Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

247 inlägg 40614 visningar 19 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

Lindveden  
aho skrev:Med sex dagars mellanrum publicerades dessa två artiklar på SVT:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fors ... -i-sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fors ... lfstrommen

Vem ska man tro på?

Ja vem vet🤔. Eller så kan man ju alltid använda standard frasen hos Greta Thunberg: Lyssna på forskarna 😉
Frågan e vilka forskare hon menar då isåfall 🤔

Såg oxå den här intervjun från båda "sidor" i forskningen o det blir ju inte lättare o dra nån slutsats vem som har rätt

r93  
th skrev:Om den ökar för mycket smälter isen på Grönland och Antarktis med upp til 65 meters havsnivåhöjning som resultat och därmed dränks större delen av det vi idag kallar civilisation.

Jag tjatar på lite om det här påståendet, för det är helt befängt.

I de värsta prognoserna jag kan hitta är att havet stiger 7 meter på c:a 1000 år.

I den takt grönlandsisen smälter nu så tar tar det 9500 år för den att smälta, och den smälter ”rekordsnabbt” nu.

Att all is ska smälta som du skriver kan jag inte hitta några bra källor på, utan det är bara en teori, ”vad händer om all is på jorden smälte”.

Det kan givetvis hända men det är hundratusentals år framåt i tiden, eller miljontals, eller händer det inte.

Det är mer troligt att en supervulkan får utbrott under den tidsramen och raderar en större del av mänskligheten.

jannee  
#833775Skulle isen smälta blir jorden betydligt lättare i norr, den kommer då automatiskt att resa på sig viket gör att det återigen blir kallare i norr och det börjar bygga på is.
Jorden tippar tillbaka - problemet är löst - av sig självt.

r93  
#833784Nu ska jag ge Fredrik lite mer kritik, jag läste din artikel om kolkrediter på i skogen och jag klipper ur ett stycke:

” Annars är lagförslaget på det klara med att monokultur av skog inte är berättigat certifiering. Troligtvis kommer det också diskuteras hur EU:s restaureringslag kan vävas sammans med certifiering. Glöm inte heller bort biologisk mångfald och stabila, klimatanpassade, ekosystem. Att plantera igen ett hygge med 2500 förädlade gran-turbo-plantor kommer troligtvis inte att räcka.”

Jag slog en sökning på forumet, en person använder ordet turboplantor, gissa vem?

Om man återgår till artikeln som gäller lagförslaget så är det ju hejdlöst snårigt, det kommer krävas mycket byråkrati bara för att komma fram till vad som är monokultur och inte.

Om det menas allvar med att ta upp och lagra koldioxid i skogen så måste det väl vara bättre att skogen växer så mycket som möjligt?

Det förädlade plantorna växer väldigt bra! Ni gjorde själva en tråd för några år sedan hur snabbt skogen växer så man hinner inte med att gallra.

Får man inte certifiera granplanteringar eller tall för den delen, eller där det bara växer ett trädslag så blir det ju inte så jättemycket kvar, det blir NO och NS kvar typ.
Det vore ju bra att få betalt för ”icke producerande mark” men någon lagring av kol blir det ju inte, ingen skogsägare gör något speciellt med dessa områden, ren greenwash!

Dessutom så finns det väl en risk med att man hugger sin mogna ”monokultur” och sedan certifierar man hygget så slipper man plantera och får betalt för att inte göra någonting.

Jag ser väldigt stora likheter när böndernas EU-stöd infördes, gör ingenting, få pengar i alla fall, två mindre bönder la ner gårdarna häromkring då, det var ju bra betalt, nu är det så dåligt betalt att det som storbönderna inte vill arrendera, i vissa fall gratis, planteras igen.

Dessutom så ska dessa certifikat skrivas på fem år, precis som åtaganden inom EU-stödet, bra att få gratis pengar absolut, men väldigt mycket greenwash där med.

Sedan finns det inga gratis luncher! De områden som man certifierar kommer givetvis att följas upp hela tiden, och har man otur vid en inspektion så kanske det hittas någon bombmurkla eller liknande, sedan vart man av med brukningsrätten över den skogen.

Det blev långt det här, men detta är EU-stöd 2.0
Sedan får var och en fundera på om dom tror det är en bra idé eller inte, småbönderna försvann med första stödet och ser större risk som liten skogsbrukare att hoppa på något sådant här än att fortsätta bruka skogen som innan, utan bidrag.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Skulle isen smälta blir jorden betydligt lättare i norr, den kommer då automatiskt att resa på sig viket gör att det återigen blir kallare i norr och det börjar bygga på is.

Öhh, nu måste du skämta för hur skulle det gå till? För det första så blir inte jorden lättare i norr om isen där smälter eftersom isen flyter på vattnet och tränger vattnet söderut. Smälter isen så betyder det bara att mängden vatten i norr ökar. För det andra är det jordaxelns naturliga variation i lutning och jordbanans eccentricitet som påverkar klimatet och inte tvärtom: https://www.sgu.se/om-geologi/ett-klima ... -klimatet/

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#833813Det är nog ett missförstånd om var isen finns. Havsisen har i praktiken ingen inverkan på havsnivån, men om all inlandsis på Grönland och Antarktis skulle smälta så skulle världshaven tillföras ganska stora volymer kallt sötvatten.

r93  
th skrev:
jannee skrev:Skulle isen smälta blir jorden betydligt lättare i norr, den kommer då automatiskt att resa på sig viket gör att det återigen blir kallare i norr och det börjar bygga på is.

Öhh, nu måste du skämta för hur skulle det gå till? För det första så blir inte jorden lättare i norr om isen där smälter eftersom isen flyter på vattnet och tränger vattnet söderut. Smälter isen så betyder det bara att mängden vatten i norr ökar. För det andra är det jordaxelns naturliga variation i lutning och jordbanans eccentricitet som påverkar klimatet och inte tvärtom: https://www.sgu.se/om-geologi/ett-klima ... -klimatet/

Ungefär när tror du att all is har försvunnit?

Du svarade inte på mitt förra inlägg.

jannee  
#833836Ja den som det visste.
Försvinner isen, ja om eller när den gör detta sprids vattnet över HELA jordklotet, havet stiger "kanske" med någon dm.
Nu är forskarna oense, så jag vet verken eller, men än värre är om isen smälter vid Antarktis vilka en del forskare påstår medans andra har motsatt uppfattning.
Men om den isen smälter beräknas havsnivån stiga med uppåt 5 meter.
Jordens klimat har hela tiden förändrats, men om det nu så är tvivlar en del forskare på.
Nuvarande väder kanske endast är en s.k. väderförändring, lång eller kortvarig får framtiden utvisa.
För övrigt står mycket på nätet om effekterna vid avsmältning av Grönlandsisen men även om isförhållanden vid Antarktis, läs själv för att se om du blir klokare.
Finns nämligen uppgifter eller data (fakta) som motsäger vartannat.
Vad vi människor än hittar på eller försöker göra tro jag i alla fall inte att vi kan påverka eventuella klimatförändringar.
Istider har nämligen kommit och gått, utan då mänsklig påverkan.
Fåt t.ex. Yellowstone och eller Mauna Loa ett riktigt ordentligt utbrott kan vi ändå hälsa hem.

r93  
#833837Janee, mitt inlägg ovanför riktade sig till ”th” det var denne som påstod att all is smälter om vi inte slutar med att släppa ut koldioxid, frågan var när denne tror det ska hända?

Allt jag kan hitta om det är att det är en teori vad som skulle hända om all is försvann, inte att det är en trolig prognos.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
r93 skrev:Ungefär när tror du att all is har försvunnit?

r93 skrev:Janee, mitt inlägg ovanför riktade sig till ”th” det var denne som påstod att all is smälter om vi inte slutar med att släppa ut koldioxid, frågan var när denne tror det ska hända?

Jag har inte en aning, och det är inte säkert att isen någonsin kommer att försvinna. Hur tolkar du mitt inlägg som att jag påstår att all is smälter om vi inte slutar släppa ut koldioxid? Om många miljoner år, när Antarktis kanske inte långre är kvar vid Sydpolen, kan det det blir som för 250 miljoner år sedan när Antarktis var en del av Gondwana och det sprang omkring dinosaurier där och koldioxidnivåerna var mycket högre än idag..

De prognoser du hittat med säg 7 meter på c:a 1000 år låter lite pessimistiska men kanske är möjliga.

Användarvisningsbild

laguma  
#833866Vad som är ännu viktigare. Vad spelar det för roll?
Den kunskap vi i dag har inom området pekar på det faktum att oavsett, så kommer stora delar av världens befolkning att möta en framtid som innebär allt större umbäranden i form av brist på mat, vatten, energi. Politiska oroligheter kommer som ett brev på posten. Konflikter av olika slag kommer att öka, både om livsutrymme och naturresurser.

Så varför snöa in i isen eventuella avsmältning, och hur lång tid det tar?

r93  
th skrev:
r93 skrev:Ungefär när tror du att all is har försvunnit?

r93 skrev:Janee, mitt inlägg ovanför riktade sig till ”th” det var denne som påstod att all is smälter om vi inte slutar med att släppa ut koldioxid, frågan var när denne tror det ska hända?

Jag har inte en aning, och det är inte säkert att isen någonsin kommer att försvinna. Hur tolkar du mitt inlägg som att jag påstår att all is smälter om vi inte slutar släppa ut koldioxid? Om många miljoner år, när Antarktis kanske inte långre är kvar vid Sydpolen, kan det det blir som för 250 miljoner år sedan när Antarktis var en del av Gondwana och det sprang omkring dinosaurier där och koldioxidnivåerna var mycket högre än idag..

De prognoser du hittat med säg 7 meter på c:a 1000 år låter lite pessimistiska men kanske är möjliga.

Nja du skrev följande:

”Om den ökar för mycket smälter isen på Grönland och Antarktis med upp til 65 meters havsnivåhöjning som resultat och därmed dränks större delen av det vi idag kallar civilisation.”

Det tolkar jag som att det är fastslaget att det smälter om koldioxidhalten blir för hög, då tänkte jag att det måste finnas någon prognos på detta? Men jag hittade inget.

7 meter på 1000 år är som du säger det värsta scenariot jag kunde hitta.

r93  
laguma skrev:Vad som är ännu viktigare. Vad spelar det för roll?
Den kunskap vi i dag har inom området pekar på det faktum att oavsett, så kommer stora delar av världens befolkning att möta en framtid som innebär allt större umbäranden i form av brist på mat, vatten, energi. Politiska oroligheter kommer som ett brev på posten. Konflikter av olika slag kommer att öka, både om livsutrymme och naturresurser.

Jag håller med, men det enda som basuneras ut är att koldioxidhalten måste ner!
Allt annat får stå åt sidan, det tycker jag är väldigt fel för många unga tror att jorden går under om 50-100 år.

Jag har tyvärr en släkting som inte tänker skaffa barn av den enda anledningen att jorden är obeboelig när denne växer upp.

Hon är 25 år.

Det är bedrövligt att lura i ungdomar att jorden går under! Dom tappar tron på framtiden totalt.

Jag avskyr det!

Användarvisningsbild

laguma  
r93 skrev:
laguma skrev:Vad som är ännu viktigare. Vad spelar det för roll?

Jag håller med, men det enda som basuneras ut är att koldioxidhalten måste ner!
Allt annat får stå åt sidan, det tycker jag är väldigt fel för många unga tror att jorden går under om 50-100 år.

Jag har tyvärr en släkting som inte tänker skaffa barn av den enda anledningen att jorden är obeboelig när denne växer upp.

Hon är 25 år.

Det är bedrövligt att lura i ungdomar att jorden går under! Dom tappar tron på framtiden totalt.

Jag avskyr det!

Det kan jag förstå, är själv i samma situation, men tyvärr hjälper det inte om vi inte kan hantera frågan som vuxna människor.

Vi måste därför fortsätta att engagera oss på ett sakligt sätt och inte som stora delar av miljörörelsen lockas att tjäna snabba pengar , för att "slaget om skogen" handlar inte om biodiversitet. Det handlar enbart om slaget mellan bioekonomin och fossilekonomin.
Den som tror nåt annat är antingen köpt eller dum.

Torleif  
#833880Det är just alla betalda propagandister och alla köpta experter och alla "enfågelsgröna" som tillsammans ser till att ingenting vettigt blir gjort åt problemen.
Skogsbolagen vill odla snabbväxande monokulturer som kalhuggs så fort de börjar ge någon sorts klena kvistiga stockar. Helst skulle de hugga så fort det blir massavedsdimension för det är pappersmassan som de gör pengar på. För att få det att låta bättre så hittar de på teorier om att snabbvuxna hård drivna monokulturer tar upp mest koldioxid.

De "enfågelsgröna" funderar sig sjuka på en eller två djurarter eller så får de för sig att skydda all skog de kommer åt. Utan att ägna en tanke åt ekosystemet eller kolbalansen eller åt att träd har begränsad livslängd samtidigt som vi människor måste ha någonting att bygga hus av. De verkar också ha oändliga resurser för att betala propagandister och köpa självutnämda experter. Jag brukar säga åt dem att deras världsbild är vad man ser då man betraktar världen genom en halvmeters bit entums värmeledningsrör.

Som jag ser det behöver vi en tredje väg framåt. Där vi försöker ta vara på naturens överskott på ett vettigt vis. Där skogen sköts på ett sätt som håller humuslagret intakt och binder koldioxid under lång tid i långlivade träd som sedan huggs ner och blir långlivade produkter. Där varierade brukningsmetoder ger möjlighet för djur och växter att hitta nya livsmiljöer vid behov. Där skogsägaren är någonting mer än bolagens sprattelgubbar som inte ens får skäligt betalt för att sprattla.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).