Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 203388 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#660477Vi tar det här med Kl trä lite längre nu, bara för att det blev helt tyst från Mellberg och Lars.
Ni vet väl att så fort man rotar i något som är riktigt illa i den Svenska skogsindustrin, då blir det dödstyst från industri och forskning, man håller andan och väntar tills det blåser över.
Att tiga bort problem är Svensk skogsindustri mästare på, parat med en aggressiv och lögnaktig attityd har man trott sig härska över sanningen ... jäävligt dåligt tänkt om man ska bedriva något som man beskriver som uthålligt, förr eller senare stöter man på folk som drar ner brallorna på såna.
Så nu tittar vi på det "NYA" Kl-trä, plötsligt aska dessa byggelement som faktiskt funnits i 35 år utan att bli någon succe ute i världen, det var en fransman som tog patent 1985 på CLT som det i kallas i andra länder (hur går det till hur kan man ta patent på att lägga plankor kors och tvärrs) man förstår ofta inte hur jävla sjuk den här världen blivit, man hoppas ju att det finns något vett i de som tagit på sig att bestämma över andra .. men det gör det inte.
Tänka själv är en bra lösning, när man vill få lite hopp.
Det "Nya" var alltså inte nytt, att nu TRE fabriker byggs samtidigt verkar ju helt hjärnskadat, men inget förvånar mig längre när skogsindustrin är inblandad.
Varför har det inte blivit någon succe då, undrar man, det har ju byggts med dessa limmade träklumpar i 35 år, ja det kommer ju att visa sig, vi har fått högre krav under dessa år och det blir allt svårare att få tillstånd att bygga med grejer som inte är testade, för hur ska man testa hållbarhet i trä, det är ju inte som stål eller betong, utan kan ruttna på några få år och det skulle ju inte vara så bra om man bor på 5 våningen i ett trähus, som jag skrev förut är ju limmet ett problem oxå (för alla utom Svenskt trä) läs bilagan.
Jag har inte hittat något negativt om KL trä i Svensk propaganda så ni får ta del av alla utländska journalister.
"Clearly, CLT remains controversial. Concerns related to building strength, fire resistance, and health and safety continue to chip away at CLT, with organizations such as the IAFC publicly opposing its widespread use."
Ni kan läsa hela artikeln här. https://buildingresiliencecoalition.org ... mber-safe/
Jag har inga problem med innovationer, bara de redovisas ärligt och man får chans att diskutera för och nackdelar, det är det jag gör här.
Nåt annat, jag var och tittade på Ekodlingen jag ska hägna i veckan, det är kul med skogsägare som vill nåt annat än det skitskogsbruk som nu går mot sitt slut.
Tar lite bilder på hans gamla hägn i veckan och givetvis ppå det jag sätter upp, så får ni se skillnaden på det gamla och det nya som jag kommer med.

TS

gurka  
ulf 1 skrev: med en aggressiv och lögnaktig attityd har man trott sig härska över sanningen ... jäävligt dåligt tänkt om man ska bedriva något som man beskriver som uthålligt, förr eller senare stöter man på folk som drar ner brallorna på såna.

Så kan det nog vara.
Själv undviker jag, i mitt hus, limträ ,mögligt virke och kinesiska oljor då mina kunskaper i ämnet är för små.

Användarvisningsbild

T Landström  
#660493Om jag inte är felinformerad...så är tanken med CLT att det ska ersätta stål och betong när man tex bygger högre hus.
Svårt att tro...men trä är faktiskt många gånger ett bättre alternativ än stål och betong när det kommer till brand!

Men jag är lite nyfiken på varför även denna tråden spårat ur och handlar om ditt agg mot skogsindustrin.

Dennis1982  
T Landström skrev:Om jag inte är felinformerad...så är tanken med CLT att det ska ersätta stål och betong när man tex bygger högre hus.
Svårt att tro...men trä är faktiskt många gånger ett bättre alternativ än stål och betong när det kommer till brand!

Men jag är lite nyfiken på varför även denna tråden spårat ur och handlar om ditt agg mot skogsindustrin.

Bättre än oisolerat stål är det såklart, men du hittar inte oisolerat eller omålat stål i större flerbostadshus.
Bättre än betong säger du, skulle vilja ha källa på det. Jag skulle vilja påstå att betong är överlägset när det kommer till brand. 90 min brandmotstånd får du gratis med normala täckskikt.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660500Hej Ulf,
jag följer inte tråden men hoppar in och kikar på "lövträdstråden" emellanåt.
Du har en faslig energi. Man blir nästan avundsjuk.

Hur ska man göra med sitt skoginnehav nu då, tycker du? Jag har tall, gran och björk som står i allt från nybeskogade bestånd till rena urskogsbestånd och impediment dit man åker med halvbandarn för att ta gagnvirke som duger.
Ja det är väl så skogen ser ut norr om Dalälven.
Sen finns det asp, al, sälg, rönn, en och det var nog allt som jag känner igen. Sista uppräkningen finns ingen kommersiell avsättning för idag och det är i princip noll av det som är sågbart. Alved har vi till bakugnen.

Det är detta naturen självt har frambringat utan mänsklig inblandning i min skog.

Har aldrig "ställt om" till det ena eller andra, planterat igen nån åker med gran eller så, men röjer och gallrar för att få sågbart virke. Där detta inte blir gjort (här och där blir det så och det är bra för människa och vilt) blir det bara energiskog, gärdsgårdsvirke eller på hedarna naturlig tallurskog med så småningom olika skikt, boträd/gammelfura med "brunnar runt" och sedan biotopskydd eller i alla fall hänsynsträd av det finaste virket.

Har även planterat några lärk och svartgran för 20 år sen för att lära nåt nytt.
Vad skulle du göra i mina kläder för att fortsatt driva skogsbruk med naturhänsyn men absolut även ekonomisk avkastning som syfte. Har avsatta områden för naturskydd redan, samt även fått göra 5-10års resan med att få "sålt" biotop till reservat.

Förvaltar en tid i mitt liv några hundratals hektar under skogens långa tidscykler. Filosofin är: Låt det växa, som vill växa (på en ståndort). Planterar gärna för att få in nya provinienser också.

Håller just nu på och sågar plank som jag handhyvlar för egna kulturbyggnader. Men det räcker med i genomsnitt ca 1-2st "klangfura" per år eftersom det förbrukas av mig själv stötvis. Just nu håller jag också på med handkluven pärt ur några "urskogsfuror" som man inte får röra enligt dom som vet, men de är ju just färdiga för ändamålet. 200år och med kärna längst ut det är möjligt.

Jag vet att du tycker att småsågande och specialsortiment är vägen framåt för att stänga av alla bruk och bulksåglinjer i landet. Men det tror jag inte är fullt ut möjligt. Har du koll på potensräkning? Det brukar vara nästan ingen som vet skillnad mellan olika faktorer av stora tal. Ursäkta, men inget personligt egentligen.

Man får nog acceptera storfinansens stora maskiner i dagens värld. Och det lär nog hålla i sej. Och idag är det bara dessa maskinsystem som skapar rejält med kosing som spiller ner till även icke fullt ut självhushållande bönder och hemslöjdare. De mest drivna entusiasterna kan möjligen skapa egen sysselsättning och försörjning från ett mindre skogsinnehav under säg, 30-40 år. Utan att sälja till "bolagen" är det nog färre än ett fåtal. Man orkar inte särskilt länge. Kan en normal aktiv skogsbonde hålla på i 30-40 år? Sen blir det tufft. Ungefär som med vedeldning om man kör "all in" och svettas på från skog till asklåda.
Man ska ju ha grejer också och det är ju investerings/kapitalvaror.

Ulf, jag undrar vem jag ska sälja återväxten till kommande decennier och på vilket sätt? I vilken form? Jag är själv frustrerad när man som i höstas tog ner 18ha senvuxen fura och bara får samma betalt som om det vore åkergran. I princip. Egentligen är det en faktor 2-3 högre som borde slantas upp för sånt virke, känns det som. Men ingen efterfrågar heller överkvalitet/rötbeständigt/senvuxet högdensitetsvirke i mängd. 3000m3/100 lass, bil med släp, var det. Som du förstår kan man inte såga det själv och inte har jag så många hemsågare på telefonlistan att sälja till med högre priser till heller.

Och sen om vi inte tänker på dej och mej bara, hur ska Sverige med världens högre skatt/lönenivåer använda skogen extensivt, på ditt sätt, undrar jag intresserat. Till att skapa meningsfulla liv och samtidigt betalar levnadsomkostnaderna åt så många övriga i samhället? Så gott som dagens industri gör just nu menar jag.
Vad skulle du göra i mitt ställe för att framtidsinrikta skogsbrukandet? Undrar uppriktigt.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#660550Ja så kan man på ett halvironiskt vis beskriva sakernas tillstånd, man kan oxå se det så, att de industrier som skogen skapar försörjer just nu promille av Svenska folket, och försörjde för 150 år sen 70%.
Jag har inte beskrivit några framgångar för skogsindustrin, för att det sorgliga är att det inte finns några att beskriva.
Bara att du reflekterar på din skog gör att det finns hopp om något bättre, Svenska skogsägare är Zombiesar, som styrs av en lögnaktig och ofta desperat döende industri, att man nu börjar med KL trä på tre miljardfabriker samtidigt beskriver detta ganska bra.
Det låter som du har en fin skog, en liten stuga att hyra ut per 10 hektar,skulle ge dig lika mycket som en tillväxt på 3-4 kubik per år i ett bedrövligt kalhyggesbruk.
Den skulle du kunna bygga av det du sågar.
Turism skulle med en bevarad natur, kunna bli 10 gånger större än någonsin en skogsindustri har möjlighet att bli, sca säger att de i år på sina marker måste ta ner en miljon kubik mer än förra året, men det finns inte virke till alla dessa påhittade användningsområden, som egentligen inte har så mycket med förädling att göra.
Förädling av skog kan lika gärna vara att låta den stå och vara en del av ett kretslopp som den var ägnad för, vi har som människor varit del av detta kretslopp i 50 0000 generationer utan att det förstörts, nu har vi på tre generationer gjort om detta för oss viktigaste kretslopp till en dysfunktionell och pestsmittat odling, som inte har ett skit med ekologi att göra.
Balansen är förstörd, bevisen är borrar, rötsvampar och dåligt utvecklade rotsystem, korta omloppstider gör att ett normalt självläkande ekosystem inte klarar att rätta till problemen vi skapar.
Skogsindustrin är ingen kompis till oss skogsägare, kanske den enda för många, men likt förbannat ingen bra kompis.
Dom kommer för att låna marken och leta pengar inte mycket mer.
Var och en som har skogar kan påverka dom och behöver då veta hur man gör, att inte göra något alls är ibland det bästa, särskilt om de är mycket gamla och orörda, men ofta så har ju någon varit där och avslutat ett kretslopp bryskt med en kalavverkning, då börjar problemen, inte som många tror "skogsbruket".
Vi har en industri som på fullt allvar går emot vetenskapen och ekologerna, och tom har fått politikerna och den Svenska vetenskapen med sig på denna farliga resa, tom EU vill stoppa vår framfart, läs detta från två hjärndöda Sossar.
"För svensk del är det viktigt att marknaden fortsätter styra utvecklingen för innovativa produkter och grön tillväxt. Därför driver vi på för att förhindra detaljregleringar på EU-nivå för hur biomassa och biobaserade material ska användas." hela artikeln finns här, https://www.landlantbruk.se/debatt/eu-k ... skogsbruk/ .
Så här är det alltså (som jag sagt) skogsindustrin som styr över sveriges ekosystem och kretslopp med stöd av politiker och vetenskap.
Alla borde förstå hur farligt detta är, men man hoppas att nån vet vad dom gör, nej det vet dom inte.
Vi har just i år satt oss i skuld för minst tre generationer framåt och hundratusental människor har i onödan dött allt pga ett rubbat ekosystem.
När det visar sig med en pandemi som startar i en djurmarknad i Kina eller med en blind älg i en Svensk skog borde det ju få oss alla att försöka göra något åt det själva, vi som äger skogar kan ju verkligen göra något åt ekosystemet.
Tiamin skapar starka immunsystem, det är bristen på tiamin som satte igång pandemin och som gör älgar blinda, bristen beror på förstörda ekosystem.
Allt hänger ihop, ingen del kan överutnyttjas utan stora och farliga följder.

TS

Hanatorp  
#660553Men vissa ser inte skogen för alla träna🤪

Avslutat-02  
#660555Tiamin, kallades förr för vitamin b1.
Finns naturligt i fullkornsprodukter och griskött.
Vattenlösligt så överskott som inte stärker inlärningen och upptagningsförmågan i hjärnan kissar vi ut..

Vetegroddar, nötter mm innehåller detta..

Tro inte allt du läser från en journalist kår som miljölobbyn leder..
https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... osystemen/

Jag tvivlar på detta stark...mycket starkt..
De vill sälja, och detta är smaskigt...

Detta är dock inte skogsindustriernas fel och man ska inte heller diskutera detta i denna tråden, vill man diskutera tiamin och om skogsbruket/Industrier är boven bakom, skapa en ny tråd.

Likaså med ditt hat emot dessa Industrier..

Lövträdens ekonomiska fördel och utveckling är ändå spårlöst borta...och inte kommer det tillbaka, bara för några enstaka stockar eller träd...behövs betydligt större kvantiteter för det..och att det går att odla nu inte om 50år...
Nu och fort...för det ska gå fort och ge pengar.
Låga avverkningskostnader, föryngringskostnader...
Mindre admin med myndigheter mm.

Det är dock inte verkligheten...eller hur?
Med stängsel, skogsstyrelsen som vill lägga döda handen på skogen, om den innehåller lövträd...mm...nä lägg ner och sätt barr istället...björk och asp mm kommer själv.
Det kan du fixa med röjsågen.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev: de industrier som skogen skapar försörjer just nu promille av Svenska folket, och försörjde för 150 år sen 70%.

Skogsnäringen sysselsätter ca 1,2% av befolkningen och skatteintäkterna från näringen är med och finansierar löner inom offentlig sektor. Som jämförelse kan nämnas att den pedagogiska personalen inom skolsektorn (lärare, rektorer, lsv. grundskola, gymnasium, komm. vuxenutb., etc) utgör ca 1,6% av befolkningen. Ett annat sätt att jämföra är att titta på BNP. Skogsnäringen utgör ca 2,2% av BNP och skolsektorn ca 3,4%. Men i denna officiella statistik syns inte det som självverksamma skogsägare gör oavlönat på fritiden.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#660586Jag blir lite fundersam över alla myter som skogsindustrin sprider, vi människor är inte helt dumma i huvet, men har väldigt lätt att bli auktoritetslydande.
Problemet med det är att den som har en titel som inger respekt, kan fan ljuga hur mycket som helst, kloka människor stänger bara av eller lämnar rummet och idioten som står och ljuger babblar på tills han tror sig själv, och ännu värre tills han tror sig ha övertygat sin omgivning, de kloka (utan makt) är bara tysta, vill bara ha ett lugnt liv medan allt rasar omkring dom, det händer just nu.
SLU har ju skogshistoriker som reser land och rike runt och berättar hur det nuvarande skogsbruket "restaurerat" de fruktansvärt raserade skräpskogarna som uppkom under den tid då skogarna försörjde 80-90% av sveriges befolkning.
Detta hände alltså på början av 18talet, sen kom ångmaskinen 1850 och sen kom industrin "räddarna" (2,2% av bnp idag) enligt Lars.
När ångmaskinen och industrin kom som räddande änglar i ett söndertrasat skogsekosystem (som försörjde och höll liv i 90% av folket) så började det hända saker, 1 miljon människor fick pengar till båtbiljett och tog sig en långsemester i Amerika, fattigstugor byggdes och hus brändes ner för att dom var i så dåligt skick och folket fick flytta till stan och fick lägenheter med kylskåp så dom kunde dricka kall mjölk på 4e våningen i förorten en mil från jobbet och minnas det tragiska tid då dom fick hämta den i kallkällan.
Resten är historia och vi lever i paradiset som skogsindustrin skapat åt oss, och skogarna som var slut dom har kommit tillbaka, halleluja.
Jag bröt upp ett par plankor i loggolvet där jag fixar med lite duschmöjligheter för mina stuggäster, den här logen byggdes 1840 mitt i bergslagens och Sveriges hårdast utnyttjade område för järn och bergsbruk.
Här var det enligt SLU skogshistoriker ett jävla skövlande av skogarna, ja fans det ens några skogar kvar här, varför var det inte en öken.
Verkligheten var ju nåt helt annat givetvis, man överlever inte på skövlade marker, vilket vi snart kommer att få bevittna här i Sverige.
Men träden till mitt loggolv hade mirakulöst överlevt i nästan 300 år mitt i detta skövlarhelvete, och de hade överlevt 17 regenter och fyra kungaätter, Slu får väl fundera på detta mirakel ett tag och sen kanske revidera lite i historiebeskrivningen, som ju bara är till för att försvara det man ägnar sig åt idag.

TS

Hanatorp  
#660605Fast dem blev ju skövlade till sist eller hur!

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Jag bröt upp ett par plankor i loggolvet ... byggdes 1840
- - -
Men träden till mitt loggolv hade mirakulöst överlevt i nästan 300 år mitt i detta skövlarhelvete

Visst vet du att man återanvända virke när man byggde nya hus? Timret i vår stuga, byggd 1925, kommer från tidigare hus. Samma sak gäller exempelvis golvet i vårt boningshus, byggt 1860. Man plockade ner stock för stock, planka för planka, och använde i nya hus. Så du har ingen aning om när de träden avverkades, eller var de växte.

De stora lövträd du sågar har ju överlevt trots dagens skogsbruk, eller hur? Enstaka stockar och plankor säger ingenting om de stora trenderna.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#660651Du kan ju ha rätt Lars, så du tror att mitt loggolv kanske började växa för 6-7-8 hundra år sen, ja vem vet, jag är nöjd med att en planka har sån kvalitet att den tjänar sitt syfte i 200 år.
Hanatorp är ingen historiker förstår jag av ett klumpigt inlägg, så du ska få en lite historielektion.
Loggolvet var det viktigaste bygget av alla i gårdarna under många århundraden, därav den omsorgsfullt utvalda kvaliten på plankorna, varför då tänker ni, nu yrar han igen, men så här är det.
Det var där som man tröskade, just på golvet, råg tex med de små fröna skulle slås mycket hårt och det fick inte vara glipor i golvet, påfrestningarna var mycket stora och en planka som på sommaren var torr som fnöske fick inte röra sig en millimeter, det här trädet var knappast över 35 cm i brösthöjd, men hade ändå 280 årsringar, när den sågats, så kantades den med en täljkniv, (vilket man kan se) och plankorna las omlott för att smaländar skulle möta den bredare, kallas idag kilsågat, med då var det kiltäljt. att i århundraden piska kornen ur axen på ett sådant golv som dessutom fått generationer att överleva, det kallar jag inte att skövla träd Hanatorp, du hade antagligen inte existerat i dag utan riktiga loggolv, så försök ge en mer underbyggd kommentar nästa gång.
Fanns det då ingen annanstans man kunde tröska ... nääe, var man riktigt fattig så lånade man loggolv av någon granne eller tröskade på isen.
Vi får väl se hur det står till med KL husen som byggdes för 20 år sen med dagens skitvirke, de börjar visst bli farliga redan.
Just de här logplankorna har ståt utan tak i 7 år, men de luktar starkt av terpentin så det blir inte läge för insekter att ta sig in i dom, sprickorna har uppkommit de senaste åren av issprängningar då blöta plankor som fryser inte kan klara det hur bra kvalitet dom än har. Jag borde ha tagit hand om dom bättre, men det är mycket att ta hand om.
Här får ni en fin sida om lövskogsbruk https://blandskog.se/?p=105

TS

Avslutat-02  
#660653Varför så förbannad på Hanatorp?

Vad har detta alias skrivit för klumpigt inlägg som du själv tydligen aldrig gjort?

Vart är ekonomin, ulf..?
Vart är trädslagen?
Hur mycket ger de?
Är det per träd? Stock?m3?
Euro?
Kronor?

Vad?
Kan vi inte reda ut det först?

Många frågor, får se om jag får något svar....

Användarvisningsbild

T Landström  
Dennis1982 skrev:
T Landström skrev:Om jag inte är felinformerad...så är tanken med CLT att det ska ersätta stål och betong när man tex bygger högre hus.

Bättre än oisolerat stål är det såklart, men du hittar inte oisolerat eller omålat stål i större flerbostadshus.
Bättre än betong säger du, skulle vilja ha källa på det. Jag skulle vilja påstå att betong är överlägset när det kommer till brand. 90 min brandmotstånd får du gratis med normala täckskikt.

Ska se om jag hittar mitt gamla examensarbete...

Om jag inte minns fel så var det många faktorer sammanvägda faktorer med massivträ som gjorde att det konkurrerade med stål och betong i högre byggnader.
Men de stora fördelarna är att trä är relativt formstabilt när det brinner och det är lätt att beräkna hållbarheten under brand.
Det är 15 år sedan jag gjorde examensarbetet och då va massivträ relativt nytt i Sverige.
Jag jämförde ett mellan bjälklag av betonghåldäck med ett bjälklag i massivträ i en entré på en matbutik.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).