Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Miljövänligt skogsbruk är lönsamt

201 inlägg 105478 visningar 12 följer Svara, dela mm...   

Re: Miljövänligt skogsbruk är lönsamt

Skogsforskare  
#181897 Om man ska döma av de försöksytor som finns och de halvpraktiska försök som exv SCA har gjort så kan du komma tillbaks och upprepa det hela. Hur länge du får vänta beror på boniteten.

På Åskälen, en höjdplatå sydväst om Hammerdal som är omvittnat svår att föryngra, ligger SI på ca G26-G27, så där tar det bara 10-12 år att komma tillbaka till ursprungsläget. I Bielite, söder om Saxnäs i Västerbottensfjällen där SI är G16-G18 får du vänta i närmare 20 år.

När väl stickvägarna finns på plats blir för övrigt medelstammen något grövre. Problemet som brukar påpekas är att det blir övergrova granar, svåra för skördarna att hantera och sågverken klagar att dom inte går in i ramsågarna.

Skogsforskare  
#181902 ... och på Åskälen ligger avverkningen på ca 70 m3sk/ha, och i Bielite ca 50m3sk/ha. Kvarvarande virkesförråd efter blädning på Åskälen ca 180-200 m3sk/ha, i Bielite ca 100.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181908 Var det inte de övergrova som man högg bort första gången? Om alltihop håller på att bli övergrovt så är det väl fel utgångspunkt för någon blädning?

Skogsforskare  
#181919 Vid blädningsbruk ska ju i princip alla blädningar vara likadana, och beståndet ska teoretiskt sett se lika ut före och efter varje avverkning, och de grövsta granarna (som man avverkar) är normalt uppåt 40 cm i brösthöjd, eller mer. När man återkommer nästa gång har ju de grövsta som man då lämnade hunnit växa på sig och är lika grova som de du avverkade förra gången du blädade.

Användarvisningsbild

towes  
Uvskogen skrev:Kan du inte försöka ta dig mot något sådant? Om du tog ner, säg 30% av den slutavverkningsmogna skogen nu så skulle du på en 10-15 år ha en ganska fin ungskog där. Då kan du ju ta ner säg 40% till och göra samma sak för att efter en 10-15 år till ta resten. Då skulle du på en 40-50 år ha en skog i flera olika stadier. Nu beror det förstås på hur gammal din skog är nu, om den tål att stå "över" så pass länge.
Till detta kan du ju också kanske sätta av några hektar för löv (björk) som i varje fall här etablerar sig fort och kvickt blir en fin skog som man kan ta av ganska snart via gallring och sen avverkning.

Sveakatten, jag kan bara instämma i Uvskogens inlägg, särskilt efter att ha sett bilderna. Komplettera detta med att ha en del av beståndet kvar som "experimant-yta" för att få leka av dig alla nyvunna kunskaper i kontinuitetsbruk. Fast naturligtvis genom att pröva en egen initialt "tvåskiktad" variant av Naturkulturmetoden med plantering. Ren blädning är knappt lönt att tänka på i din enskiktade skog utan underväxt.

Man ska inte underskatta de mjuka värdena och den tillfredsställelse det ger att pröva något man gillar, även om det delvis går mot etablissemangets åsikt. Ett mindre område kanske inte heller spelar så stor roll ekonomiskt. Fina bilder också, tack för det.

Axl skrev:Har inte tråden kommit ganska långt från starten. Skulle man inte kunna lyfta ut skötseln av Sveakattens skog till en egen tråd? Är inte skötseln som Skogforskare förespråkar ganska långt ifrån Lohmanders version av kontinuitetsskogsbruk?

Jag är helt enig med Axl i detta. Inte kanske långt från Lohmanders version av kontinuitetsskogsbruk utan främst den ekonomiska jämförelsen och de regelförändringar han förespråkar.

Diskussionerna här har varit jättekul att följa, men vi kom från ämnet en aning i sida 2 i tråden. Jag skulle därför vilja föreslå att man där någonstans bröt ut en sidortråd likt det som gjordes om underröjning från Vida-tråden: "Förröjning vid gallring (från Vida tråd)". Tråden skulle ju t.ex. kunna kallas "Frågor om blädning (från miljövänligt-tråden)". Sveakattens fall, bränd mark etc, ja det mesta som skrivits därefter kunde finnas där.

Vore bra om tråden inte är en mil lång när/om Lohmander återkommer efter ledighet. Det går ju även referera till sidotråden vid behov ändå.

Hema  
#183984 En ny tråd: Stoppad avverkning pga. naturreservat https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=1&t=14430 angående hur vissa kan få stora delar skog "naturklassad" torde öka intresset för kontinuitetsskogsbruk, där jag mig veterligen inte hört likande ageranden från NV.

Vore högst olyckligt om jag väljer att forma min skog för att den skall bli mer miljöskön enligt mig och så kommer NV och dödar min förutsättning för fortsatt bruk (då de plötsligt kommit att gilla den, efter mina ingrepp/val av agerande). Det känns dock rent instinktivt att NV inte skulle agera så kraftfullt då det inte föreligger någon större/radikal förändring i skogsmiljön framtid, jämfört med när man plockar ut några träd här och där mot kalhyggesbruk.

Edit: Fasen att man inte kan få till länkarna.. Men nu ska det vara rätt.
Senast redigerad av Hema tis 21 aug 2012, 22:07, redigerad totalt 1 gång.

#183987 Det är ju precis det som har hänt de som har prioriterat andra mål än produktion. De har utsatts för konfiskation av en typ som vi virkesproducenter undvikit. Tro absolut inte att samhället sätter någon tilltro till den enskilda individen. De säger ju själva att de inte tar någon hänsyn till frivilliga avsättningar.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hema skrev:Vore högst olyckligt om jag väljer att forma min skog för att den skall bli mer miljöskön enligt mig och så kommer NV och dödar min förutsättning för fortsatt bruk (då de plötsligt kommit att gilla den, efter mina ingrepp/val av agerande).

Ja det skulle ju vara bra om det gick att säkra sig på det sättet som jag tror du tänker. Annars så är det väl precis som du skriver i citatet ovan.
Men med allt man läser om SVS, NV och länsstyrelsernas tjänstemäns agerande både här och på andra fora så tvivlar jag. Men hoppas kan man ju :smile:

Hema  
#184157 Ja hoppet är det sista som övergiver en :)

sveakatten  
#184171 Jag har haft hit Skogsstyrelsen och kollat mitt försök, och dom tyckte det såg bra ut. :wink:

#184176 Nån som kommer ihåg början på 90-talet? Helt plötsligt så skulle skogsbruket bli så himla miljövänligt! Självföryngring var bra och naturligt. Mycket löv skulle det vara för det var bra och naturligt. Röja skulle man inte göra för öröjd skog var så bra och naturligt och skulle ge kvalitetsvirke. Som kronan på verket så lanserade bolagen sin "kvalitetsgallring" som kunde urarta till rena blädningen. Snart kom man ju på att det där barkade åt fanders och allt återgick snart till det normala.
Men det är lustigt hur fort såna där trender slår igenom. Alla är rädda för att missa tåget när det händer något.

Bergsmannen  
#184269 Igår damp senaste numret av tidningen Skogen ned i min brevlåda. Där finns en i mina ögon bra analys angående kontinuitetsskogsbruk. Väl värd att läsa om man är intresserad i frågan.

Skogsforskare  
#184270 Bergsmannen, menar du Bengt Eks ledare? (som är det enda jag hittills sett eftersom den finns på nätet)

Bergsmannen  
Skogsforskare skrev:Bergsmannen, menar du Bengt Eks ledare? (som är det enda jag hittills sett eftersom den finns på nätet)

Nej det är ett uppslag skrivet av Carl Henrik Palmer. Kanske dyker upp på nätet såsmåningom.

Användarvisningsbild

towes  
#184533 Så, då är strax hösten här och Admin har inte "städat" de delar av tråden som jag tyckte kunde bilda en sidogren. Vi får väl leva med att tråden är jättelång, men nu börjar det bli tid att återkomma till huvudfrågan.

Lohmander har uttalat sig i en artikel idag igen med samma budskap som för 9 sidor sedan: http://www.vk.se/689244/repliken-slopas ... nspecified

Vill därför uppmana dig Peter Lohmader, om du läser skogsforum fortfarande, att utveckla dina tankar och gärna även kommentera mina frågor i början av tråden: viewtopic.php?f=1&t=14185&start=0#p180683

Tack på förhand.

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).