
Torbjörn undrade för ett tag sen varför det skiljer 16 miljoner kubik i siffrorna från Skogsstyrelsen och Skogstaxen när det gäller avverkning, ja det har jag väl pratat om i 15 år sen nu, alltså skogstaxens fake med statistiken, att du försvarar SLU är ju givetvis förståeligt, men vad vet vi egentligen om tillståndet i Sveriges skogar med dessa forskare, politiker och en desperat industri, som nu behöver ytterligare miljontals kubik till sina TRE Kl fabriker som byggs och vi ska i framtiden bo i bostäder omgivna av 1000 liter lim i väggar golv och tak.

TS

Avslutat-02  
#661248Detta är fakta.

4s95-18.pdf

jannee  
#661250Jag tror med på vinterrojarns än på Ulfs fake statistik.
För övrigt är och har alltid varit att med SÅLLAD statistik kan man bevisa att en lögn i stället är hela sanningen.
Enklast att motbevisa Ulf är att ni går ut i er egna skog och ser hur det växer och hur många m3sk ni idag har/ha mot hur det var för låt oss säga 50 år sedan.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Lars du kan väl ändå kommentera din egen forskning.

Du har inte frågat nånting om min forskning.
Och när det gäller virkesförråd, tillväxt och avverkning så har jag redan förklarat det ett antal gånger, så jag tror att övriga här inne redan har förstått. Det är ju för deras skull jag kommenterar dina inlägg, och inte därför att jag tror att du vill (eller kan) lära dig. Det har du redan visat så övertydligt att du inte är intresserad av. :)

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Torbjörn undrade för ett tag sen varför det skiljer 16 miljoner kubik i siffrorna från Skogsstyrelsen och Skogstaxen när det gäller avverkning, ja det har jag väl pratat om i 15 år sen nu, alltså skogstaxens fake med statistiken

Skillnaden mellan Riksskogstaxeringen och Skogsstyrelsen är att taxen redovisar konsekvent lägre avverkningssiffror än Skogsstyrelsen. Det finns ju ingen garanti för att det är Riksskogstaxens siffror som är fel. Det kan lika gärna vara Skogsstyrelsen som överredovisar? Eller att båda har lite fel på varsin kant?

Avslutat-02  
#661273Eller så ligger sanningen mittemellan..
Men man får en viss indikation på vart det ligger iallafall.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
vinterrojarn skrev:Detta är fakta.

4s95-18.pdf

Uppgifterna är från 1995. Alltså 25 år gamla. Idag har vi en tillväxt och ett virkesförråd som planar ut. Tillväxten på produktiv mark har t o m gått ner något de senaste åren.

Uppgifterna du länkar till har mer fokus på tillväxten i förädlat material som de fakto blir högre och högre men de beaktar inte skogsskötselns effekter (som blir sämre och sämre?).

Avslutat-02  
#661275Ja men det är iallafall fakta, sedan skrev jag aldrig att det var dags färsk fakta.
Men å andra sidan så är och var det inte svammel eller annat hopkok...

Texten jag skrev var mer så att TS skulle märka skillnad på sina teorier och fakta.

Håller inte med att skötsel metoderna blir sämre eller påverkar tillväxten negativt..
Men där finns säkert fakta som bevisar motsatsen, det räknar jag med.
Men det jag ser varje dag är all röjskog som aldrig blir röjd, bara där finns massor av tillväxt som inte kommer till nytta.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#661282Nu skrev ju inte Torbjörn att metoderna har blivit sämre utan att skogsskötselns effekter blivit sämre!? Det kan jag helt hålla med om för det finns ju ett enormt röjningsberg. Har förståelse för detta när en 1a gallring i bästa fall går jämt opp.
Skulle priserna vara rejält bättre skulle röjningarna vara det också. Inte många som vill jobba gratis.

Avslutat-02  
#661289Ja fast jobbar du verkligen gratis?
Du styr ju emot kvalité och kvantitet...
Även om du siktar på enbart löv så är det röja som behövs, satsa på de stammarna som är raka och fina..

Sedan kanske du kan välja ett högre antal stammar än vad bolagen riktar in sig på.
Idén är å andra sidan lite klok.

Färre barr stammar med inslag av yngre löv, som sedan avverkas tidigare än barret.
Det ger då ett netto till förutom gallringarna..
Man hinner odla någon omgång löv medans barret finns kvar...

Användarvisningsbild

ulf 1  
#661295Ja det är just detta som är så tröttsamt, att hela tiden försköna något som går så jävla dåligt på alla kanter, vi avverkar mindre i dag än för 20 år sen pga att det växer sämre i Svenska skogar än någon annan stans i motsvarande länder.
Vi har ändå dessa ramsor som tex Mellberg kör som i trans, vi har oxå ett trixande och fixande med statistik så man blir snurrig, och det är ju just det man är ute efter, ingen jävel ska förstå vad som händer, inte ens dom som är inblandade, Lars håller på SLU och säger att deras siffror måste vara närmast sanningen, någon annan håller på Skogsstyrelsen, men ingen vet, nej just det, ingen vet hur detta skogsbruk ska sluta, då finns det något som kallas försiktighetsprincipen, men nej, bara kör tills vi kommer till den dagen vi säger "det var såna tider då" NEJ det är såna tider NU.
Vi är usla på skogsbruk och den som säger det ska fan hålla käft, men det gör jag inte.
I granskogarnas förlovade land tror man att mamma ska komma och ordna till klimatet, men den här gången kommer hon inte, vi är vuxna nu och får reda ut själva vad vi ställt till, vi har blivit straffmyndiga, så se till förfan att vi tar vårt ansvar.
Tänk er skattemyndigheten och sen skogsbrukets redovisning av vad man avverkat, "det var nog 70 miljoner kubik, förresten var det inte 90 miljoner kubik" vad fan är det för fel på dessa människor som inte klarar det min fru ska göra varje månad till skattemyndigheten.
Om vi jämför oss med andra nationer så borde alla tänkande varelser i Sverige få skrämselhicka, vi kan ta Tyskland som för 30 år sen avverkade 50 miljoner kubik och idag ligger på 73miljoner, men halåå, dom har ju bara 11 miljoner hektar mot våra 23 miljoner, för 30 år sen avverkade vi runt 77 miljoner, 2016 var vi nere på 73 miljoner (jag läser i den Svenska statistiken, så det kan ju vara hur tokigt som helst, har inte industrin nån egen statistik också och scb, expressen aftonbladet rädda skogen naturvårdsverket, naturskyddsföreningen, knyppelvännernas pensionärsförening och kanske till slut virkesföreningen, de som virkar strumpor och halsdukar alltså)
Tyskarna avverkar lika stor volym som Sverige på halva Sveriges yta.
Att kvaliteten och betalningen ligger på det dubbla gör ju inte jämförelsen sämre, Mellberg .. allvarligt det är aldrig för sent att ge upp.

TS

Hanatorp  
#661297Men tyskarna har ju inte anpassat sig till klimatet alls att det blir mängder med barkborrar.I Tyskland når termometern då och då på somrarna numera 38 grader att tyskarna har enorma avverkningar har granbarkborren att tacka.

Jag har själv upplevt hettan I Området runt Frankfurt. I Sverige har vi fortsatt tid att ställa om vårt skogsbruk. I Tyskland är det panik. 😎

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).