Skogsekonomi

När bäst använda räntefördelning?

12 inlägg 1043 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare

När bäst använda räntefördelning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908006Har en massa räntefördelning sparat, men vet inte riktigt när det är bäst att använda den. Just nu hamnar jag under gränsen för statlig skatt ändå, så det känns inte aktuellt.

Säljer man skogsfastigheten så blir det väl ändå lägre beskattning, så det är ingen ide att använda den där. Hur är det när man är pensionär, är det bättre med räntefördelning än att skatta som näringsinkomst? Eller kan man bli passiv istället?

Alternativt börjar jag konsulta igen, då kan den komma väl till pass.

TS
Landshypotek Bank

Re: När bäst använda räntefördelning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908010Dribblar fram och tillbaka med det där. Det känns som att det är bra att ta näringsinkomt upp dit att jobbskatteavdraget börjar trappas av. Man kan ju sitta och pröva olika alternativ i deklarationstjönsten. För min del verkar det funka bäst med: Pension 200' Näringsverksamhet 105' Räntefördela resten. Eller också så har jag missat något väsentligt. 🤔
Att min pension är låg beror på att jag har räntefördelat brutalt under min aktiva dit. Men det känns bättre att ha stålarna på börsen än i det orange kuvertet.

Användarvisningsbild

Elis76  
#908029Här finns lite information.

https://foretagande.se/rantefordelning-enskild-firma-nackdelar-och-fordelar

Användarvisningsbild

T18  
#908037I runda slängar när summan av pension/lön + intäkter från näringsverksamhet uppgår till mer än 300.000 kr

Användarvisningsbild

Elis76  
T18 skrev:I runda slängar när summan av pension/lön + intäkter från näringsverksamhet uppgår till mer än 300.000 kr

@T18

Kan Du redogöra för hur Du kommit fram till detta????

===============
Räntefördelning lönar sig oftast när inkomsten från den enskilda näringsverksamheten är så hög att den överstiger brytpunkten för statlig inkomstskatt (inklusive grundavdrag), vilket innebär att man betalar marginalskatt på sin arbetsinkomst.
.
Genom att räntefördela flyttar man delar av överskottet (beskattas som inkomst av tjänst, ca 30–50% skatt) till kapitalinkomst (beskattas med 30% skatt), vilket sänker den totala skatten.

Källa Skatteverket

Användarvisningsbild

T18  
Elis76 skrev:
T18 skrev:I runda slängar när summan av pension/lön + intäkter från näringsverksamhet uppgår till mer än 300.000 kr

@T18

Kan Du redogöra för hur Du kommit fram till detta????

===============
Räntefördelning lönar sig oftast när inkomsten från den enskilda näringsverksamheten är så hög att den överstiger brytpunkten för statlig inkomstskatt (inklusive grundavdrag), vilket innebär att man betalar marginalskatt på sin arbetsinkomst.
.
Genom att räntefördela flyttar man delar av överskottet (beskattas som inkomst av tjänst, ca 30–50% skatt) till kapitalinkomst (beskattas med 30% skatt), vilket sänker den totala skatten.

Källa Skatteverket

Chilla lite…

jannee  
#908052T18 uppgift om 300 tkr är nog lite väl lågt, tror att summan är närmare 500 tkr., gäller bara att passa sig så att du inte betalar statlig skatt.
Å andra sidan rör det sig endast om någon procent mellan näringsinkomst eller räntefördelning - inget att direkt oroa sig över - OBS gäller ENDAST pensionärer 😀
Dock inte att förglömma att som näringsinkomst är pengarna sjukpenninggrundade ej som räntefördelning.

#908053Genom empirisk forskning kom jag till samma resultat som T18. Kommunalskatten varierar mellan 29 till 36% och de påverkar givetvis kalkylen.

Användarvisningsbild

Elis76  
#908057Här kommer länken där var och en utifrån sina egna förutsättningar kan utröna huruvida räntefördelning är att föredra eller förkasta. Då behöver ingen gissa. 😀

https://www7.skatteverket.se/portal/rakna-ut-skatt

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#908059Jag vet inte om jag missat något men innan man kan ta ut lön ur enskilda firman ska man ju betala egenavgift (eller löneskatt för passiva) på vinsten. Är man aktiv näringsidkare så är den avgiften 28,97% av vinsten. Det som blir kvar därefter skattas som lön med kommunal och ev statlig skatt. Egenavgiften bidrar ju i och för sig till pensionen men man måste ta med den i beräkningen.

Om man har 100 000 kr i vinst som man funderar på att ta ut som lön eller som räntefördelning så blir den samlade skatten/egenavgiften 34 532 kr (34,5%) vid 34% kommunalskatt och om man inte har någon annan tjänsteinkomst. Det är nästan 5000 kr mer i skatt än om man tar ut det som räntefördelning till 30% skatt. Har man annan tjänsteinkomst utöver den från skogen så stiger ju den skatten snabbt.

Ta ut lön
Vinst: 100 000 kr
Egenavgift 28,97 kr: -28 970 kr
Netto att ta ut i lön: = 71 030 kr
Kommunal skatt efter grundavdrag: -5 562 kr
Netto i handen: = 65 368 kr
Skatt och egenavgifter: 34,5%

Ta ut via räntefördelning
Vinst. 100 000 kr
Skatt räntefördelning: -30 000 kr
Netto i handen: = 70 000 kr
Skatt: 30%

Nu finns det någon form av avdrag/schablonavdrag där man får dra av eventuella egenavgifter för att man inte ska betala skatt på skatten men jag vet inte hur det slår direkt. Pengarna ska ju lika fullt ut men det är möjligt att skatteunderlaget i första exemplet ska minskas?

Är man passiv näringsidkare så är den löneskatten (motsvarar egenavgiften) något lägre (24,26%)

Edit: Lägger in länken här till Skatteverkets information om egenavgifter:
https://www.skatteverket.se/foretag/dri ... 1f678.html

#908060Jobbskatteavdraget som kom för några år sedan förbättrar förutsättningarna att ta ut "lön" eller mera rätt överskott av näringsverksamhet. Givet att man räknas som aktiv.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#908106beror på hur ekonomin ser ut i sin helhet

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).