Ni vet väl att så fort man rotar i något som är riktigt illa i den Svenska skogsindustrin, då blir det dödstyst från industri och forskning, man håller andan och väntar tills det blåser över.
Att tiga bort problem är Svensk skogsindustri mästare på, parat med en aggressiv och lögnaktig attityd har man trott sig härska över sanningen ... jäävligt dåligt tänkt om man ska bedriva något som man beskriver som uthålligt, förr eller senare stöter man på folk som drar ner brallorna på såna.
Så nu tittar vi på det "NYA" Kl-trä, plötsligt aska dessa byggelement som faktiskt funnits i 35 år utan att bli någon succe ute i världen, det var en fransman som tog patent 1985 på CLT som det i kallas i andra länder (hur går det till hur kan man ta patent på att lägga plankor kors och tvärrs) man förstår ofta inte hur jävla sjuk den här världen blivit, man hoppas ju att det finns något vett i de som tagit på sig att bestämma över andra .. men det gör det inte.
Tänka själv är en bra lösning, när man vill få lite hopp.
Det "Nya" var alltså inte nytt, att nu TRE fabriker byggs samtidigt verkar ju helt hjärnskadat, men inget förvånar mig längre när skogsindustrin är inblandad.
Varför har det inte blivit någon succe då, undrar man, det har ju byggts med dessa limmade träklumpar i 35 år, ja det kommer ju att visa sig, vi har fått högre krav under dessa år och det blir allt svårare att få tillstånd att bygga med grejer som inte är testade, för hur ska man testa hållbarhet i trä, det är ju inte som stål eller betong, utan kan ruttna på några få år och det skulle ju inte vara så bra om man bor på 5 våningen i ett trähus, som jag skrev förut är ju limmet ett problem oxå (för alla utom Svenskt trä) läs bilagan.
Jag har inte hittat något negativt om KL trä i Svensk propaganda så ni får ta del av alla utländska journalister.
"Clearly, CLT remains controversial. Concerns related to building strength, fire resistance, and health and safety continue to chip away at CLT, with organizations such as the IAFC publicly opposing its widespread use."
Ni kan läsa hela artikeln här. https://buildingresiliencecoalition.org ... mber-safe/
Jag har inga problem med innovationer, bara de redovisas ärligt och man får chans att diskutera för och nackdelar, det är det jag gör här.
Nåt annat, jag var och tittade på Ekodlingen jag ska hägna i veckan, det är kul med skogsägare som vill nåt annat än det skitskogsbruk som nu går mot sitt slut.
Tar lite bilder på hans gamla hägn i veckan och givetvis ppå det jag sätter upp, så får ni se skillnaden på det gamla och det nya som jag kommer med.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto