Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt lärande

232 inlägg 9399 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt läran

Lars Lundqvist SLU  
Sundhult skrev:Det är egentligen inte så värst länge maskiner förekommit i skogen i någon större skala, och allt eftersom har det vuxit i storlek, både volym och vikt.
Helt andra vägnät, både skogsbilvägar som för allt högre krav och vägar i bestånd på ett helt annat sätt än när det inte var mekaniserat.
Avverkning året runt i en helt annan omfattning.
Utmarker som betats och samtidigt stått för träråvara har omvandlats till tät skog.

Utmarkerna var innan dess tät skog.
Avverkning på barmark har förekommit i södra Sverige ända sen man började nyttja skogen.
Skogsbilvägar är nåt nytt, men de har marginell inverkan på skogen mellan vägarna. Deras största förtjänst är att de gör det möjligt för vilken stadsbo som helst att ta sig ut i skogen.
Maskinernas storlek är irrelevant. Det är marktrycket som har betydelse.

Du blandar ihop vad du gillar/ogillar med fakta om hur det är.

Användarvisningsbild

Badger  
#913542Enligt Skogsstyrelsens avverkningsstatistik och Riksskogstaxen har den årliga avverkningen i Sverige ökat från uppskattningsvis 10–20 miljoner i början på 1800talet till omkring 88 miljoner kubikmeter skog 2024. En ökning med cirka 5–8 gånger. Omkring år 1900 uppgick avverkningen till 25–35 miljoner kubikmeter, omkring 1950 till 45–55 miljoner, omkring 1980 till 70–80 miljoner och 2024 till 87,7 miljoner kubikmeter. Samtidigt har skogsbruket förändrats från att nästan uteslutande bedrivas vintertid, 1820 skedde 90–95 procent av avverkningen vintertid, till cirka 70–80 procent omkring 1950, 60–70 procent omkring 1980 och idag ungefär hälften vintertid och hälften under barmarkssäsongen.

Nu är jag inte maskinentreprenör, men det förefaller mig logiskt att större och dyrare maskiner behöver nyttjas mer över hela året för att få en snabbare återbetalning på investeringen.

Det intressantast i den här tråden borde vara hur det går att hitta effektiva metoder för att använda effektiva maskiner i hyggesfritt skogsbruk.

gurka  
Badger skrev:Det intressantast i den här tråden borde vara hur det går att hitta effektiva metoder för att använda effektiva maskiner i hyggesfritt skogsbruk.

Grundproblemet , att ta ner stora träd utan att skada de mindre , är nog inte möjligt att lösa utan att avverkningskostnaderna och därmed ekonomin för hyggesfritt försämras ytterligare...
(tex typ helikopter)

Användarvisningsbild

Badger  
gurka skrev:
Badger skrev:Det intressantast i den här tråden borde vara hur det går att hitta effektiva metoder för att använda effektiva maskiner i hyggesfritt skogsbruk.

Grundproblemet , att ta ner stora träd utan att skada de mindre , är nog inte möjligt att lösa utan att avverkningskostnaderna och därmed ekonomin för hyggesfritt försämras ytterligare...
(tex typ helikopter)

Det problemet blir enklare att lösa om vi släpper blädningen och tittar på utformningen av hyggena, deras storlek och planerar flera mindre hygge i samma skog.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#913546Det man måste komma ihåg är att den areal som årligen slutavverkas har varit i stort sett konstant det senaste seklet men att den gallrade arealen däremot har minskat. Skogen är alltså betydligt tätare idag än den var för 100 år sen, men inte jättemycket tätare än den var om man backar ytterligare 100 år.

När det gäller maskiner ska man komma ihåg att hyggesfritt enligt Skogsstyrelsens definition är tre varianter:
- blädningsbruk som knappt existerar eftersom det knappt finns nån fullskiktad skog
- skärmställning som inte fungerar annorlunda än att ställa fröträd eller avveckla fröträd, och som fungerar med dagens maskiner
- små minihyggen, som naturligtvis går att göra med dagens maskiner

Sen har vi nytillskottet med "plockhuggning" som i praktiken rent tekniskt fungerar som skärmställning (med skillnaden att man inte vill få upp en jämn föryngring över hela arealen) men som i övrigt bara är en sen gallring som så småningom slutar med slutavverkning.

Så vad är det för "effektiva metoder" Badger efterfrågar?

Själv skulle jag önska att fixeringen vid föryngringsfasen försvann och att man istället diskuterade den fortsatta skötseln av den uppväxande skogen. Man kan exv låta skogen bli mer småskaligt rumsligt ojämn vid både röjning och gallring utan att produktionen påverkas. Det skulle ge nya möjligheter att ta hänsyn till andra intressen.

Användarvisningsbild

Badger  
Lars Lundqvist SLU skrev:Själv skulle jag önska att fixeringen vid föryngringsfasen försvann och att man istället diskuterade den fortsatta skötseln av den uppväxande skogen. Man kan exv låta skogen bli mer småskaligt rumsligt ojämn vid både röjning och gallring utan att produktionen påverkas. Det skulle ge nya möjligheter att ta hänsyn till andra intressen.

Det ena kan bidra till att ge det andra. Om man avverkar flera mindre ytor istället för en större så kan man också sprida ut dem i tid lättare och då får man större variation i både ålder och höjd. Instämmer i att man också kan sköta skogen för olika höjd och täthet med sitt urval i röjning och gallring. Det har jag börjat göra där björken trivs bäst för att ha en kontinuerlig tillgång till bra dimensioner för att producera brasved varje år.

Det jag önskar är mer ödmjukhet för platsens förutsättningar och att vi kommer bort från fler "kloka" råd om att en enda metod och ett enda trädslag är bäst överallt.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:
Sundhult skrev:Det är egentligen inte så värst länge maskiner förekommit i skogen i någon större skala, och allt eftersom har det vuxit i storlek, både volym och vikt.
Helt andra vägnät, både skogsbilvägar som för allt högre krav och vägar i bestånd på ett helt annat sätt än när det inte var mekaniserat.
Avverkning året runt i en helt annan omfattning.
Utmarker som betats och samtidigt stått för träråvara har omvandlats till tät skog.

Utmarkerna var innan dess tät skog.
Avverkning på barmark har förekommit i södra Sverige ända sen man började nyttja skogen.
Skogsbilvägar är nåt nytt, men de har marginell inverkan på skogen mellan vägarna. Deras största förtjänst är att de gör det möjligt för vilken stadsbo som helst att ta sig ut i skogen.
Maskinernas storlek är irrelevant. Det är marktrycket som har betydelse.

Du blandar ihop vad du gillar/ogillar med fakta om hur det är.

De utmarker som hades som mångbruk, som producerade flera olika tjänster och produkter har omvandlats till tät skog med fokus på virke.
https://www.gu.se/hantverkslaboratoriet ... k-och-skog

Att maskinernas stolek har betydelse går inte att komma ifrån. Större maskiner, även om du minskar marktrycket med större hjul/band gör urvalet av träd mindre, speciellt för val av kvalité.

Jag ser stora skillnader på den egna skogen som enbart gallrats med motorsåg och utkörning med mindre maskiner företrädes under lämpliga perioder vintertid, med de som anlitar och tar in grupper till Skogsbolaget på grannfastigheten och kör under årets alla perioder.

Spår blir det även i den egna skogen där mindre maskiner används. Mer där vi lejt in för avverkning och större maskiner, trots att arbetslaget varit utvalt för sin försiktighet. Även då ar det blivit spår som är 25 cm som har effekt över lång tid.

Det ser mindre roligt ut på flera ställen på Skogsbolagets skog, där det inte alltid gallring/avverkning inte kunnat styras till när det varit lämpligt att köra.

Så att maskiner och dess stolek haft betydelse för skogens struktur går inte att komma ifrån.

Det är för övrigt intressant att se gamla flygbilder eller satellitbilder på Lantmäteriet och Google Maps och se hur landskapet ändrat sig, vad markerna använts till och hur det avverkats. Kan verkligen rekommendera dig som äger skog att botanisera bland de historiska kartorna och se vilken aktivitet som pågått på dina marker. Av förklarliga skäl finns det inte fotografier/bilder, men det går ofta att hitta bilder före och efter stormarna 1969 och framåt.

Jag vet inte vad du far efter när du påstår att jag blandar ihop vad jag gillar eller ogillar med fakta.

Jag vet att jag inte var tillräckligt tydlig med solenergin, men nog har vi rett ut att du (med vilje?) missförstod?
Fakta är att fotosyntesen omvandlade solsenergi till glukos, som också blir kemiskt energilager. Alltså en fungerande energicykel
Fakta är att träd skickar ner delar va glukosen för ge näring till mikrolivet och svampar i marken.
Fakta är att mikrolivet och svampar är med och bildar rhizosfär som är en viktig del av trädets funktion i att både få näring och som skydd. Alltså en bättre utvecklad mineralcykel.
Fakta är att mikrolivet och svamparna ärr med och bygger jordstruktur som förbättrar markens förmåga att hantera vatten. Alltså en fungerande vattencykel.
Fakta är att trädet är beroende av att det finns olika arter av djur, insekter, mikroliv, svampar, växter etc för att fungera väl. Alltså ett artsampel.
Fakta är att utmarken med mångbruk blivit omvandlat till tätare skog med virkesproduktion, från att leveret en större variation av tjänster och produkter.
Fakta är att tidigare var det mer vanligt att största delen av skogsbruket skedde under vintertid.
Fakta är mekaniseringen i skogen tog fart ungefär i samband med andra världskriget, och sedan dess har maskinerna blivit fler, större i volym, tyngre och effekt vare sett till volym per tidsenhet.

Vare sig om jag ogillar det eller inte så är det fakta, och något som jag får förhålla mig till.

Det är då jag som skogsägare funderar på hur jag ska förhålla mig till det?
Jag ställer mig frågan vad finns det för fler perspektiv, vad har jag missat, var tänker jag fel och vad behöver jag lära mig mer om?
Vad kan jag göra annorlunda och dra för slutsatser av den fakta jag har?

För mig är det då hur kan jag använda min skogliga resurs på ett smartare sätt, med bra avkastning och färre risker till produktionsbortfall och förändrad marknad.

TS
Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev: Det har jag börjat göra där björken trivs bäst för att ha en kontinuerlig tillgång till bra dimensioner för att producera brasved varje år.

Det jag önskar är mer ödmjukhet för platsens förutsättningar och att vi kommer bort från fler "kloka" råd om att en enda metod och ett enda trädslag är bäst överallt.

Dessa två meningar säger rätt mycket tycker jag.

Både att se till skogens förutsättningar som minskar dina insatser och ändå kan producera något som marknaden efterfrågar.
Riktigt smart företagsekonomiskt, och det genom att nyttja vad naturen "vill".

Möjligen skulle ett lager med att hitta fler trädslag som bassa till råvara till en större produktportfölj för att sprida riskerna. Både ekonomiskt och skogsekosystemen.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
gurka skrev:

(tex typ helikopter)

Exakt. Det är det riktiga utmaningen, inte vilka träd eller när ska huggas.
En mycket vanlig mätare är uttaget per hektar. Större betydelse vad som är uttaget per stickvägmeter. Plockhuggs 100 stammar i 1 eller 3 ha kostar helt olika.
Plockhuggning liknar mycket arbetet vindfällor avverkas efter sista gallring.

Användarvisningsbild

Badger  
Sundhult skrev:Möjligen skulle ett lager med att hitta fler trädslag som bassa till råvara till en större produktportfölj för att sprida riskerna. Både ekonomiskt och skogsekosystemen.

Torbjörn och Fredrik brukar titt som tätt prata om att Sverige som skogsland behöver gå över till premium från bulkprodukter. Jag är inte så säker på att samhället eller marknaden vill det i någon större utsträckning. Som exempel brukar jag förundras över hur starkt och friskt virket brukar vara när jag besöker gamla slott. Ekvirket verkar nästan helt opåverkat efter flera hundra år. Det är lite samma sak med gamla fönster där man använt tätvuxet virke och som har en helt annan hållbarhet än moderna fönster. Den här typen av mer tätvuxet virke för premium produkter med extra lång livslängd skulle kanske kunna vara en liten nisch för hyggesfritt - om det går att marknadsföra värdet med längre hållbarhet. Som ett litet komplement, men absolut inte som ersättare för bulk. Du har väl grannar hos dig Sundhult som bygger hus med gamla metoder. Vad säger de om virkeskvalitet?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Badger skrev:Den här typen av mer tätvuxet virke för premium produkter med extra lång livslängd skulle kanske kunna vara en liten nisch för hyggesfritt - om det går att marknadsföra värdet med längre hållbarhet.

Det argumentet framförs ofta, men hyggesfritt ger inte generellt bättre virkeskvalitet, om man med det menar smala årsringar och kvistfri mantelyta.

Användarvisningsbild

Badger  
#913560I mina trakter med marker med bra tillväxt krävs det att man går ifrån etablerade röjnings och gallringsmallar för att odla tätvuxet virke så det skulle kunna göras, men ingen gör det idag eftersom det inte ger bättre virkespris och därmed är olönsamt. I norrland blir det väl väl så vare sig man vill eller inte, men deras virkespriser är mer fel ur det perspektivet.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#913562Högt stamantal i ungskog ger klenare kvistar och smalare årsringar, men för att få tydlig effekt behöver man ha totala stamantal (alla trädslag) uppåt tio tusen stammar per hektar, eller helst ännu mer, tills ungskogen närmar sig 4-5 meter i höjd. Ddn typen av bestånd är inte så roliga att röja.

Samtidigt ska man komma ihåg att träd som växer upp på kalhygge i enskiktat bestånd får väldigt smala årsringar de sista decennierna. Så man måste hålla isär vad man pratar om - centrumutbytet eller bräderna som sågas av yttersta delen av stocken, och skilja på första och andra timmerstocken.

I blädningsbruk har granarna omvänd årsringsutveckling - smala årsringar längst in mot märgen och breda utåt mot barken på första stocken. Är det bra eller dåligt?

När det gäller hur virke (och därmed träd) såg ut förr så måste man också komma ihåg att det inte går att bedöma utifrån gamla trädetaljer som överlevt tidens tand. De som inte hållit har ju bytts ut. Det är som att titta på gamla försöksytor som inte skadats av storm och sen dra slutsatsen att det sättet att sköta skog inte skadas av stormar, när sanningen kanske är att de ytor som finns kvar är de 10% som råkar ha klarat sig medan övriga 90% skadats och avverkats (en del gödslingsstudier lider av det problemet).

En helt annan fråga är varför framtidens virkesanvändning skulle se ut som den vi hade för 80-100 år sen, eller ännu längre tillbaka. Allt annat förändras ju över tid.

Användarvisningsbild

Jl2  
Badger skrev:I mina trakter med marker med bra tillväxt krävs det att man går ifrån etablerade röjnings och gallringsmallar för att odla tätvuxet virke så det skulle kunna göras, men ingen gör det idag eftersom det inte ger bättre virkespris och därmed är olönsamt. I norrland blir det väl väl så vare sig man vill eller inte, men deras virkespriser är mer fel ur det perspektivet.

Har ochså marker med väldigt bra tillväxt och där etablerade gallringsmallar kanske inte ger det bästa virket när det gäller täta årsringar. Men det skulle absolut inte någon av alla hyggesfria metoder som jag har tittat på göra heller, utan dom skulle antagligen ge änu sämre "kvalitet". Tvärt om skulle jag nästan säga att trakthyggesbruk är en förutsättning för mig att få " bra kvalitet", dvs täta årsringar relativt kvistfria stammar.

Ett par exempelbilder.
1784364729_img_20260308_165752.jpg
1784364729_img_20260328_154154.jpg

Användarvisningsbild

Fred86  
Lars Lundqvist SLU skrev:Högt stamantal i ungskog ger klenare kvistar och smalare årsringar, men för att få tydlig effekt behöver man ha totala stamantal (alla trädslag) uppåt tio tusen stammar per hektar, eller helst ännu mer, tills ungskogen närmar sig 4-5 meter i höjd. Ddn typen av bestånd är inte så roliga att röja.

Samtidigt ska man komma ihåg att träd som växer upp på kalhygge i enskiktat bestånd får väldigt smala årsringar de sista decennierna. Så man måste hålla isär vad man pratar om - centrumutbytet eller bräderna som sågas av yttersta delen av stocken, och skilja på första och andra timmerstocken.

I blädningsbruk har granarna omvänd årsringsutveckling - smala årsringar längst in mot märgen och breda utåt mot barken på första stocken. Är det bra eller dåligt?

När det gäller hur virke (och därmed träd) såg ut förr så måste man också komma ihåg att det inte går att bedöma utifrån gamla trädetaljer som överlevt tidens tand. De som inte hållit har ju bytts ut. Det är som att titta på gamla försöksytor som inte skadats av storm och sen dra slutsatsen att det sättet att sköta skog inte skadas av stormar, när sanningen kanske är att de ytor som finns kvar är de 10% som råkar ha klarat sig medan övriga 90% skadats och avverkats (en del gödslingsstudier lider av det problemet).

En helt annan fråga är varför framtidens virkesanvändning skulle se ut som den vi hade för 80-100 år sen, eller ännu längre tillbaka. Allt annat förändras ju över tid.

…eller en röjares våta dröm för oss som är lagd åt det hållet! …och kan en tätare kärna ge mer framtida rötbeständighet skulle jag välja det alla dar i veckan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).