Skogsekonomi

Hugga stående gran nu eller vänta ?

18 inlägg 1750 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Hugga stående gran nu eller vänta ?

Konto 2  
#910252Ska ta hem nån för att städa upp efter Johannes nu. Är nog ca 100-120m3 gran som ligger ner utspritt på ca 6 ha.
Har varit en del barkborreangrepp och självdöda granar där flera år.
Tror mer dött av än vad tillväxten har varit senaste åren.
Fått ca 50-100st torrgranar varje år på ca 6 ha yta.
Eftersom jag varit där och plockhuggit så har jag fått en del gläntor och det är där stormen nu tagit en del.

Totalt är det ca 6ha jag isf funderar på att slutavverka och ca 1700m3. 100 % är gran.
1 ha är 115 år , G26 och här står 250m3
2 ha är 90 år G22 och här står ca 450m3
2 ha är 60 år G30 och innehåller ca 600m3
1 ha är 55 år G30 och innehåller ca 400m3

Dom två G30 ytorna är planterad betesmark och har inte bilvit gallrade på säkert 30 år. Att göra en sista gallring där är nog väldig riskabelt med tanke på röta, barkborre och storm.
Blir nog en hel del klentimmer på denna yta.

Frågan är om man ska hugga allt nu eller endast städa upp det stormfällda med tanke på priserna ?
Dock ligger väl granen bättre till i pris än vad tallen gör idag då det verkar som den blivit hårdast drabbad efter stormen.
Fått pris på ca 1000kr /m3 på timmret, 700kr på klentimmer och 500kr på massan.
Är i södra dalarna det gäller.

TS
Landshypotek Bank

Re: Hugga stående gran nu eller vänta ?

Riga  
#910253Med tanke på åtminstone Mellanskogs gällande prislista är det väl väldigt bra.

https://www.mellanskog.se/wp-content/up ... 260409.pdf

Användarvisningsbild

toker72  
#910511Jag skulle väntat är ju ung skog som troligtvis växer bra och priserna är inte på topp.

Användarvisningsbild

Elis76  
#910513Det beror även på trådskrivarens ekonomiska situation i övrigt.

Växande skog kan alltid blåsa ner/brinna upp/drabbas av skadeinsekter och svamp.

Virkespriserna har sjunkit sista året och skogsbolagen kämpar med sina kostnader och lägre priser på sina produkter pga det ekonomiska världsläget. Analytikerna hoppas på en vändning under 2027 eller 2028.

Att leva i tron att de senaste årens virkespristoppar skall återkomma i närtid är ingen garanti. Allt beror på omvärldssituationen och andra faktorer som vi inte känner till idag.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/handelserik-vecka-i-varldsekonomin-sa-paverkar-det-dig

Användarvisningsbild

Konto 2  
#910515Kommer låta dom ta endast det stormfälda nu och chansar på högre virkespriser till vintern eller ev lite längre fram.
Är inte i behov av pengarna nu.
Dock är ju risken att jag kommer få mer skador i beståndet nu. Både körskador då det finns ytliga rötter och gläntor där det blir vindutsatta träd.

Hoppas bara virkespriserna ökar mer än vad som kommer bli förstört.
Som synes av virkesvolymen på ytorna så har skogen börjat självgallra sig själv redan för 10 år sedan.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#910516Jag tror inte priserna stiger till vintern men väntar man lite längre än så får man ju hoppas byggandet kommer igång.

Användarvisningsbild

Anna 3219  
#914514Tänk på att det finns de som rekommenderar att ta ner stående gran samtidigt som man tar hand om de stormfällda och tillämpar vid inmätningen samma stormavdrag på hela volymen.

Användarvisningsbild

toker72  
#914522Vad är stormavdrag ?

jannee  
#914528Sågverken vill gardera sig mot (o)synliga spricker i timret -därav det s.k. stormavdraget.

Användarvisningsbild

Anna 3219  
#914531Nej stormavdraget gäller förvånande nog även för rotstående skog- och leveransvirke som kommer från ”områden som påverkats mest av stormen Johannes görs ett avdrag på alla gran- och tallsortiment” dvs ett 30tal kommuner som helt eller delvis är berörda.

Användarvisningsbild

toker72  
#914533Jag sålde i alla fall knappt 100 fub stormfälld gran och det gick enligt ordinarie prisliste det var Norrhälsinge skog som var köpare men har inte sett att det finns nått stormavdrag i Holmens prislista heller men priserna är ju lägre än före stormen men det gäller både timmer och massaved är lite för mycket virke som kommer ut på marknaden. Röntgas inte timret när det går genom mätramen den ser ju om det är tex röta antar jag i alla fall.

Användarvisningsbild

Anna 3219  
#914534Ja det verkar vara olika villkor avseende detta stormavdrag mellan olika skogsbolag.

Att klassa ner stående träd som huggits ned efter stormen och visar i Biometrias inmätning på friskt virke i ”klass 1” o ”Prima” är mycket förvånande!

Nedklassningen verkar ha gjorts för att det administrativt sett är enklare.

Användarvisningsbild

Anna 3219  
#914586Kolla gärna Biometrias spec där det framgår om stormavdraget har gjorts på den stående friska volymen gransågtimmer o granmassaved!

På stående gransågtimmer klass 1 o klass 2 är avdraget 90 kr/m3f och 40 kr på granmassaved

Användarvisningsbild

toker72  
#914591Anger man vid försäljningen om virket kommer från stormfälld skog eller hur vet inköparen det ?

Användarvisningsbild

Anna 3219  
#914595Gjorde själv inventering av skadade träd innan start som följdes upp av skördarföraren i samråd med inköparen. Också krav från försäkringsbolaget.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).