Skogsekonomi

Byggt enkel tjänst för bokföring i den lilla verksamheten

14 inlägg 1789 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Byggt enkel tjänst för bokföring i den lilla verksamheten

ducceswe  
#906225Jag skulle vilja tipsa om ett verktyg jag byggt.

Jag skapade tjänsten för min egen skull, efter att ha använt bokföringsverktyg som från början lovat vara gratis men som senare ändrat sina upplägg. Vi har en ganska liten skogsfastighet med ganska liten inkomst i, därför kan jag inte betala särskilt mycket för redovisningsprogram.

Därför gjorde jag ett system som skall vara enkelt, långsiktigt, med fokus på kontantmetoden och få verifikat.
Det var först bara tänkt för mig själv, men det blev så pass användbart att jag valt att öppna upp det även för andra.
Tjänsten är inte helt gratis, men gratiskvoten kan räcka uppåt 5-6 år ifall man har väldigt få verifikat. Därefter är den en mycket låg årlig avgift. Avgiften är tänkt att täcka driften av tjänsten.

Vill inte skriva vad tjänsten heter ifall det klassas som reklam. Men jag vill understryka att jag inte gör detta i vinstsyfte, jag gör det för att hjälpa andra i samma situation som jag själv, med 7-8 verifikat per år tänker jag inte betala 250kr + moms varje månad.

Hoppas kunna få skriva här vad tjänsten heter så ni får möjlighet att utvärdera.

Vänligen
Fredrik

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Byggt enkel tjänst för bokföring i den lilla verksamhete

Camaro1969  
#906227en kassabok fungerar ju, eller tom excel i värsta fall :)

är du medlem i mellanskog finns digitala kassaboken gratis tom :)

Användarvisningsbild

ducceswe  
Camaro1969 skrev:en kassabok fungerar ju, eller tom excel i värsta fall :)

är du medlem i mellanskog finns digitala kassaboken gratis tom :)

Ja precis en kassabok funkar rätt bra, men jag vill ha lite stöd från systemet för moms, rapporter etc.
Excel är väl inte tillåtet då det går att göra ändringar utan spårning?

Jag är inte medlem i Mellanskog, ville prova kassaboken men att betala medlemskap bara för den tjänsten och sen är den eventuellt inte rätt för mig gjorde att jag avstod.

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#906237du kan ju göra excel som en kassabok, och skriva ut den så har du ju din kassabok där :)

Användarvisningsbild

ducceswe  
Camaro1969 skrev:du kan ju göra excel som en kassabok, och skriva ut den så har du ju din kassabok där :)

Klokt.
Nu är jag dock redan klar med min lilla tjänst, så den kommer jag använda. Det var mest att fler kanske är intresserade :)

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#906242Det är ok för oss att skriva vad tjänsten heter.

Användarvisningsbild

ducceswe  
Fredrik Reuter skrev:Det är ok för oss att skriva vad tjänsten heter.

Topp..

Den nås på https://www.skogsbok.se/

Tack tacksamt emot feedback.
Kan nämna att det inte finns nån tidsgräns på "gratis" delen, det är upp till 50 verifikat även om det tar dig 6 år.
Tanken är att drifta det så billigt som möjligt så att detta ska vara görbart.

TS

339  
#906545Går det göra egna specifika konteringsmallar/bokföringsmallar? Vilka möjligheter finns det med kontoplanen? Går det knyta kontona till SRU-kod och NE-kod?

Användarvisningsbild

ducceswe  
#906566Utveckling pågår för att kunna skapa sina egna mallar.
SRU/NE bilagor ligger som nästa prio. Mappning mellan konto och sru/ne kommer följa Skatteverkets framtagna specifikation för enskild firma med förenklat bokslut.

TS

339  
#906568Jag tycker det ser riktigt bra ut! 👍 Men vore också bra om man även kan skapa egna bokföringskonton eller sin egen kontoplan. Tex är det bra att förutom vanliga 1930 för företagskonto även kunna namnge medlemskonton hos typ skogsägarföreningen, skogslikvidkonto hos Swedbank etc. Samma sak vid inköp. Tex kunna skilja på bränsle till traktorn eller bränsle till röjsågen.

339  
#906595LRF har ju haft sin egen BAS kontoplan som förutom själva lantbruksdelen även innehåller lite konton riktat mot skogsbruk. Nu vet jag inte om det idag finns ännu bättre eller om LRF uppdaterat sin från 2018? Men som sagt är möjligheten att "snickra ihop" sin egna kontoplan väldigt bra om man vill tydliggöra sin bokföring efter sin egen verksamhet. Huvudsaken man håller sig inom rätt konto-grupper så det blir det inte blir fel.

Men överlag gillar jag denna skogsbok. 👍👏 Vet inte hur många gånger jag mailat Fortnox mfl och nu sist uppstickaren Briox att satsa på de 100-tusentals i Sverige med ett litet skogsskifte som därmed bedriver näringsverksamhet med enskild firma. Som bara vill ha ett enkelt program endast för skogsbruket, utan att strula ihop det till obegripliga och invecklade med lager, kundfordringar, löner, anställda, etc.

Användarvisningsbild

ducceswe  
#906615Jag uppskattar all feedback.
Skapa upp och namnge sina egna konton lägger jag på road mapen.

TS

mno011  
#908939Intressant
Använder bokföring i Fortnox idag, bra men dyrt och blir dyrare nu

Fungerar export och impport av SIE-filer? Jag kommunicerar med min revisor på så sätt vid årsbokslut?
Kan man lagra bilder av verifikat? Kanske att man kan länka till Goggle drive eller liknade?

Användarvisningsbild

ducceswe  
#911370SIE-importen fungerar, fanns tidigare ett problem med inläsning men det är åtgärdat.
SIE-export gör fel, så den funktionen har jag inaktiverat till dess den är korrigerad och genomtestad.

Det går att ladda upp bilder eller pdf-filer som underlag när man bokför. Inget stöd för länkning till molnlagring

Edit: SIE-export fungerar åter igen. Fil skapas enligt filspec.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).