mån 30 jul 2012, 08:33#181949
Uvskogen skrev:Kan du inte försöka ta dig mot något sådant? Om du tog ner, säg 30% av den slutavverkningsmogna skogen nu så skulle du på en 10-15 år ha en ganska fin ungskog där. Då kan du ju ta ner säg 40% till och göra samma sak för att efter en 10-15 år till ta resten. Då skulle du på en 40-50 år ha en skog i flera olika stadier. Nu beror det förstås på hur gammal din skog är nu, om den tål att stå "över" så pass länge.
Till detta kan du ju också kanske sätta av några hektar för löv (björk) som i varje fall här etablerar sig fort och kvickt blir en fin skog som man kan ta av ganska snart via gallring och sen avverkning.
Sveakatten, jag kan bara instämma i Uvskogens inlägg, särskilt efter att ha sett bilderna. Komplettera detta med att ha en del av beståndet kvar som "experimant-yta" för att få leka av dig alla nyvunna kunskaper i kontinuitetsbruk. Fast naturligtvis genom att pröva en egen initialt "tvåskiktad" variant av Naturkulturmetoden med plantering. Ren blädning är knappt lönt att tänka på i din enskiktade skog utan underväxt.
Man ska inte underskatta de mjuka värdena och den tillfredsställelse det ger att pröva något man gillar, även om det delvis går mot etablissemangets åsikt. Ett mindre område kanske inte heller spelar så stor roll ekonomiskt. Fina bilder också, tack för det.
Axl skrev:Har inte tråden kommit ganska långt från starten. Skulle man inte kunna lyfta ut skötseln av Sveakattens skog till en egen tråd? Är inte skötseln som Skogforskare förespråkar ganska långt ifrån Lohmanders version av kontinuitetsskogsbruk?
Jag är helt enig med Axl i detta. Inte kanske långt från Lohmanders version av kontinuitetsskogsbruk utan främst den ekonomiska jämförelsen och de regelförändringar han förespråkar.
Diskussionerna här har varit jättekul att följa, men vi kom från ämnet en aning i sida 2 i tråden. Jag skulle därför vilja föreslå att man där någonstans bröt ut en sidortråd likt det som gjordes om underröjning från Vida-tråden: "
Förröjning vid gallring (från Vida tråd)". Tråden skulle ju t.ex. kunna kallas "
Frågor om blädning (från miljövänligt-tråden)". Sveakattens fall, bränd mark etc, ja det mesta som skrivits därefter kunde finnas där.
Vore bra om tråden inte är en mil lång när/om Lohmander återkommer efter ledighet. Det går ju även referera till sidotråden vid behov ändå.