Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Journalist läser skogsforum och får lite hopp

15 inlägg 2491 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Journalist läser skogsforum och får lite hopp

Badger  
#902347När jag läste den här texten om svenskt skogsbruk i DN fick jag en känsla av att den här journalisten läser skogsforum.

https://www.dn.se/kultur/eva-lotta-hult ... sdebatten/

Angående delen "...de många skogsägare som i alla nätforum numera argumenterar för biologisk mångfald, allemansrätt och hänsyn." uppfattar jag att inte att det är många det bara är ett fåtal som aktivt deltar i debatten på någon sida. Svårt att veta vad den stora tysta massan tycker.

TS
Användarvisningsbild

Re: Journalist läser skogsforum och får lite hopp

laguma  
#902350Det kan jag aldrig tro, DN är ju en seriös tidning.
Men det skulle ju kunna förklara den totala förvirring som präglar dess inställning till Svenskt skogsbruk.

Användarvisningsbild

dalmas85  
#902351Om dom bara förstod hur många utav oss skogsägare om jag talar för mig själv och grannar + vänner som gärna vill kunna lämna exempelvis skiftet med sin äldsta skog till barn och barnbarn men sett hur någon annan blir överkörd utav staten. Då avverkas det istället. Man kan inte låna miljoner utan att veta att skogen går att bruka för dom som ska ärva lån och mark. Om ägarna utav skogen är dom närboende på landsbygden så kan det inte i dom flesta fall bli så mycket bättre. Bolag och storägare som inte är ifrån orten är en annan sak. Även om dom sköter sig utifrån regelverken, inte känslan utav vad man vill lämna efter sig till nästa generation.

Användarvisningsbild

Badger  
laguma skrev:Det kan jag aldrig tro, DN är ju en seriös tidning.

Ironisk? Eller vilket annat forum skulle hon hitta denna debatten på? När jag tittade i Facebook senast var det skilda sandlådor utan debatt.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
dalmas85 skrev:Om dom bara förstod hur många utav oss skogsägare om jag talar för mig själv och grannar + vänner som gärna vill kunna lämna exempelvis skiftet med sin äldsta skog till barn och barnbarn men sett hur någon annan blir överkörd utav staten. Då avverkas det istället. Man kan inte låna miljoner utan att veta att skogen går att bruka för dom som ska ärva lån och mark. Om ägarna utav skogen är dom närboende på landsbygden så kan det inte i dom flesta fall bli så mycket bättre. Bolag och storägare som inte är ifrån orten är en annan sak. Även om dom sköter sig utifrån regelverken, inte känslan utav vad man vill lämna efter sig till nästa generation.

Texten är lite rörig, men journalisten verkar faktiskt har greppat att huvudproblemet ligger hos våra politikers och myndigheters oförmåga att skapa och upprätthålla ett fungerande system som både skyddar ekosystemet och ger brukarna rätt till att bruka eller få rättvis ersättning.

Det glimtar fram här till exempel:
...i stället för att rikta sin ilska mot de politiker som tagit bort stöd och ersättningar för skydd av skog.

TS
Användarvisningsbild

laguma  
#902364Det är sannerligen inte huvudproblemet.

Bosse1  
#902407Men Badger, kan du inte bara sälja din skog till staten istället för att argumentera för förstatligande av andras marker.
Jag tror inte ens att du är skogsägare eller åckså är du det men vill inte vara.
Det är liksom inte övriga skogsägares problem 🤪 Vad är det du inte förstår?

Användarvisningsbild

Badger  
#902415Bosse. Texten handlar om att staten satt upp lagar och myndigheter som inte klarar av att hantera avverkningstillstånd. Det är precis som när polisen lämnade förorterna i vårt land. Det blir inte ett fritt och härligt paradis. Det blir andra krafter som kliver in och gör sin tolkning. I förorten blir det jihadister och knarklangare som bestämmer och i skogen blir det aktivister som blockerar avverkningar.

TS

isteskog  
Badger skrev:Bosse. Texten handlar om att staten satt upp lagar och myndigheter som inte klarar av att hantera avverkningstillstånd. Det är precis som när polisen lämnade förorterna i vårt land. Det blir inte ett fritt och härligt paradis. Det blir andra krafter som kliver in och gör sin tolkning. I förorten blir det jihadister och knarklangare som bestämmer och i skogen blir det aktivister som blockerar avverkningar.

Inte undra på att Skogsstyrelsen inte klarar av sitt jobb när myndigheten blir bombad med överklaganden som kommer i retur från domstolen. Det tar upp fruktansvärt med tid för SS! Det här är utstuderat från aktivisterna: Titta myndigheten klarar inte av sitt jobb....Vi måste gå in och "hjälpa" SS med deras jobb.... Ren aktivism i sin sämsta form enligt mig!!

Användarvisningsbild

Badger  
#902422Vem är det som har skapat så att det fungerar så här? Jag eller journalisten som påtalar problemet? Aktivisterna som följer lagen och anmäler som de har rätt till? Myndigheten som inte klarar av att göra ordentliga granskningar så att det inte finns något att anmäla. Eller regeringen som beställt lagarna och tillsatt resurser som tillåter att det fungerar så här dåligt?

TS

Bosse1  
#902432Det gick inte bra att nationalisera skogen, tack vare ett massivt motstånd 👍 Stat, kommun ,fortifikationsverk ,statliga sveaskog ,"naturvårdsverket" har för mycket redan. Naturvårdsverket äger areal som hela småland vet du väl.
Det handlar om nationalisering av produktionsmedlen inte om "naturen" eller knärötter.
Hur kan det vara så svårt att förstå?

Användarvisningsbild

Badger  
#902448Släpper dig nu Bosse. Du går bara runt inne din egen tankebubbla.

TS

Bosse1  
#902470Kroka arm med Leffe Sebbe Uffe vetja där har du din bubbla 🤠 👍 👍

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902510Höj arealgräns för anmälan till 5 ha, då behöver inte ss lika mycket hjälp.....

isteskog  
bengt.a skrev:Höj arealgräns för anmälan till 5 ha, då behöver inte ss lika mycket hjälp.....
Ta bort den helt, men behåll återbeskogningsplikten! 😀

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).