Skogsekonomi

Söker 5 markägare som vill testa en gratis skogsrapport

1 inlägg 212 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Söker 5 markägare som vill testa en gratis skogsrapport

Johan Petersson  
#914703Hej,

Jag heter Johan och håller på att bygga ett verktyg som tar Lantmäteriets fria laserdata (Laserdata skog) och gör en läsbar rapport för en enskild fastighet: uppskattat virkesförråd i m³sk, ett grovt rotvärde, och — det jag tycker är mest intressant — en jämförelse mot din skogsbruksplan om du har en.

Anledningen till att jag bygger det: planens siffror är ofta flera år gamla, och lasern säger nästan alltid något annat. Idag finns inget enkelt sätt att stämma av de två mot varandra. Det är den luckan jag försöker fylla.

Jag tittar även på vilka miljöbidrag och stöd som kan vara aktuella för fastigheten — det finns pengar att hämta (t.ex. Nokås, stöd för natur- och kulturmiljövärden) som många markägare aldrig får reda på, och jag försöker flagga vad som kan vara värt att titta närmare på för just din mark.

Nu söker jag markägare som vill testa. Det är gratis — i gengäld vill jag ha rak feedback på om rapporten är begriplig och om siffrorna känns rimliga mot vad ni själva vet om er mark. Jag börjar med 5 fastigheter för att hålla det hanterbart, och siktar på att få rapporten till dig inom en vecka efter att du hört av dig.

Vad jag behöver av dig:

Fastighetsbeteckning
Om du har en skogsbruksplan: gärna några nyckeltal (förråd per avdelning, huggningsklass) eller planen i sin helhet, så jag kan jämföra

Ärligt om begränsningarna:

Det bygger på nationell laserdata (ALS), inte en egen drönarflygning. Det ger en skattning på bestånds-/fastighetsnivå, inte träd för träd.
Alla siffror räknas fram deterministiskt. Om text används för att formulera rapporten så är det bara språket — den hittar inte på tal.
Bidragsdelen är en vägledning om vad som kan vara sökbart, inte en garanti — beslut fattas alltid av Skogsstyrelsen/länsstyrelsen.
Det är en tidig version. Jag lovar inte att den är perfekt, jag lovar att jag lyssnar på vad som är fel.

Är du nyfiken, svara här eller skicka ett PM så tar vi det därifrån. Först till kvarn — jag fyller de 5 platserna i tur och ordning. Baserad i Blekinge, men laserdata finns för hela landet.'

Jag skickar med en exempelrapport på en påhittad fastighet för insikt i projektet.

Tack!
/Johan

TS
Landshypotek Bank
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).