Skogsekonomi

Räkna fram kaptitalunderlag för räntefördelning SKV 2196?

24 inlägg 1667 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare

Räkna fram kaptitalunderlag för räntefördelning SKV 2196?

339  
#908292Jag måste dubbelkolla hur ni andra gjort när ni räknat fram ert kapitalunderlag och sedan fördelningsbeloppet på hjälpblankett SKV 2196 som ligger till grund för positiv räntefördelning eller om man vill bygga upp och spara beloppet för framtiden?

Punkt A.9a "Bokfört värde av fastighet" = ?
Punkt C.1 "Anskaffningsvärde vid det föregående beskattningsårets utgång" = ?
Punkt C.2 " Värdeminskningsavdrag t.o.m beskattningsåret 2024" = ?

Vi säger att jag har köpt skogsskiftet en gång i tiden för totalt 100 kr. Totala avskrivningar på dikningar, dräneringar etc för 20 kr fram till år 2024. Alltså allt är nu avskrivet av de 20 kr jag en gång betalde. Under åren så har jag också utnyttjat skogsavdrag på totalt 30 kr.

Någon som har tips eller hur gör ni andra?

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Räkna fram kaptitalunderlag för räntefördelning SKV 2196

Elis76  
#908295Man börjar under punkt C på blanketten och använder sig av antingen huvudregeln eller alternativregeln. Sedan går man till punkt A och fyller i uppgifterna uppifrån och ner.

Tänk på att det är bra att ha gjort NE deklarationen innan fram till ruta R29 innan man fyller i SKV 2196.

339  
#908298Jo, men hur skulle du fylla i enligt min frågeställning?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#908299Har Du köpt fastigheten, ärvt eller fått den i gåva?

339  
#908300Jag har ärvt en del och sedan köpt ut syskonen. Men själva anskaffningskostnaden har jag koll på. Det jag mer vill veta hur ni andra gör, redovisar eller tar upp utnyttjade skogsavdrag och avskrivningar på markanläggningar i denna SKV 2196?

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908305Det är nog meningen att man ska göra så.

alias  
339 skrev:Jag har ärvt en del och sedan köpt ut syskonen. Men själva anskaffningskostnaden har jag koll på. Det jag mer vill veta hur ni andra gör, redovisar eller tar upp utnyttjade skogsavdrag och avskrivningar på markanläggningar i denna SKV 2196?

Läs sista stycket i hjälptextavsnitt 13 under "Upplysningar" på sista sidan i PDF:en, så tror jag att ev. oklarheter undanröjs.

MVH
Alias

339  
alias skrev:
339 skrev:Jag har ärvt en del och sedan köpt ut syskonen. Men själva anskaffningskostnaden har jag koll på. Det jag mer vill veta hur ni andra gör, redovisar eller tar upp utnyttjade skogsavdrag och avskrivningar på markanläggningar i denna SKV 2196?

Läs sista stycket i hjälptextavsnitt 13 under "Upplysningar" på sista sidan i PDF:en, så tror jag att ev. oklarheter undanröjs.

MVH
Alias

Punkt A.9a "Bokfört värde av fastighet" = B2 + B3 från föregående års NE-blankett? Blir det så?

B3 är ju mark som inte får skrivas av och B2 är väl kvarvarande värde för byggnader/markanläggningar som ännu inte är helt avskrivna? Så plussar jag ihop siffrorna i B2 och B3 så får jag "bokfört värde av fastighet" som jag fyller i på sida 1 SKV 2196 (N6:an) under punkt A.9a?

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908314Nu när jag läste din fråga kom jag på att jag glömde skogsavsdraget själv..

Bokfört värde är det som står på konto 11xx, dvs innan avskrivningar och skogsavdrag. Sen räknar du ut skattemässigt värde inklusive avskrivningar och skogsavdrag och substansminskningsavdrag om du har det (typ grustäkt).

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#908317fyller i det skattemässiga värdet direkt

bokfört värde säger inget, där kan stå vad som helst... ibland har folk fått för sig att bokföra taxeringsvärdet, ibland kan det va marknadsvärdet efter en värdering tex...

339  
Camaro1969 skrev:fyller i det skattemässiga värdet direkt

bokfört värde säger inget, där kan stå vad som helst... ibland har folk fått för sig att bokföra taxeringsvärdet, ibland kan det va marknadsvärdet efter en värdering tex...

Tråden tänkte jag mest för att utreda eller bolla frågeställningar och idéer så att man fyller i rätt siffror i hjälpblanketten för att räkna ut kapitalunderlaget för räntefördelning.

Som du nämner så bokför folk allt från taxeringsvärdet till marknadsvärdet, vilket tyder på att det inte är så tydligt eller enkelt hur man egentligen ska tänka eller gå tillväga?

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908319Var det inte så att om man inte hade något anskaffningsvärde så skulle man ta 39% av 1993 års taxeringsvärde. (hur de nu kom fram till det) ? Sen plussa på alla tillköp minus alla skogsavdrag.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Camaro1969 skrev:fyller i det skattemässiga värdet direkt

Jo, det är ju så det blir, men du måste dra bort det bokförda värdet, så det inte räknas dubbelt i underlaget.

Användarvisningsbild

Elis76  
339 skrev:Tråden tänkte jag mest för att utreda eller bolla frågeställningar och idéer så att man fyller i rätt siffror i hjälpblanketten för att räkna ut kapitalunderlaget för räntefördelning.

Som du nämner så bokför folk allt från taxeringsvärdet till marknadsvärdet, vilket tyder på att det inte är så tydligt eller enkelt hur man egentligen ska tänka eller gå tillväga?

SKV har blanketter för bokslutsunderlag som man kan ladda ner som .pdf-filer. Dessa kan man med fördel använda.

https://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/2150.4.7459477810df5bccdd4800015076.html

339  
Elis76 skrev:
339 skrev:Tråden tänkte jag mest för att utreda eller bolla frågeställningar och idéer så att man fyller i rätt siffror i hjälpblanketten för att räkna ut kapitalunderlaget för räntefördelning.

SKV har blanketter för bokslutsunderlag som man kan ladda ner som .pdf-filer. Dessa kan man med fördel använda.

https://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/2150.4.7459477810df5bccdd4800015076.html

Vilka av dessa B2-B4 ska jag summera ihop för att skriva in i punkt A.9a "Bokfört värde av fastighet" på hjälpblanketten?

TS
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).