Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Vad betyder lagtexten om anmälan för samråd i gammal skog

5 inlägg 1234 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Vad betyder lagtexten om anmälan för samråd i gammal skog

Badger  
#904214Hur ska man tolka lagparagraferna i Förordning (1998:904) om anmälan för samråd? När jag läser paragraf tre så tolkar jag det som att det i princip kommer att bli omöjligt att avverka med något form av kontinuitetsskogsbruk om det inte görs stora ingrepp före gallringsålder 30 år.

3 § Med gammal skog avses i denna förordning ett sammanhängande skogsbestånd eller skogsområde
1. som har mycket hög ålder,
2. som består av inhemska trädarter,
3. som genom huvudsakligen naturliga processer har utvecklat de strukturer och den dynamik som normalt förknippas med sena successionsstadier av urskog,
4. som är tillräckligt stort för att långsiktigt kunna behålla sina naturliga ekologiska processer, och
5. där ingen eller endast obetydliga avverkningar skett under de senaste 30 åren och där det saknas spår från beståndsersättande skogsskötselåtgärder under de senaste 80 åren. Förordning (2025:1037).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... mpaign=Anmälningsplikt+för+skogsåtgärder+i+gammal+skog

TS

Re: Vad betyder lagtexten om anmälan för samråd i gammal sko

Bosse1  
#904218Så är det säkert.
Där är vi nu ,industriskogsbruk eller reservat.
Vi vet vem som har ensamrätt på naturen.

Användarvisningsbild

Monark1954  
#904230Hittar ett remissvar från Skogsstyrelsen SKSFS 2025:X

För att uppfylla kravet mycket hög ålder.

"Paragraf 1........1.......a) det har en medelålder som är minst 180 år, eller att minst 40 träd per
hektar har uppnått en ålder av minst 200 år om skogsbeståndet eller
skogsområdet finns i Norrland, Dalarnas län eller Torsby kommun, eller
b) det har en medelålder som är minst 160 år, eller att minst 40 träd per
hektar har uppnått en ålder av minst 180 år om skogsbeståndet eller
skogsområdet finns i annan del av landet, eller................Med medelålder avses den grundytevägda medelåldern i hela
skogsbeståndet eller skogsområdet, inklusive eventuella överståndare."

MNskog  
Monark1954 skrev:Hittar ett remissvar från Skogsstyrelsen SKSFS 2025:X

För att uppfylla kravet mycket hög ålder.

"Paragraf 1........1.......a) det har en medelålder som är minst 180 år, eller att minst 40 träd per
hektar har uppnått en ålder av minst 200 år om skogsbeståndet eller
skogsområdet finns i Norrland, Dalarnas län eller Torsby kommun, eller
b) det har en medelålder som är minst 160 år, eller att minst 40 träd per
hektar har uppnått en ålder av minst 180 år om skogsbeståndet eller
skogsområdet finns i annan del av landet, eller................Med medelålder avses den grundytevägda medelåldern i hela
skogsbeståndet eller skogsområdet, inklusive eventuella överståndare."

Ja. Det gäller att borra rätt träd. Utgå som sagt från grundytevägd medeldiameter.
Sen kan man ju undra om bolagen kommer söka samråd? Vad som händer om de inte gör det? Privatskogsbruket kommer nog övervakas av SKS men hur brukar det vara med lika inför skogsvårdslagen.....

Användarvisningsbild

Styrbjörn  
#904496Min bedömning utifrån den geografi jag verkar inom (AC och BD-län) är att en ytterst liten areal som ej är formellt skyddad kommer att beröras.

Det är dock en klen tröst för dem som berörs.

Jag tror dock att om man har skog som faller inom definitionen för urskog eller gammal skog blir det inga problem att få till ett formellt skydd. Då mycket av de på bolagsmark ännu ej inlösta reservatsobjekten inte uppfyller varesig kriterierna för urskog eller dem för gammal skog. (Jag kan bara uttala mig för bolagsmark, men den utgör den absoluta bulken av ännu ej i inlösta objekt).

Sen finns det såklart andra värden än ekonomiska som kan göra att det känns jobbigt att inte få bruka sin skog som man tänkt sig.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).