Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
Dags att odla lite lönn?
tis 09 jun 2026, 21:09#912209Lönn är fruktansvärt lätt att driva upp i krukor. Det är bara att samla in näsorna och sätta i lite fuktig jord. I stort sett alla man sår tar sig, de gror fint även i en fuktig lövhög. Jag har påbörjat hamling av en lönn jag drog upp för några år sedan. Vid 2.5 meters höjd kapade jag den och året efter fick den nya skott rätt upp som blev 1.5m höga på en växtsäsong.. de växer som ogräs.
tis 09 jun 2026, 21:40#912211Lönn är trädgårdsarbetarens gissel då de tycks gro i allt utom hav, sjöar och vattendrag..😖
Re: Dags att odla lite lönn?
ons 10 jun 2026, 05:41#912212Någon kanadiensk sa på YT att det i praktiskt sett aldrig kommer mer än en kort stock per träd. Lägre pris än på ekstock också.
Sockerlönn var lämpligare för timmern än rödlönn, men troligtvis inte bättre än våran skogslönn alltså.
Jag tror också ungskogsfasen är avgörande då lönn faktiskt inte har naturliga förutsättningar att utväckla som hög och rak stam. 🌳
Men kommer de 5m långa och raka piskor kommer till slut att bli längre än 3m långa sågbara timmer? Med tanke på att kvistar och delade kronor övervallar raka stammen sned nedåt desto mer ju grövre trän blir.
Någonstans går väl gränssen hur högt kan unga tunna piskor stamkvistas och kronorna upphissas utan att topparna i hela beståndet böjs ner till marken, eller?
Vill inte skjuta ner iden, tvärtom, men finns det någonstans lönnskogar med någorlunda timmerandel? I så fall hur har de etablerats?🤔
Sockerlönn var lämpligare för timmern än rödlönn, men troligtvis inte bättre än våran skogslönn alltså.
Jag tror också ungskogsfasen är avgörande då lönn faktiskt inte har naturliga förutsättningar att utväckla som hög och rak stam. 🌳
Men kommer de 5m långa och raka piskor kommer till slut att bli längre än 3m långa sågbara timmer? Med tanke på att kvistar och delade kronor övervallar raka stammen sned nedåt desto mer ju grövre trän blir.
Någonstans går väl gränssen hur högt kan unga tunna piskor stamkvistas och kronorna upphissas utan att topparna i hela beståndet böjs ner till marken, eller?
Vill inte skjuta ner iden, tvärtom, men finns det någonstans lönnskogar med någorlunda timmerandel? I så fall hur har de etablerats?🤔
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).