Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 203408 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:Om man ska tro prognoserna som experterna har gjort så ligger Blekinge i Västernorrland om 50 år (sett till växtsäsongens längd, bilden nedan).
- - -
Bör man som skogsägare ta hänsyn till detta?

Din fråga är alltså, något hårddraget, om man som privatperson idag ska ta hänsyn till prognoser om hur vädret kommer att vara på en viss plats om 50 år, och låta det styra vilka trädslag man idag väljer att försöka föryngra med? Eller tänkte du bara på proveniensförflyttningar av barrträd?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:Om man ska tro prognoserna som experterna har gjort så ligger Blekinge i Västernorrland om 50 år

Ulf brukar illustrera med musik, så här kommer en variant på svar:

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Fredrik Reuter skrev:Om man ska tro prognoserna som experterna har gjort så ligger Blekinge i Västernorrland om 50 år (sett till växtsäsongens längd, bilden nedan).
- - -

Din fråga är alltså, något hårddraget, om man som privatperson idag ska ta hänsyn till prognoser om hur vädret kommer att vara på en viss plats om 50 år, och låta det styra vilka trädslag man idag väljer att försöka föryngra med? Eller tänkte du bara på proveniensförflyttningar av barrträd?

Ja, typ. Fast näringsidkare i form av skogsägare.

Det är en riskanalys som borde ligga på varje skogsägares skrivbord. Alternativet skulle vara sofflocksmodellen och låta naturen styra plantval utifrån ståndort.

Men frågan som då uppkommer innan man börjar fundera på detta: Vad är sannolikheten att Blekinge kommer ligga i Västernorrland år 2070?

Det tycker jag är mycket intressant att både grotta i och diskutera.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#660162En vän till mig som är bonde uttryckte sig så här; alla som tänker bli bönder måste gå en ekonomisk kurs på minst ett halvår. Efter det är det ingen som vill bli bonde.
Kanske lika med skogen? Vi odlar massaved gratis åt bolagen!?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
halvproffs skrev:Vi odlar massaved gratis åt bolagen!?

Nej.
Skogen fanns där när skogsbrukaren kom dit första gången, och den odlar sig själv utan människans inverkan. Vi skördar och manipulerar, och planterar numera därför att vi vill att det ska komma ny skog snabbare. Men vi "odlar" inte skog. Den växer av sig själv, överallt, därför att det är den naturliga växttypen här i landet. Vi har dessutom sån tur att vi har få trädslag och de som dominerar är kommersiellt intressanta.

Jordbruk kräver stora insatser för att det ska bli nåt värt att skörda. En sofflocksbonde får inte mycket till skörd.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#660171Den skog vi inte "odlar" blir som den blir och oftast gles med dåligt ekonomist utbyte.
En anledning av det är att vi planterar det vi tror är ekonomiskt bra. Annars skulle vi aldrig plantera , mycket jobb och stora utgifter på dyra plant. Dels är vi ofta tvingade till plantering för att kunna göra lagen om återbeskogning trovärdig.
Att sen pengarna från slutavverkningen ska betala återbeskogningen tycker jag är trams. En 1a gallring borde ge ett sånt överskott att den ska stå för återbeskogningen med plantor.
Skulle industrin betala skäligt för massaveden så var saken klar.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#660176Tror nog det blir allt lättare att låta naturen välja träslag framöver (med lite lagom hjälp), jag ser att Löv trivs mycket bra i detta klimat, men givetvis kan vi styra vart skogen ska gå, och det viktiga för mig är att sträva efter det mosaiklandskap som gav försörjning till 70-80% av befolkningen under några århundraden, de kan inte ha gjort så många fel innan träpatronerna ruinerade oss alla.
Genom pollenanalyser så kan man se att vi för 2000 år sen hade dominerande och enorma lövskogar upp till södra Norrlandsgränsen. (Dalsland, Västmanland till Gävle)
Dessa klimatförhållanden finns nu på plats igen, och det är nog bara människan som just nu håller stången mot en utbredning av Lövskogar.
Lars kanske ger dessa människor ett ansikte, vi är många som förundrat läser hans spådomar, om att granen ska ta över, men sen går vi ut i verkligheten och ser något helt annat, där de naturliga skogarna finns kvar.
Sen Lars din fråga eller var det ett påstående, "Att du säljer något för 5000 kr/m3 säger ingenting om man inte får hela bilden", gav du inte just den bilden själv.
"Ytterpanel gran hos Byggmax kostar ca 4500 kr/m3. Det räcker hos dom att försörja personalen med sjyssta löner, betala inventarier och dessutom generera vinst till företaget. Plus att de sågverk som levererat panelen till Byggmax också betalat lön till sin personal plus betalat utrustning och inventarier samt genererat vinst till sågverksägarna, plus att de maskinentreprenörer som avverkat virket hos någon skogsägare också fått betalt för både arbetstid och maskiner, samtidigt som skogsägaren också fick betalt för det virke som avverkades. Så i den stora skalans skogsbruk är det en hel drös människor som försörjs av att privatpersoner och mindre företag köper virke hos Byggmax."

Skillnaden med min småskaliga verksamhet är att jag har allt under samma tak, och tar alla inkomster själv i alla led, och när jag mest säljer och köper med lokalbefolkningen så är det en verksamhet som håller pengarna kvar i bygden och att tex mina anställda har gångavstånd till jobbet gör ju detta företag till en ren idyll, och det bästa av allt, inget jävla kalhygge får bidra till skövling av våra skogar, för mitt virke kommer från skogar som får vara skogar, är jag kanske den första i Sverige som lever som jag lär med mitt skogsbruk.
Jag ställer frågan igen, kan jag köpa barkborreträd gränsande till hyggen och trovärdigt säga att jag vägrar köpa virke från kalhyggen, jag vet inte svaret, men är öppen för en debatt om detta.
Kom igen nu, jag har fått förfrågningar om jag vill köpa, men i företaget står det två mot två så jag är låst och vet inte hur jag ska göra, jag kan inte bestämma mig och min röst avgör hur vi gör med detta i framtiden.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Skillnaden med min småskaliga verksamhet är att jag har allt under samma tak, och tar alla inkomster själv i alla led, och när jag mest säljer och köper med lokalbefolkningen så är det en verksamhet som håller pengarna kvar i bygden och att tex mina anställda har gångavstånd till jobbet gör ju detta företag till en ren idyll,

För att det ska gå runt måste du väl sälja i genomsnitt minst ett par kubikmeter per dag, året runt?

morco  
#660191Ytterpanel gran 4500 kr, tror inte ens att det bara är den sedvanliga tiopotensen som någon fått om bakfoten....

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#660193Ytterpanel, gran på Byggmax.
21x120 á 11,50 per meter

1 meter är 0,021x0,12x1 = 0,00252 m3

11,50/0,00252= 4 563,49 kr/m3

morco  
#660196Jag läste för snabbt, är nog bara van att räkna panel i kvadratmeter...

Användarvisningsbild

Björn T  
#660198Ulf frågar om han kan jag köpa barkborreträd gränsande till hyggen och trovärdigt säga att han vägrar köpa virke från kalhyggen, jag vet inte svaret, men är öppen för en debatt om detta.

Skälvklart ska du köpa barkborre träd, men på ett villkor att du betalar bättre än industrin.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#660201Jag tänkte betala runt 300 om de inte är för dåliga, borde väl vara gångbart.
Jag talade om KL-trä för ett tag sen, och det tråkiga limmet som vräks på dessa 2 tum 6or och åttor.
Priset till byggbolagen ligger på ca 5000 kubiken för KL-trä, alltså ungefär vad jag brukar nöja mig med när jag sågar, jag betalar dock inte för något lim, inte heller för maskinparken som just nu byggs upp i Hedemora för att kunna tillverka detta KL trä, Sveaskog investerar miljarder i detta bygge, och det är ju lite vanskligare än att köpa en såg för 100 tusen spänn, särskilt om folk inte vill ha giftigt trä i bostaden där de vistas största delen av sitt liv.
Men jag tänker ju bara som varje klok människa borde göra, och industrin har ju pengar som dom fått från er skogsägare att propagera för hur gröna dom är och då behöver dom inte inte vara riktigt kloka.

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#660206Det måste ju vara koldioxidreducerande att såga upp barkborretimmer, jämfört med att elda upp det.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Fredrik Reuter skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Huvuddelen av Sverige ligger nu och under överskådlig tid inom den boreala zonen. Endast en mycket liten del av skogsmarken finns i den nemorala zonen och där är förutsättningarna helt annorlunda.

Men då kan det ju bli riktigt intressant ändå.

Om man ska tro prognoserna som experterna har gjort så ligger Blekinge i Västernorrland om 50 år (sett till växtsäsongens längd, bilden nedan). Och då är vi i så fall redan halvvägs i denna prognos med tanke på de tidsspann som används.

Bilden kommer från rapporten: https://www.lansstyrelsen.se/download/1 ... rategi.pdf som i sin tur tar sitt avsteg i prognosen som säger att växtzonerna flyttar sig norrut med en hastighet om 1 meter per timma.

- Ja, visst kan o bör man det ! Det kan vara en vinst eller nitlott, men är inte allt skogsbruk det ? De försök som jag gör på vår plats i tillvaron, vet jag ju inte om de kommer att gå bra för eller ej. Men om det gör det, så har jag ju det redan på plats om framtiden ger oss denna förändring. Sitkagran, Bergsgarn, Sibirisk gran. Alla verkar ju trivas likväl som Balsamgran o Serbisk gran. Och här får ju lövet den betydelsen av skärm o frostskydd som gör att den i dagsläget kan vara av ett annat men ack så viktigt värde i väntan på framtiden. Så "Lövträd som ger pengar" får ju på det sättet fler än en betydelse !

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).