Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Klimatarbete i skogen - vad ska man satsa på?

34 inlägg 14347 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Klimatarbete i skogen - vad ska man satsa på?

Älgfoderodlare  
Avslutat-06 skrev:Håller med till fullo i resonemanget, men bara som en liten "heads up" läs lite om det som läcker från miljömålsberedningen och EU lagstiftningen, tyvärr är min egen slutsats att äldre bestånd är högriskobjekt ekonomiskt, vi har många krafter som försöker hitta vägar att skydda utan att behöva betala, med den ev lagstiftning som kan va på väg. Jag är helt på Fredrik och Torbjörns linje med att man ska vara kall med avverkningar men har man äldre bestånd ska man nog försöka göra åtgärder så inte myndighetsfolk kan hävda "naturskog", gör sena låggallringar och ev anmäl för timmerställning och hugg fram detta är ändå min väg just nu!

Men det är väl här som resonemanget blir lite osunt o ologiskt ! ? Om FLER gjorde mer för att minska effekterna av minskad biodiversitet, ökad kolinlagring i äldre skog, fler o större områden med blandskogar o skogar som innehåller fler äldre träd av olika arter, ju mindre risk för "konfiskering" ! Dessutom ligger det ju i EU planen för den nya "Skogsstrategin", att om vi går ifrån klensågverk o satsar på att förädla "fullvuxna" träd, så blir alla vinnare i längden !

Användarvisningsbild

p till p  
#880197Det enklaste sättet borde vara att genast plantera efter avverkning för att öka co2 upptaget .

Användarvisningsbild

p till p  
#897594Det skrivs ofta att skogen ska bli äldre för att lagra in mer co2 men det står aldrig att det tas upp mer co2 om man planterar fortast möjligt.

Användarvisningsbild

skogshare  
#897658Ett klimatoptimalt skogsbruk, med stor hänsyn också till biologisk mångfald, bör enligt min uppfattning i korthet utmärkas av ;

- produktions- och klimatmässigt optimala omloppstider ( dock med hänsyn till den uppenbara risken för olika åldersrelaterade skador och angrepp)

- optimal ståndortsanpassning

- optimal beståndsslutenhet för mesta och bästa möjliga timmer

- generellt fokus på råvara för förädling  till långlivade produkter med stort kunskapsinnehåll som kan fortsätta att lagra kolet och samtidigt ersätta energikrävande / miljöbelastande materialslag.

För att ta fasta på vad @Ubåtskapten efterfrågar, anser jag att några saker som behöver stöttas är; 

- mobilisering av en högkvalificerad och från industrin fristående kraft / institution, som trovärdigt kan jämka samman, sammanställa, förfina / vidareutveckla och pedagogiskt redovisa och försvara olika modeller för ett klimatoptimalt skogsbruk och efterföljande välintegrerade förädling. Här behöver samtidigt industrins ofrånkomliga anpassningsproblem i händelse av radikal omställning belysas ur olika aspekter 

- nödvändiga insatser avseende produktutveckling, marknadsföring och omsättning till produktion av högförädlade lövträprodukter av både det björktimmer som nu snabbt håller på att växa fram liksom av timmer av andra väl lämpade lövträdslag, som vi gärna vill se i våra skogar ;

- initiativ för att främja systematiska samarbeten mellan stora skogs- och tränationers berörda institutioner för att gemensamt stärka träets användbarhet, konkurrensförutsättningar och image på alla plan. 

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).