fre 07 aug 2020, 17:00#660176Tror nog det blir allt lättare att låta naturen välja träslag framöver (med lite lagom hjälp), jag ser att Löv trivs mycket bra i detta klimat, men givetvis kan vi styra vart skogen ska gå, och det viktiga för mig är att sträva efter det mosaiklandskap som gav försörjning till 70-80% av befolkningen under några århundraden, de kan inte ha gjort så många fel innan träpatronerna ruinerade oss alla.
Genom pollenanalyser så kan man se att vi för 2000 år sen hade dominerande och enorma lövskogar upp till södra Norrlandsgränsen. (Dalsland, Västmanland till Gävle)
Dessa klimatförhållanden finns nu på plats igen, och det är nog bara människan som just nu håller stången mot en utbredning av Lövskogar.
Lars kanske ger dessa människor ett ansikte, vi är många som förundrat läser hans spådomar, om att granen ska ta över, men sen går vi ut i verkligheten och ser något helt annat, där de naturliga skogarna finns kvar.
Sen Lars din fråga eller var det ett påstående, "Att du säljer något för 5000 kr/m3 säger ingenting om man inte får hela bilden", gav du inte just den bilden själv.
"Ytterpanel gran hos Byggmax kostar ca 4500 kr/m3. Det räcker hos dom att försörja personalen med sjyssta löner, betala inventarier och dessutom generera vinst till företaget. Plus att de sågverk som levererat panelen till Byggmax också betalat lön till sin personal plus betalat utrustning och inventarier samt genererat vinst till sågverksägarna, plus att de maskinentreprenörer som avverkat virket hos någon skogsägare också fått betalt för både arbetstid och maskiner, samtidigt som skogsägaren också fick betalt för det virke som avverkades. Så i den stora skalans skogsbruk är det en hel drös människor som försörjs av att privatpersoner och mindre företag köper virke hos Byggmax."
Skillnaden med min småskaliga verksamhet är att jag har allt under samma tak, och tar alla inkomster själv i alla led, och när jag mest säljer och köper med lokalbefolkningen så är det en verksamhet som håller pengarna kvar i bygden och att tex mina anställda har gångavstånd till jobbet gör ju detta företag till en ren idyll, och det bästa av allt, inget jävla kalhygge får bidra till skövling av våra skogar, för mitt virke kommer från skogar som får vara skogar, är jag kanske den första i Sverige som lever som jag lär med mitt skogsbruk.
Jag ställer frågan igen, kan jag köpa barkborreträd gränsande till hyggen och trovärdigt säga att jag vägrar köpa virke från kalhyggen, jag vet inte svaret, men är öppen för en debatt om detta.
Kom igen nu, jag har fått förfrågningar om jag vill köpa, men i företaget står det två mot två så jag är låst och vet inte hur jag ska göra, jag kan inte bestämma mig och min röst avgör hur vi gör med detta i framtiden.