Skogsekonomi

Betatesta tesen om att låna för att avvakta avverkning

11 inlägg 1500 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Betatesta tesen om att låna för att avvakta avverkning

Fredrik Reuter  
#905478I höstas tog vi ut svängarna i ett poddavsnitt och förde en tes om att det, rent teoretiskt, kanske och ibland, skulle kunna vara bättre att låna pengar om virkespriserna sjunker (och man verkligen behöver pengar) och helt sonika avvakta med avverkningen. Vi är första att säga att det var lite från höften. Det är också kontroversiellt och progressivt. Men det är inte förbjudet att räkna på det.

Nu kan du som medlem på Skogsforum testa ett verktyg där vi gjort ett försök att ta det hela ett steg längre och där du kan räkna själv på antaganden, direktlänk finns nedan.

Det vore intressant att få igång en diskussion om både tesen och verktyget. Det har sin grund i flera avstamp. Dels så finns en övergripande sak i om det skulle göras: virkespriserna skulle troligtvis inte dippa lika mycket givet marknadens mekanismer om tillgång och efterfrågan. Men sedan är det också intressant att diskutera ur perspektivet framtid och nytänkande.

Så, testa verktyget och diskutera här i tråden. Vi lämnar inga garantier, det är dessutom i beta. Vidare rekommenderar vi dig aldrig att göra endera val. Se verktyget som ett tankeexperiment.

Testa: skogsfakta/avvakta-avverkning.php

TS
Landshypotek Bank

Re: Betatesta tesen om att låna för att avvakta avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905479Inget är nytt under solen och tidningen Skogen framförde tanken för ett antal år sedan under en extrem lågkonjunktur. Kanske efter Gudrun.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Skogsola skrev:Inget är nytt under solen och tidningen Skogen framförde tanken för ett antal år sedan under en extrem lågkonjunktur. Kanske efter Gudrun.

Säkert sant. Ekonomi uppfinns sällan på nytt – men den behöver räknas om då och då. Vi glömmer vi människor.

TS
Användarvisningsbild

Styrbjörn  
#905494Mycket intressant upplägg egentligen

Ska sätta mig och laborera med verktyget senare

Bond.J  
#905497Har erfarenhet av detta IRL, men har inte provat verktyget. Det behövs en smula stabil ekonomi, och en smula riskaptit. I vissa fall kanske en ilska över låga virkespriser?
Vi sköt upp nämnvärda avverkningar ca 10 år, från -09 till -19. Jag hade bestämt ett lägsta nettopris på slutavverkning som inte skulle understigas, och det tog så lång tid att nå dit. I efterhand kan man ju konstatera att -19 inte var något toppår för virkespriset, men det visste man ju inte då. Vi sålde då en fin post vid bilväg för nästan en tredjedel av nettot som vi fick ifjol, men det var ju väldigt bra att vi inte sålde det tidigare till ännu lägre pris!
Eftersom spelplanen har plöjts upp de senaste åren är modeller som använder sig av en rimligt förutsägbar framtid alltid vanskliga, men jag tycker att det är ett mycket bra initiativ att börja räkna på det man håller på med. Alldeles för få gör det, och det är viktigt för ett lyckat företagande eller skogsägande.

Bond.J  
#905498Jag bedömde att tillväxten i skogen var värd mer än de låga räntor jag då betalade, och utifrån det hade jag satt det lägsta avverkningsnettot. När den stående skogen kunde ge mer på bankkontot än den löpande tillväxten gav, så skulle jag avverka och amortera tillbaka. Det gör att det är svårt att sätta ett exakt pris, utan det ändrar sig ju allt eftersom. Nu använde jag mig av det något trubbiga verktyget skogsbruksplan, som inte alls är någon exakt källa att hämta värdetillväxt ifrån, men jag kan bara konstatera att det just under dessa specifika år och förhållanden var bra att göra detta.
När jag 1991 ansåg att 300 kr netto per m3fPB var för lågt, utan att räkna på det, så gjorde jag en riktig tavla. Därför väntade jag heller inte med att avverka när jag 2019 kom över den beräknade gränsen.

alias  
#905503Rent teoretiskt så finns det nog en poäng med upplägget.

Dock finns det ju några problem när det kommer till genomförandet:

Som nämnts ovan så känns det inte längre lika enkelt att definiera tydliga konjunkturcykler och att identifiera var i dessa man kan tänkas befinna sig för stunden. Det påverkar ju tidshorisonten för agerandet likväl som förväntad riktning och amplitud för virkesprissvängningarna på rundvirket.

De skogsägare som sannolikt skulle ha störst nytta av konceptet (högt belånade skogsägare) är sannolikt de som har sämst möjlighet att täcka sina räntekostnader med en ökad belåning av skogsinnehavet.
Då en stor del av skogsägarkollektivet har låg eller ingen belåning på sin skog så bör de flesta redan idag iallafall ha möjligheten att, om inte att pricka den exakta pristopparna, åtminstone undvika att sälja när priserna är som lägst - sen kanske inte alla har den framförhållningen i sin ekonomiska planering, eller intresset av att bevaka marknaden, men det är två andra problem.

Kom ihåg:
Är du skyldig banken 10 miljoner kr och inte kan betala så har du ett problem, men om du är skyldig banken 10 miljarder kr och inte kan betala så har BANKEN ett problem! 😉

MVH
Alias

aho  
#905513Ska man kunna låna av en bank för att betala räntor så måste man troligen ha något man kan sätta i pant, till exempel pantbrev i en obelånad fastighet, annars blir det ingen rimlig räntenivå. Banker tar helst inga risker alls och om de behöver göra det så vill de ha mycket bra betalt för det.

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906992Jag har inte prövat verktyget men haft anledning att fundera över frågan ett antal gånger. Oftast inte valet mellan att avverka eller att låna upp nya pengar, utan främst i samband med fastighetsköp de senaste 20+ åren. Ibland finns en del slutavverkningsbar skog på den köpta fastigheten (och på det ursprungliga innehavet) Hur mycket av fastighetsköpet ska man lånefinansiera och hur mycket ska man försöka betala direkt genom avverkning i samband med köpet? Det är i princip samma frågeställning som Fredrik tar upp. Jag har inte gått "all in" för någon av ytterligheterna (avverka allt som är tillåtet vs låna så mycket som bara är möjligt), men generellt har det lutat över mer åt lånefinansiering och måttliga avverkningar. Detta beror förstås också på den köpta skogen. Många av köpen har till stor del varit ung och medelålders skog. Så här långt är jag i alla fall någorlunda nöjd med de val jag gjort. När äntligen det mellansvenska prisdiket skottades igen och virkespriserna gick upp ordentligt fanns i alla fall några "extra" bestånd att slutavverka. Med facit i hand skulle man förstås lånat ännu mer, sparat fler slutavverkningsbestånd och sålt dem alla under några månader 2025, (eller när det nu var anbudspriserna peakade) med slutavverkningspriser netto på 1200-1300 kr/m3fub rakt över för alla sortiment (och kanske än mer i bland). För inte så många år sen var de snarare 400-500 kr/m3fub

Bond.J  
#907008Ja, det är lätt att vara efterklok! Att följa en rimlig plan ger i de flesta fall ett bättre utfall över tid, än att skjuta från höften. Man kan naturligtvis träffa mitt i prick, men man kan också missa grovt. Att ha en plan gör också att man inte lika lätt hamnar i plötslig likviditetskris så att man blir tvungen att avverka när det är låga priser.

Användarvisningsbild

Badger  
#907052Har samma inställning för flertalet här. De flesta har ingen spåmanskapacitet och kan inte gissa vad som kommer att hända i framtiden. För att lyckas med den här typen av spekulation måste man både kunna gissa att den egna skogen inte drabbas av stormar eller barkborrar och att världsläget inte påverkar så att virkespriset blir ännu lägre när man måste sälja längre fram. Känns som att vi just nu är i botten på efterfrågan med Putin och Trumps härjningar i världen. Kommer de att få fortsätta hållas blir det nog ännu sämre nästa år. Skulle någon av dem hamna i träfrack i närtid kan världskonjunkturen få totalt fnatt och rusa upp. Som läget är just nu med alla dåliga rapporter från våra skogsbolog hjar jag svårt att se något annat än att virkespriserna kommer att sjunka i år om läget är detsamma. Så jag håller på min linjen att skogen ska skötas på bästa sätt för skogen och avverkas i små portioner när det är lämpligt. Låg risk och genomsnittligt skaplig avkastning. Sett över senaste 20 åren är virkespriserna riktigt bra ännu.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).