Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577404 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#575729 Nja, gränsen för hygge är väl 0,5 ha, och då måste du ha 5000/4= 1250 meter stickväg. Har du nånsin det?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

hfab  
#575731 Hur många meter stickväg blir det på 73 hektar?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

erikl  
#575733 Tacka vet jag småskalighet för då blir det ett litet hygge efter varje träd som tas ner. Fast när jag tänker efter så blir de ju så små att man kan bortse från dem bara det är typ 4-5 m till nästa och med ett träd kvar däremellan 🤣

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#575734 Så det borde alltså vara anmälningsplikt för stickvägar? Och återbeskogningsplikt efteråt?
Där öppnas en helt ny verksamhet: Markberedning och plantering av stickvägar. :D

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

erikl  
#575735 Lars: nu måste du vara på semester [emoji1][emoji106]

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575737
Lars Lundqvist SLU skrev:Så det borde alltså vara anmälningsplikt för stickvägar? Och återbeskogningsplikt efteråt?
Där öppnas en helt ny verksamhet: Markberedning och plantering av stickvägar. :D


Kan man ju skoja om men i en annan tråd diskuterades att tyskarna funderar på lagkrav på minsta stickvägsavstånd.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

sveakatten  
#575739 Tror vi får ta in Ulf1, för ett klargörande i frågan. :shock:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#575742 Nu matar jag trollet.... Ulf ska börja med Hagners nya drivningsmaskin...... Luftskepp...... 😉

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#575754 Luftskepp, funkar det på samma sätt som luftgitarr? :)

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#575757 Lars! Du får väl fråga Mats Hagner om det, ni har ju båda kopplingar till SLU ...... 😉 MatS LUftskepp.....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

hfab  
#575758
Lars Lundqvist SLU skrev:Så det borde alltså vara anmälningsplikt för stickvägar? Och återbeskogningsplikt efteråt?
Där öppnas en helt ny verksamhet: Markberedning och plantering av stickvägar. :D

Det lobbas väl redan nu för att införa anmälningsplikt vid gallring?!
Vi får börja med 15m stickväg :-bd så markberedare kommer fram.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#575761 Nästa fråga:
Vad är skonsam avverkning? Kapar man inte träden helt utan bara lite? För de träd som avverkas är väl ingen avverkning skonsam?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#575763 Var det inte någon tysk som menar att träden har känslor och kommunicerar med varandra? Undrar vad de säger till varandra när det ska röjas och gallras ..... - Ta den bredvid, jag är finare eller något liknande .... 😉

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

sveakatten  
#575766 Tror det är fredag före semester enligt kommentarer, trevlig stämning. :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#575769
isteskog skrev:Var det inte någon tysk som menar att träden har känslor och kommunicerar med varandra? Undrar vad de säger till varandra när det ska röjas och gallras ..... -

"Aaarrrgghhh... det kittlas i rötterna! Jäkla mykorrhizasvampar! Ta mig härifrån!"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).