Taigaskog
Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
Plockhuggning i praktiken
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
mån 25 maj 2026, 12:39#911355Instämmer i bägge. Dock med uttrycket "kommer alltid plantor" stämmer väl också på blädningsbruket men de kan vara 50 - 100 år när de börjar växa? Gäller gran, löv och tall kommer i luckor exempelvis efter storm?
mån 25 maj 2026, 12:53#911357Det kommer generellt väldigt lite plantor i fullskiktad granskog som sköts med blädningsbruk, på samma sätt som i orörd granurskog. Det kommer lite nya plantor här och var, då och då, slumpmässigt, utspritt, inte i luckor efter träd som dött. Och var och när och hur det kommer plantor påverkas inte av hur man blädar.
Re: Plockhuggning i praktiken
mån 25 maj 2026, 13:50#911365Fäll ett trä, och få sju istället.💪
Så har det alltid varit.
Skogen kan ju hållas mycket glesare än 'slutet' eller 'fullsiktat' och föryngringen kan planteras direkt efter plockhuggningsvändan. Men vänta halva ävighet är ekonomiskt ohållbart.
Med tanke på att åt lägre virkesförråd går utväcklingen i trakthyggesbruk också.
Boda plockhuggning och avverkning ska ske när värdestillväxten skenar, inte när tillväxten skenar.
Så har det alltid varit.
Skogen kan ju hållas mycket glesare än 'slutet' eller 'fullsiktat' och föryngringen kan planteras direkt efter plockhuggningsvändan. Men vänta halva ävighet är ekonomiskt ohållbart.
Med tanke på att åt lägre virkesförråd går utväcklingen i trakthyggesbruk också.
Boda plockhuggning och avverkning ska ske när värdestillväxten skenar, inte när tillväxten skenar.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
mån 25 maj 2026, 15:18#911369
Det är en viktig poäng som jag tycker väldigt ofta missas när det diskuteras trakthyggesbruk eller blädning. (De olika filosofierna: hyggesfritt, lübeck, etc. som är ytterst tveksamt definierade lämnar jag därhän). Ofta glöms effekterna av inoptimal skötsel bort, exempelvis för hårda gallringar, avverkning vid LSÅ istället för att vänta till medeltillväxten kulminerat. Och då är frågan om blädningsbruket egentligen producerar mer än det inoptimala trakthyggesbruket.
Lyckas jag förmedla mina tankar, och vad tror du om dem Lars?
Är jag helt ute och cyklar med mina spekulationer.
Lars Lundqvist SLU skrev:Gunnar Grenholm skrev:Då kan man alltså konstatera att tillväxten i bägge skötselmodellerna är ungefär lika i välskötta bestånd.
J, i välskötta bestånd, dvs för trakthyggesbrukets del bra markberedning som gör att plantorna överlever och växer bra, tät ungskog, inte för hårda gallringar och hyfsat lång omloppstid (beroende på SI). För blädningsbrukets del en fullskiktad granskog med virkesförråd anpassat till SI, dvs typ aldrig under 150 m3sk/ha på svagare granmarker och aldrig under 250 m3sk/ha på de bördigaste...
Det är en viktig poäng som jag tycker väldigt ofta missas när det diskuteras trakthyggesbruk eller blädning. (De olika filosofierna: hyggesfritt, lübeck, etc. som är ytterst tveksamt definierade lämnar jag därhän). Ofta glöms effekterna av inoptimal skötsel bort, exempelvis för hårda gallringar, avverkning vid LSÅ istället för att vänta till medeltillväxten kulminerat. Och då är frågan om blädningsbruket egentligen producerar mer än det inoptimala trakthyggesbruket.
Lyckas jag förmedla mina tankar, och vad tror du om dem Lars?
Är jag helt ute och cyklar med mina spekulationer.
mån 25 maj 2026, 16:03#911375
Det kan vara så, eller åtminstone inte mindre. Sen är ju frågan om det spelar nån roll för en enskild skogsägare sett ur ett hundraårigt perspektiv.
Jo, om det är lättare att optimera blädningsbruk än trakthyggesbruk så bevisar det att optimalt blädningsbruk producerar mer än vanskött trakthyggesbruk. 😎
Styrbjörn skrev:då är frågan om blädningsbruket egentligen producerar mer än det inoptimala trakthyggesbruket.
Det kan vara så, eller åtminstone inte mindre. Sen är ju frågan om det spelar nån roll för en enskild skogsägare sett ur ett hundraårigt perspektiv.
Skogsola skrev:Möjligen kan det vara så att ett optimalt blädningsbruk är bättre än ett dåligt skött trakthyggesbruk. Men det bevisar ingenting.
Jo, om det är lättare att optimera blädningsbruk än trakthyggesbruk så bevisar det att optimalt blädningsbruk producerar mer än vanskött trakthyggesbruk. 😎

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).