Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Traktor och vagn eller skotare för plock/luckhuggning?

55 inlägg 3574 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Traktor och vagn eller skotare för plock/luckhuggning?

Badger  
#908561Det är svårt att bedöma pris på begagnade skotare eftersom det inte säljs lika många, men av det jag har sett så känns det ibland som att äldre skotare kan vara billigare i inköp. Så med mindre volymer och skonsam körning kanske det inte behöver blir så jobbigt med underhåll.

TS

maltex  
#908565Traktor och vagn är i regel billigare i drift och underhåll än en skotare.Lägg pengarna på en skaplig vagn och kran så får du ta det som blir över till passande traktor.

Cat554  
#908566Min karrier i skogen tog till med fars Volvo 430 med Simson kran ca 1973. Gjorde på -80-talet själv en liknande kran på Valmet 602-4. Inn mot sekelskiftet köpte jag en Mini-Bruunett 678 som skulle på huggen og renoverade den. Kjörde med den i 11 år og hittade min Cat 554. Fikk da kranen på vagnen ock midjelås. Hela vägen stora framsteg. Til mitt bruk har jag nu retta storlek, og reparasjonerna har blivit mindre för varje byte. Ser også at jag reparerat avsevärt mindre enn bekanta med traktor og vagn.
Slutsats: Om du kan fixa småplucket själv går det utmärkt at hålla en gammal skotare i gång. Skal noteras at det är tale om egen skog, ingen entreprenad att tala om. OH

Användarvisningsbild

HannuRöj  
maltex skrev:Traktor och vagn är i regel billigare i drift och underhåll än en skotare.Lägg pengarna på en skaplig vagn och kran så får du ta det som blir över till passande traktor.

Förutsättning är att man redan har en bra traktor och använder den i något annat också. 😀
En skogsutrusttat traktorekipage med någorlunda jämförbara ägenskaper kostar mycket mer än en skotare, och inte är underhåll på sådana billigare.
Inte så skapliga traktorer och vagnar är dock billigare att underhålla än inte så skapliga skogsmaskiner.

Användarvisningsbild

Badger  
#908609Ni som har erfarenhet av äldre skotare. Ungefär var går gränsen i körda timmar för när det börjar bli riktigt mycket problem? 15000 timmar? 20000?

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908611Nånstans vid 15000 börjar det bli kritiskt med åkmotor, åkpump, kranpump. När de är bytta så kan det gå lika länge till.

Tralsmo  
#908619Ja har haft 2st ösa 250
Den första va en ösa årsmodell 1983. Gått 40 50tusen timmar. Körde i Gudrun me den.
4 5tusen kubik fub..
Gisar att ja la 15 20tusen på den. Riktigt robust meN mycket reperation blev de, de mesta självförvållat eller dåliga slangar. Glöm inte hydraul olje kostnaden. Den är inte försumbar när de pessar överallt.

Nästa ösa va en fmg 1991 me skördar hytt. La inte mycket pengar på den heller men en del elproblem å diff samt drivaxlar som gick av. Minns inte kostnad men för mig va de inte dramatiskt men säker 30 40papp på några år.
Tyvärr nog för gammla nu å komfort som är helt oduglig.
Annars slitstarka å pålitliga men frågan om begagnade reserv delar dyker ju opp.

Valmet 840 kan ja ju dra en del på ochså men orkar inte de nu.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908620Fått för mig att detta är bra skotare, med tanke på att det nästan inte finns nån till salu. https://www.blocket.se/mobility/item/20202305

Användarvisningsbild

Williamm  
#908622Skogsjan ecolog verkar tåla timmar bra på de vitala komponenterna.

Cat554  
#908624Min Cat 554 har 13500 timer nå, og ingen symptom på at det er slut . Har vel kostet 15.000.- på 15 år. Som det skrivs 15-16000 ? Eller som jag gjorde med 678'an. Gav 65000 for den, bytte motor ock hydrostat, laher i boggier og 4 nye hjul++ til 200.000.- og kjørde i 11 år.
Ärlig tips är: Setter du budget på 500.000.- så kjöper du maskin til 350-400.000.-. Nogot kommer, om det är traktor eller skotare. OH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).