Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Debatten om skydd av skog är helt baklänges

34 inlägg 8122 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Debatten om skydd av skog är helt baklänges

Lars Lundqvist SLU  
Badger skrev:Ditt inspel om att naturen är ekosystemen är så tåliga och kan reparera sig är rent ut sagt fånigt och påminner om 60/70 talet när det dracks homoslyr och man dumpade vilka gifter som helst i havet med motiveringen att haven var så stora att det aldrig skulle märkas.

Så du håller inte med om att alla våra ekosystem har nybildats efter senaste istiden?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:Jag håller helt enkelt inte med dig eftersom det inte finns någon komplett kunskap om hur våra ekosystem fungerar i detalj.

Det här låter väldigt likt "försiktighetsprincipen" som var populärt ett tag. Den tror jag gick ut på att då vi aldrig kan vara helt säkra, är det bäst att inte göra någonting.

aho  
#892952Det viktigaste som kan göras för att bevara mångfalden i skogen är att skydda det småskaliga privata skogsägandet, gärna med med åtminstone viss självverksamhet och helst med någon form av eget boende i anslutningen till skogen.
Alla kommer då inte att göra lika, en del gör inget, andra försöker maximera produktionen och en del ser andra värden som är viktigare.

Alla riktigt stora biologiska "katastrofer" har storskalighet som en del i varför det gick snett.

Torleif  
aho skrev:Det viktigaste som kan göras för att bevara mångfalden i skogen är att skydda det småskaliga privata skogsägandet, gärna med med åtminstone viss självverksamhet och helst med någon form av eget boende i anslutningen till skogen.
Alla kommer då inte att göra lika, en del gör inget, andra försöker maximera produktionen och en del ser andra värden som är viktigare.

Alla riktigt stora biologiska "katastrofer" har storskalighet som en del i varför det gick snett.

Exakt. Det där uttalandet borde spikas upp på väggen på miljöministeriet.

Ger man dessutom ett visst ekonomiskt incitament att överhålla äldre bestånd till exempel så att den som har ett över 100-årigt skogsbestånd på över en hektar kan arrendera ut beståndet åt staten och få en liten halvsymbolisk slant i året så länge det står orört då tror jag att betydande delar av den övriga biotopskyddsbyråkratin och flygekorrsbyråkratin och hackspettsbyråkratin kommer att visa sig vara onödig så den kan läggas ned och pengarna användas för att finansiera gammelskogsarrendet.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).