Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 203387 visningar 46 följer Svara, dela mm...  

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#660892Ulf, man säger visst till sina vänner att de har fel.
Skillnaden är hur man säger det, och vad man sedan kan bevisa som fakta för att folk ska tro och ändra uppfattning.

Inte först vara oförskämd och sedan ge en massa konstig och irrelevant information som inte har med saken att göra..

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:50 tusen generationer levde till 100% på våra skogar utan att förstöra dom, för 4 generationer sen så levde fortfarande 70% av Svenskarna på skogen, och enligt Lars så är det idag 1,2%, men denna enda procent som är kvar håller på att slå ut ett kretslopp som fungerat i miljoner år.

Nej, du missförstår siffrorna. Att 1,2% är direkt sysselsatta inom skogsnäringen innebär att väldigt många fler indirekt lever av skogen. De värden som skogsbruket skapar finansierar ju offentlig sektor, både sånt som handlar om skogen och helt annan verksamhet. Dessutom kan man inte jämföra procent på det viset. Du måste titta på det faktiska antalet personer, befolkningens storlek, och hur man levde.

När människor levde som jägare-samlare här uppe så överlevde man på det skogen kunde ge eftersom man var så få och hade en extremt låg levnadsstandard. När 70% levde på landsbygden och i huvudsak försörjde sig på jordbruk så fungerade det därför att man var så få och hade en väldigt låg levnadsstandard. I mitten av 1700-talet hade hela Sverige bara 1,8 miljoner invånare, alltså ungefär som Stockholmsregionen idag. År 1900 hade Sverige ca 5 miljoner invånare. Idag är vi dubbelt så många, över 10 miljoner och vi har en betydligt högre levnadsstandard. Vi lever längre, är friskare, bor bättre, är mer lediga, osv.

Du resonerar som om Barnen i Bullerbyn vore en dokumentär om hur folk i allmänhet levde för 100 år sen. Har dina föräldrar eller far- och morföräldrar aldrig berättat för dig om hur otroligt slitsamt livet var på landsbygden för 100 år sen? Man var fattiga, slet hårt, dog unga och hade hög barnadödlighet. Man levde inte på skogen, man överlevde. Det är inte samma sak.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#660932Nä du är felinformerad av dina skogshistoriska vänner på SLU, dom har inte varit riktigt noggranna eller vill bara rättfärdiga dagens skogsbruk som något mycket bättre än det som höll liv i 70% av befolkningen, vilket det givetvis inte är.
Direkt sysselsatta eller direkt beroende av en fungerande skog, det är väl frågan som ska ge perspektiv på det skitskogsbruk vi idag har.
Och svaret är väl uppenbart.
Min farfar var född 1898, när jag var tre år 1956 så flyttade(s) jag till honom och farmor född 1900.
Så jag vet vad dessa människor hade för liv, de berättade oxå om sina föräldrar och sina far och morföräldrars liv, och då är vi nere på början av 18 talet, nä det var ett bra liv, farmor längtade tillbaka till sin barndom som var en idyll trots en stor fattidom, vi vill bara göra dessa människor till några offer de inte var, farfar blev 97 år, han var slaktare i slakthuset i Eskilstuna, hjälpslaktare när hästar och kor blev sjuka runt Torshälla och givetvis höstslakterna på gris i gårdarna, på fritiden var han uppfinnare och har uppfunnit en mängd med tänger och låsanordningar, han var även pälsdjursuppfödare med 2000 minkar och några hundra blårävar.
Jag hjälpte honom trots min ålder i de 4 år jag bodde där, vi hämtade fiskrens från Göteborg varje morgon vid tågstationen i Torshälla, som vi malde med kornmjöl och div vitaminer och fiskleverolja, smaskig mat till minkar och rävar, han jagade 1200 dagar om året med sina tre hundar vi fiskade med alla slags redskap som numera är nästan helt bortglömda sax, stångkrok, mjärdar, strutar, långren mm, och han åkte även runt på somrarna och sålde en av sina uppfinningar, en låsanordning till minkburar, då sov han i hölador som en luffare.
Jag kan lugnt påstå att min egen energi kommer från hans gener.
Trots det kan tyckas hektiska liv, så var det ett otroligt lugn i detta hem, och det fanns plats och tid för alla, en halvtimmes middagsvila ingick i den dagliga rutinen, och farfar lagade oftast maten då farmor jobbade på saluhallen hos en fiskhandlare, det var alltid fest när hon kom med bussen kl 6 på kvällen, lax och rökt ål var standard till kvällen, även farfar hade med sig de finaste bitarna när han varit och slaktat, råbiff var inte malet kött som idag utan verkligen en riktig råbiff som han alltid åt med ett rått ägg, hua jag smakade aldrig detta.
Trädgården lämnade allt vi behövde av potatis och grönsaker, päron, grå rostades i ugn och vanliga åts direkt, en del äpplen lagrades för att räcka hela vintern andra blev mos körsbär och krusbär blev sylt och saft.
Vet inte riktigt Lars om du är rätt ute när du beskriver Sverige för 100 år sen "Vi lever längre, är friskare, bor bättre, är mer lediga, osv." Att vi blir äldre, ledighet och friskhet är bara en skimär, du blandar ihop det med den vanliga falska hjärntvättningen som vi dagligen får för att stå ut, vi är bara lurade, om du sa att vi har bättre medicinsk vår i dag och lite mer bra prylar som underlättar (eller inte) vardagen så skulle jag hålla med, men nej, vi är grundlurade sönderstressade, och dör inte längre av enkla simpla sjukdomar och hälften av alla barn dör inte heller under sitt första levnadsår eller vid födsel som för 100 år sen, men annars, nää, det var inte så mycket misär som idag.
Jag är glad jag fått höra historiebeskrivningen direkt från källan, så slipper jag rabbla alla lögner om eländet som inte fans, men sen har vi historien om industrin och dess framfart .. och det är en helt annan historia, och där hittar man eländet, och det verkar aldrig ta slut.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#660933Ja ja det var 100 dagar om året givetvis, jag var ofta med och var bättre än honom på att höra vad hundarna hade för sig i skogen, "nu gick han på ett rådjur" kunde jag säga och farfar morrade och sa"nä han går på hare" men jag fick alltid rätt, och så har det fortsatt.

TS

Hanatorp  
#660936Helt fel som vanligt Ulf1. De levde på jakt och samling. Det var först i relativt sen tid som man började leva på skog då genom att skövla skogarna för att röja för jordbruket. Det skedde i takt med avsmältningen av inlandsisen.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#660941Slaktare, minkuppfödare och arbete i saluhall. Var ser du skogen där?
Min släkt har levt av skog och jordbruk, och det var slitigt. Och ingen av mina far- och morföräldrar längtade tillbaka till tiden utan el eller rinnande vatten. Vet du överhuvudtaget hur det var att leva på landsbygden för 100 år sen? Du flyttade väl till dina morföräldrar i slutet av 1950-talet, inte 1920?

Hanatorp  
#660974Vad har detta med lönsamhet hos lövträd????
Håll dig till saken och försök komma med något nytt på lövträdsfronten istället för ditt vanliga tomgångstugg.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#660977Jag gör inget annat Hanatorp, jag har 35% Aspar Alar och Björkar i min skog, idag var det 19 grader vid roten av en stor Asp där jag satt och agnade en krok för lite öringsfiske i min bäck, de planterade skogar som omgärdar minn skog håller 27-28 grader i skuggan och är snustorra krutdurkar just nu, även de planteringar som är 30-40 år gamla. De lövträden ger mig 70 tusen om året för att omge min stuga och de människor som bor i min stuga utan rinnande vatten eller några andra bekvämligheter och bara ett utedass får en liten känsla av att vara ett med naturen, och sina förfäder för tio tusen år sen, jag lovar att de mår bättre i den stugan än när de kommer hem till sin lägenhet, lite svårt att förstå kanske, men vet man hur våra förfäders liv fungerade på riktigt så förstår man det lugn som ett sånt liv skapade.
Hanatorp är som vanligt helt fel ute, jägare och samlarsamhället präglades av ett lätt liv, ca 4 timmar per dag gick åt att tillfredsställa alla livsnödvändiga behov som mat, kläder och bostäder, resten ägnades åt vila och lek.
Säg den som klarar det i dag, vi är väl så grundlurade man kan bli, och makten vill gärna hänvisa till avarterna i människans historia där industrin alltid är boven, men vi får bara höra att det är den som ger oss jobb, men förstår inte priset vi får betala, för alla har sats i samma båt och har bara andra lurade att jämföra sig med och lyckan är att bli en kändis eller it miljardär, eller vinna på lotto, tragiskt.
Faktum är att de flesta människor får aldrig uppleva den frid som kommer med att vara ett med naturen, jag har lyckats vara där ett par gånger men det fordrar minst 14 dagar i en total vildmark och det har vi inte i Sverige så det går inte.
Men vi kan komma ganska nära och det gör man bla i min stuga, därav de fina recensionerna.

TS

jannee  
#660981Nu är du ute och seglar återigen min käre Ulf 1
Våra förfäder slet i sin anletes svett 7 dagar i veckan från arla morgon tills det blev mörkt, men även jakt nattetid.
Tiderna har förändrats = utvecklingen gått framåt och idag arbetar medelsvensson MAX 1 800 timmar/år.
Övrig tid går till nöjen och familjeliv om det räknas till detta.
Du är lite som Ferdinand, du sitter under din korkek (asp) och begrundar livets orättvisor och hur dumma vi på forumet är.
Försök och njut när tids finns, blir etter värre när du ska leva på din skrala pension :?:

Användarvisningsbild

ulf 1  
#660982Ja jag är en drömmare men det har en förankring i verkligheten, 4 timmar tror jag ärdet de flesta forskare bedömer samlar och jägarfolkens "arbetsdagar" till.
Här lite mer om de samhällen som föregick bondesamhället, och när skogarna var vårt hem.
När vi ibland får en glimt av varifrån vi kommer för tusentals år sen, det ligger väl dolt i våra gener, så blir vi bättre människor och mår vi så mycket bättre, men som sagt det är många som aldrig lyckas få den kontakten och det syns i vårt samhälle på det tragiskt dåliga livsklimatet vi hamnat i. https://www.svd.se/jagarsamhallen-mer-j ... nen-makten

TS

Hanatorp  
#660983Det du skriver stämmer inte. Jag har läst arkeologi och vet att livet på stenåldern var extremt hårt. Hälften av nyfödda dig inom första levnadsåret. Förslitningar i skelettet på grund av hårt arbete var vanligt. Det dem klarade sig undan ifrån var moderna så kallade välfärds- sjukdomar. Förväntad medel livslängd förpersoner som blivit vuxna var 25-30 år

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660986Frodvuxna virket i Vireda fanns i bärande konstruktioner såsom takstol och väggar. Det dateras med hjälp av takspånet, som man kan anta inte är äldre än underliggande konstruktion. Och det har ju funkat bra, om det finns kvar efter 300 år.

Vet iten om det retar någon att frodvuxet virke användes förr? Kan ju titta i min egen stuga från början 1800-talet. Inget märkvärdigt trä där, ser ut ungefär som det jag hitttar på bygghandeln idag.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#661007Jo vi har alltid haft olika förutsättningar vi människor, och det är ofta man får göra något dåligt för att man inte har råd att göra det bra, men nu har vi en industri som lurar oss att producera skitskog för att dom ska få göra sina kok i pappersindustrin, jag tycker inte vi ska dansa efter deras pipa för dom skiter i naturen.
Vi skogsägare ska i första hand vara vänliga mot naturen för då belönar naturen oss rikligt.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Mangan skrev:Frodvuxna virket i Vireda fanns i bärande konstruktioner såsom takstol och väggar. Det dateras med hjälp av takspånet, som man kan anta inte är äldre än underliggande konstruktion. Och det har ju funkat bra, om det finns kvar efter 300 år.

Vet iten om det retar någon att frodvuxet virke användes förr? Kan ju titta i min egen stuga från början 1800-talet. Inget märkvärdigt trä där, ser ut ungefär som det jag hitttar på bygghandeln idag.

Borde väl inte reta någon. Timmer som inte är riktigt tättväxt har högre densitet och bättre som konstruktionsvirke. 1-2 mm årsringsbredd anses nog bäst som konstruktionsvirke. Timmer från Södra Sverige har högre densitet och bättre för konstruktionsändamål än riktigt tätvuxna Norrlandsvirke. Det är ju ett av skälen till att grantimmerpriserna är såpass mycket bättre i Södra Sverige. Just för att det är en kvalitet som önskas.

Avslutat-02  
#661017Men vänta lite...
Du anser att industrin vilseleder folk och stjäl skog/virke...
Men det är ju exakt samma sak som du gör med dina inlägg om att lövträd skulle ge pengar.

Det vilseleder folk att tro att bara man följer dina idéer och råd så blir man rik..
Men du vill inte presentera en ekonomisk översyn på hur pass mycket mer vi skulle få av ditt skogsbruk, så är du inget annat än en del av de som vilseleder, svindlar mm.

Du blir alltså en del av det du hatar.

Och nä vi skogsägare ska inte alls tänka på att bedriva ett naturvänligt skogsbruk, för då blir vi av med all våran skog direkt, till gagn för miljölobbyn.

Då står vi där utan inkomst..
Vem ska då ge oss inkomst? Du? Staten?
Pyttsan, den är direkt beroende av oss, för annars blir Magdalena utan skatteintäkter att spendera vilt..

Nä skog ska brukas och skötas, barr skall planteras och löv brukas där utrymme finns, men att enbart odla löv är bara dumt..

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).