sön 10 nov 2024, 15:21#861301Det där me lite mer hektar för å täcka investeringarna är en bra ide.
Ja ökade från 100 till 365. Tyvärr drog de me sig att de blev ont om tid.
Frågan va ju då om ja skulle tjäna ändå mer pengar nån annanstans så ja slapp å hugga ihop till räntorna.
Ja har fått ihop te räntorna på annat vis å amorteringarna klarade ja på huggning ner till en acceptabel belåningsgrad.
Nu har ja ingen lust att hugga mer på ett tag.
Nu är vi långt från rubriken.
Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?
sön 10 nov 2024, 16:42#861311Så, om vi återgår till rubriken. Södra uppdaterade vår skogsbruksplan häromveckan. Vi har en del äldre skog (ca100 år) på fastigheten och den föreslogs att avverkas inom kort. Men då vi redan har ganska mycket ungskog på fastigheten och dessa områdena än så länge är vitala så kände vi inte för att göra några hyggen de kommande 10 åren. Vi har istället bett om alternativa åtgärder till föryngringsavverkning så ska vi se vad de föreslår istället.
sön 10 nov 2024, 17:23#861324
Som jag uppfattar de "officiella skogsbrukslärorna" kalhuggs ca 1 % av den produktiva skogen årligen.
Vid en jämn årsfördelning på en 4,5 ha fastighet ger det 0,045 ha vilket kanske ger ca 2 träd kalavverkning och övrigt uttag i gallring samt kanske röjningsved.
Torleif skrev:Jag driver hyggesfritt efter eget huvud. Vi har bara 4,5 hektar så skulle vi tillämpa de officiella skogsbrukslärorna skulle vi kalhugga allt på en gång för att sedan stå utan ved i 20 år och utan virke i 100 år och sedan kalhugga igen.
Som jag uppfattar de "officiella skogsbrukslärorna" kalhuggs ca 1 % av den produktiva skogen årligen.
Vid en jämn årsfördelning på en 4,5 ha fastighet ger det 0,045 ha vilket kanske ger ca 2 träd kalavverkning och övrigt uttag i gallring samt kanske röjningsved.
sön 10 nov 2024, 17:32#861327
Gurka är nog nåt på spåren här kan ja tycka.
Frågan är ju hur mycket som vågas ta till ved i dom undre skikten för att kunna bibehålla nåt som blir uthållig blädning å inte bara blir tvärstopp ( plockhuggning) för kommande generationer?
gurka skrev:Torleif skrev:Jag driver hyggesfritt efter eget huvud. Vi har bara 4,5 hektar så skulle vi tillämpa de officiella skogsbrukslärorna skulle vi kalhugga allt på en gång för att sedan stå utan ved i 20 år och utan virke i 100 år och sedan kalhugga igen.
Frågan är ju hur mycket som vågas ta till ved i dom undre skikten för att kunna bibehålla nåt som blir uthållig blädning å inte bara blir tvärstopp ( plockhuggning) för kommande generationer?
sön 10 nov 2024, 17:46#8613294,5 ha skog är 4,5 ha skogsbruk. Att säga något annat är bara dålig stil.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
TS
sön 10 nov 2024, 17:49#861330
Mycket spännande. Ska bli väldigt intressant att se vilka råd de kommer att leverera till er.
Västgötamulle skrev:Så, om vi återgår till rubriken. Södra uppdaterade vår skogsbruksplan häromveckan. Vi har en del äldre skog (ca100 år) på fastigheten och den föreslogs att avverkas inom kort. Men då vi redan har ganska mycket ungskog på fastigheten och dessa områdena än så länge är vitala så kände vi inte för att göra några hyggen de kommande 10 åren. Vi har istället bett om alternativa åtgärder till föryngringsavverkning så ska vi se vad de föreslår istället.
Mycket spännande. Ska bli väldigt intressant att se vilka råd de kommer att leverera till er.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
TS
sön 10 nov 2024, 17:52#861333Tyvärr är det så. Hoppa tillbaka till sidan 7 i tråden.
TS
sön 10 nov 2024, 17:55#861334
Jo ja läste de å håller me.
Vi har gjort många tomthuggningar å vill man så kan man ju kalla de skog men de är oftast bara en tomt.
Badger skrev:Tyvärr är det så. Hoppa tillbaka till sidan 7 i tråden.
Jo ja läste de å håller me.
Vi har gjort många tomthuggningar å vill man så kan man ju kalla de skog men de är oftast bara en tomt.
sön 10 nov 2024, 18:01#861335Det är inte storleken som avgör om det är en skog eller inte. Det är hur den marken är klassad på kartorna som avgör.
TS
sön 10 nov 2024, 18:44#861348Börjar undra om du ens är skogsägare nu Skogsola. Om mark är klassad som tomtmark, jordbruksmark eller skogsmark är juridisk indelning som reglerar vad man får göra, vad man inte får göra och vad man måste göra på respektive markområde.
TS
sön 10 nov 2024, 18:57#861354Med 620 hektar produktiv mark så tror jag att jag kan räknas som skogsägare ja. Vad gäller markanvändning så är det inte skrivet i sten. Ska man göra större förändringar så behöver man ha någon form av myndighetskontakt. Om fördelningen mellan olika marktyper ändras så anger man det i fastighetsdeklarationen.
Re: Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?
sön 10 nov 2024, 19:06#861355😉 Vi har ett skifte i 1,1ha.
Tror trän där i skiftet vet inte hur många hektar tillhör samma ägedom någon annanstans.
Tror trän där i skiftet vet inte hur många hektar tillhör samma ägedom någon annanstans.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
sön 10 nov 2024, 20:54#861367
Svaret är att jag tar ut den mängd ved som behöver tas ut för att hålla skogen någorlunda frisk. En del år är det ingenting. En del år några traktorlass ( 6 tons klassisk Gisebo kärra). Större delen av veden vi eldar är vindfällen och röjningsved och bakborregranat som jag får ta vara på ur andras skog så jag är inte beroende av att få ut någon viss mängd i året ur eget skogsskifte.
I det egna skogsbruket siktar jag entydigt på största möjliga mängd sågat virke av bästa möjliga kvalitet. Med betoning på sågat virke. Det innebär att det viktiga är vad som kommer ur trädet när vi sågar det.
Sedan tar jag ju vara på en del specialvirke till olika ändamål. Underväxta granstammar till åror och sudband, klena björkar till spadskaft och granstubbar till båtvränger. Ingenting skall gå till spillo.
Allt annat är ved. Ved är en biprodukt som inte får inverka på sågvirkesproduktionen utan bara kommer i den mån de kommer. Ibland mer och ibland mindre.
Tralsmo skrev:gurka skrev:Torleif skrev:Jag driver hyggesfritt efter eget huvud. Vi har bara 4,5 hektar så skulle vi tillämpa de officiella skogsbrukslärorna skulle vi kalhugga allt på en gång för att sedan stå utan ved i 20 år och utan virke i 100 år och sedan kalhugga igen.
Svaret är att jag tar ut den mängd ved som behöver tas ut för att hålla skogen någorlunda frisk. En del år är det ingenting. En del år några traktorlass ( 6 tons klassisk Gisebo kärra). Större delen av veden vi eldar är vindfällen och röjningsved och bakborregranat som jag får ta vara på ur andras skog så jag är inte beroende av att få ut någon viss mängd i året ur eget skogsskifte.
I det egna skogsbruket siktar jag entydigt på största möjliga mängd sågat virke av bästa möjliga kvalitet. Med betoning på sågat virke. Det innebär att det viktiga är vad som kommer ur trädet när vi sågar det.
Sedan tar jag ju vara på en del specialvirke till olika ändamål. Underväxta granstammar till åror och sudband, klena björkar till spadskaft och granstubbar till båtvränger. Ingenting skall gå till spillo.
Allt annat är ved. Ved är en biprodukt som inte får inverka på sågvirkesproduktionen utan bara kommer i den mån de kommer. Ibland mer och ibland mindre.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).