SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Redovisar Södra fel ersättning till styrelse och vd?

4 inlägg 238 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Redovisar Södra fel ersättning till styrelse och vd?  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#910213Jag började mer eller mindre av en slump titta på vd- och styrelseersättningar i skogsbolagen, men fastnade på Södra eftersom jag inte riktigt får ihop siffrorna i årsredovisningen.

🔒Exklusivt medlemsinnehåll

Endast inloggade kan se detta (värdefullt innehåll). Bli kostnadsfritt medlem på 30 sek.

Skapa konto

Är det någon som förstår hur Södra räknar här? Har jag missat någon redovisningsteknisk detalj, eller är det faktiskt något som inte stämmer i tabellen?

TS
Landshypotek Bank

Re: Redovisar Södra fel ersättning till styrelse och vd?

Jd1270g  
#910231Om man jämför detta med andra stora skogsbolag är ersättningen i samma nivå eller sticker Södra ut där oxå? Det är ju ganska intressant för när det finns en tydlig huvudägare som tex i Holmen, så brukar denna vara mån om att hålla ner kostnaderna så är det ju inte i en förening. Och nu när det är tuffare tider så gäller det ju att man har och håller ner kostnaderna. Jag har alltid tyckt att det är intressant när man ska starta en sparprogram när det blir dåliga tider, en förening ska väl alltid hålla ner kostnaderna oavsett om det är bra eller dåliga tider. Det borde ju alltså inte finnas så mycket att spara på om man varit duktig innan. Möjligen att man kan spara in lite om man ska dra ner produktionen. Man kan ju få intrycket att när det går bra så är man inte så sparsam utan slösar bort pengar på diverse olönsamma projekt. Detta händer inte med en tydlig huvudägare.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#910233Jag har inte hunnit så långt, fastnade främst på att siffrorna i Södras Års- och hållbarhetsrapport inte verkar stämma. Börjat titta på SCA, där finns en provisionsdel för VD så både vd-lön och total kostnad för styrelse verkar vara lägre för SCA. I alla fall 2025.

Men det jag skulle vilja ha en diskussion om, ser någon något jag inte ser? Finns det en förklaring till att siffrorna är helt bananas i tabellen ovan för 2025 (för 2024 stämmer det). Vad jag reagerar på är att detta inte kan jämföras med en intern PM eller liknande. Rapporten, och tabellen, har ju granskats av revisorn PWC. Typ 5 miljoner kronor tar PWC för att vara revisorer åt Södra förra året.

TS

Jd1270g  
#910237Jag ser det du ser, troligtvis är det något siffertrixande som syftar till att få det att se bättre ut men självklart är helt enligt reglerna. Börsbolag har ju något som heter investor relations dit man kan vända sig med dylika frågor. Södra som utger sig för att vara ett transparent företag borde väl ha något liknande dit du kan vända dig med den frågan.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).