tor 22 feb 2024, 09:36#833784Nu ska jag ge Fredrik lite mer kritik, jag läste din artikel om kolkrediter på i skogen och jag klipper ur ett stycke:
” Annars är lagförslaget på det klara med att monokultur av skog inte är berättigat certifiering. Troligtvis kommer det också diskuteras hur EU:s restaureringslag kan vävas sammans med certifiering. Glöm inte heller bort biologisk mångfald och stabila, klimatanpassade, ekosystem. Att plantera igen ett hygge med 2500 förädlade gran-turbo-plantor kommer troligtvis inte att räcka.”
Jag slog en sökning på forumet, en person använder ordet turboplantor, gissa vem?
Om man återgår till artikeln som gäller lagförslaget så är det ju hejdlöst snårigt, det kommer krävas mycket byråkrati bara för att komma fram till vad som är monokultur och inte.
Om det menas allvar med att ta upp och lagra koldioxid i skogen så måste det väl vara bättre att skogen växer så mycket som möjligt?
Det förädlade plantorna växer väldigt bra! Ni gjorde själva en tråd för några år sedan hur snabbt skogen växer så man hinner inte med att gallra.
Får man inte certifiera granplanteringar eller tall för den delen, eller där det bara växer ett trädslag så blir det ju inte så jättemycket kvar, det blir NO och NS kvar typ.
Det vore ju bra att få betalt för ”icke producerande mark” men någon lagring av kol blir det ju inte, ingen skogsägare gör något speciellt med dessa områden, ren greenwash!
Dessutom så finns det väl en risk med att man hugger sin mogna ”monokultur” och sedan certifierar man hygget så slipper man plantera och får betalt för att inte göra någonting.
Jag ser väldigt stora likheter när böndernas EU-stöd infördes, gör ingenting, få pengar i alla fall, två mindre bönder la ner gårdarna häromkring då, det var ju bra betalt, nu är det så dåligt betalt att det som storbönderna inte vill arrendera, i vissa fall gratis, planteras igen.
Dessutom så ska dessa certifikat skrivas på fem år, precis som åtaganden inom EU-stödet, bra att få gratis pengar absolut, men väldigt mycket greenwash där med.
Sedan finns det inga gratis luncher! De områden som man certifierar kommer givetvis att följas upp hela tiden, och har man otur vid en inspektion så kanske det hittas någon bombmurkla eller liknande, sedan vart man av med brukningsrätten över den skogen.
Det blev långt det här, men detta är EU-stöd 2.0
Sedan får var och en fundera på om dom tror det är en bra idé eller inte, småbönderna försvann med första stödet och ser större risk som liten skogsbrukare att hoppa på något sådant här än att fortsätta bruka skogen som innan, utan bidrag.
...