Skogsekonomi

Södras föreningsstämma 2026, nytt stålbad?

2 inlägg 418 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Södras föreningsstämma 2026, nytt stålbad?

Fredrik Reuter  
#911956Jag lyssnade igenom delar av Södras föreningsstämma 2026 och fastnade för hur öppet man faktiskt pratade om Kina, eukalyptusmassa, svagt bostadsbyggande och behovet av att jaga premium snarare än bulk.

Min take: det här lät inte bara som en vanlig lågkonjunktur. Det lät mer som att Södra själva ser ett större strukturellt skifte i både massa och trävaror.

Jag har skrivit en analys på iSkogen här:
https://iskogen.se/skogsindustri/darfor ... bli-varre/

Vore intressant att höra hur andra tolkar stämmans budskap. Är det här bara ännu ett stålbad – eller något mer långvarigt?

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Södras föreningsstämma 2026, nytt stålbad?

skogshare  
#912003Den dag svensk skogs- och tränäring tappar tron och fokus på att bli en ledande kraft i en stark global träbyggnadsutveckling, som i grunden bygger på träets och träbyggandets överlägsna fördelar gentemot konkurrerande materiaslag när det gäller i princip alla aspekter avseende totala bygg- och underhållskostnader, avgörande klimateffekter, energibalans, miljö och arkitektur, ser jag inte vad som längre ska kunna rädda dessa näringars långsiktiga konkurrenskraft och överlevnadsförmåga.

Förutsatt helhjärtad satsning på optimal samverkan / joint-ventures mellan berörda aktörer, inom och mellan olika förädlingsled, såväl nationellt som internationellt, menar jag dock fortsatt, att svensk skogs- och tränäring har alla förutsättningar att gå en ljus framtid till mötes. Det gäller inte minst gemensamma satsningar i ömsesidigt intresse på icke-konkurrenshämmande verksamheter såsom FoU, marknadsstudier, marknaföring, lobbying, standardisering, smarta distributions- och logistiklösningar. Allt i så nära och lyhörd kontakt som möjligt med de olika kundsegmenten på aktuella slutmarknader. Dessutom med en så stor del av produktionen kundstyrd mot order och aktuella leveranser just-in-time. 

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).