ons 21 jan 2026, 23:36#904942Hej
På en av mina fastigheter finns drygt 2 ha med skog som har naturskogskaraktär. Det står ca 800 m3sk där. Jag funderar på att göra intresseanmälan om biotopskydd. Men jag har lite funderingar som jag inte fått svar på genom att googla, så jag tänkte att jag provar att fråga här:
När i procesen kommer värderingen, kan man backa om man inte kommer överens om värderingen eller kommer det ändå att bli biotopsskyddsområde, så att det blir bekymmer så att jag måste överklaga värderingen för att försöka få upp den om jag tycker den är för låg?
2. Jag tror att jag skulle få ett bud från virkesköpare på ca 600-650 KSEK. med 25 % påslag så skulle det innebära 750-810 KSEK. Är det rimligt? Vet någon hur de värderar, om de ser till hur mycket fastigheten tappar i värde utan det virket, för det skulle inte bli så mycket - eller om de värderar utifrån vad virket är värt vid en försäljning til len virkesköpare?
mvh
Skogsekonomi
Biotopskydd - värdering
TS

tor 22 jan 2026, 12:39#904976Ingen expert i frågan. Men kan bidra med två händelser.
1. Skapade på eget initiativ o genom Länsstyrelsen ett 34 ha stort naturreservat för 15 år sedan.
Inga problem med något. Fick kostnadsfri experthjälp (Ludvig)
2. Hos en rågranne hittades för ca 30 år sen en mindre nyckelbiotop.
Eftersom jag är bra bekant med grannen vet jag med stor säkerhet att någon ersättning ej utgått.
Talar du om att du har skyddsvärd skog finns det nog bara en väg framåt!
1. Skapade på eget initiativ o genom Länsstyrelsen ett 34 ha stort naturreservat för 15 år sedan.
Inga problem med något. Fick kostnadsfri experthjälp (Ludvig)
2. Hos en rågranne hittades för ca 30 år sen en mindre nyckelbiotop.
Eftersom jag är bra bekant med grannen vet jag med stor säkerhet att någon ersättning ej utgått.
Talar du om att du har skyddsvärd skog finns det nog bara en väg framåt!
Re: Biotopskydd - värdering
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- fre 23 jan 2026, 20:55
fre 23 jan 2026, 20:55#905048Min far har haft ett skifte som han nekades avverkning på. Fick ett pris av staten dåvarande virkespriser och typ + 25% ca . Vi förhandlade då jag bedriver trävaruförädling så tillsammans lyckades vi få upp priset med flera hundra tusen kronor, Vårt argument var (som dom köpte) att träden som stod där i skogen ( frisk och lång gran) värderades högre än då vi kunde sälja det som special virke efter våran förädling.
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).